مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

مرزهای زمینی، دریایی و ریلی آستارا در ایام تعطیلات کرونا تنها مرز باز و فعال کشور با همسایه‌های شمالی ایران بود.

گمرک آستارا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، هرچند که بحران کرونا موجب بسته شدن بسیاری از مرزها در دنیا شد و بر صادرات و واردات کشورها تاثیر گذاشت، اما این مساله بر تجارت و رونق صادرات کالا در مرز آستارا در منتهی الیه غرب گیلان هیچ تأثیری نداشت و فقط موجب  بسته شدن مرز مسافری آن شد.

ترافیک صادرات محصولات کشاورزی ایران در مرز آستارا

ناظر گمرکات استان گیلان اظهار کرد: شیوع جهانی ویروس کرونا موجب شد بسیاری از کشورها مرزها و بنادر تجاری خود را ببندند یا در شرایط شدید قرنطینه‌ای و آن‌هم برای کالاها و محدوده زمانی خاص باز نگه دارند.

ابوالقاسم یوسفی نژاد افزود: مرزهای زمینی کشور ما نیز این‌گونه بوده و کشورهای همسایه مانند ترکمنستان و ترکیه اقدام مشابهی انجام دادند و در این میان فقط مرز فعال ایران با کشورهای CIS و اوراسیا، مرز زمینی و پایانه ریلی آستارا بود که در ماه‌های پایانی سال به دلیل بسته بودن سایر مرزها، ترافیک دو برابری را نسبت به مدت مشابه تجربه کرد و به‌گونه‌ای که برای کاهش ترافیک در این مرز برخی از کامیون‌های ترانزیت خارجی از مبدأ شهید رجایی به مقصد آستارا به مسیر استان اردبیل و مرز بیله سوار هدایت شدند.

ناظر گمرکات استان گیلان گفت: تحقق این امر به دنبال رایزنی‌های سیاسی وزارت امورخارجه، پشتیبانی مدیران استانی و همچنین هماهنگی‌ها و جلسات مشترک مدیران شهرستان و گمرک آستارا با جمهوری آذربایجان بوده است.

وی ادامه داد: طبق توافقات  انجام شده با گمرک جمهوری آذربایجان، فعالیت‌های مرز آستارا به‌صورت ۲۴ ساعته است و حتی در روزهای تعطیل نیز فعالیت‌های گمرکی انجام می‌شود.

یوسفی نژاد افزود: مرز آستارا یک نمونه کامل از مرز تجاری و رویه‌های گمرکی است و کمتر گمرکی را می‌توان یافت که در ۳ حوزه دریایی، ریلی و زمینی و همچنین حوزه مسافری فعالیت داشته باشد.

ناظر گمرکات استان گیلان گفت: بندر آستارا با واقع‌شدن در منطقه ویژه اقتصادی آستارا در این مدت به‌مانند دیگر بنادر کشور تمرکز خود را به واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه قرار داده است و برای انجام رویه‌های ترانزیت، واردات و صادرات فعالیت ممتازی دارد.

افزایش ۹۹ درصدی واردات، صادرات و ترانزیت کالا

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا نیز اظهارکرد: باوجود شیوع بیماری کرونا با ایجاد تمهیدات و اقدامات پیشگیرانه و تلاش مضاعف کارگران شرکت‌ها، پایانه دریایی، اپراتورها و کارکنان مجتمع بندری آستارا، فعالیت‌های دریایی و بندری و ارائه خدمات به مشتریان به‌صورت شبانه‌روزی و بدون وقفه ادامه داشته است.

کیانوش امیری گفت: بر اساس دستورالعمل‌های ارسالی از اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تمامی خودروهای ورودی به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا با آب‌ژاول ضدعفونی می‌شوند.

وی افزود: از تمامی افراد ورودی به مجتمع بندری آستارا توسط واحد ایمنی و HSE تب سنجی انجام می‌گیرد و در صورت مشاهده مورد مشکوک ضمن ممانعت از ورود به بندر مراتب به مراجع ذی‌صلاح اعلام می‌شود.

امیری بیان کرد: مجموع واردات، صادرات و ترانزیت در مجتمع بندری آستارا در فروردین‌ماه ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال۹۸، ۹۹/۳ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: طی فروردین‌ماه ۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۳۳ میلیون دلار صادرشده که شامل موادی چون سیمان، گچ، شوینده و سایر مصالح ساختمانی به آذربایجان، گرجستان و روسیه بوده است.

امیری گفت: همچنین ۶۲ تن صادرات به‌صورت چمدانی و به ارزش ۲۴۶ هزار دلار انجام‌شده است. در این مدت ۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۲ میلیون دلار واردشده که شامل آهن‌آلات، ماشین‌آلات و لوازم برقی بوده است.

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا اضافه کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان برای بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید بهشتی شهرستان مرزی آستارا، ۳ دستگاه مانیتور به ارزش یک میلیارد ریال اهدا کرد.

فعالیت ۲۴ ساعته مرزهای آستارا  

مدیرکل گمرک آستارا نیز اظهار کرد: با رایزنی‌های که بین کشورهای ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان انجام شد؛  مرز تجاری آستارای ایران به دلیل نیاز کالاهای صادراتی کشورهای همسایه بسته نشد و تنها در حوزه مسافری مرز بسته شد و در این مرز، با کنترل‌های بهداشتی انجام شده، نقل‌وانتقال کالاها همچنان درجریان است.

«سول امیدی افزود: این موضوع چالشی برای مسئولان شهرستان ایجاد کرد و در برخی موارد که حتی گمرک آستارای جمهوری آذربایجان ظرفیت کاری خود را با اعمال محدودیت‌های شدید کنترلی - بهداشتی و ضدعفونی کاهش می‌داد، روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ کامیون را ترخیص می‌کردیم.

وی اظهار کرد: مرزهای آستارا در ایام کرونا و همچنین هم‌اکنون به‌صورت مستمر فعال هستند و این فعال بودن و پای‌کار بودن کارمندان گمرک آستارا باعث رغبت تجار سایر استان‌های کشور برای صادرات کالاهای خود از مرز آستارا شد.

کد خبر 505683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha