به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، هرچند که بحران کرونا موجب بسته شدن بسیاری از مرزها در دنیا شد و بر صادرات و واردات کشورها تاثیر گذاشت، اما این مساله بر تجارت و رونق صادرات کالا در مرز آستارا در منتهی الیه غرب گیلان هیچ تأثیری نداشت و فقط موجب بسته شدن مرز مسافری آن شد.
ترافیک صادرات محصولات کشاورزی ایران در مرز آستارا
ناظر گمرکات استان گیلان اظهار کرد: شیوع جهانی ویروس کرونا موجب شد بسیاری از کشورها مرزها و بنادر تجاری خود را ببندند یا در شرایط شدید قرنطینهای و آنهم برای کالاها و محدوده زمانی خاص باز نگه دارند.
ابوالقاسم یوسفی نژاد افزود: مرزهای زمینی کشور ما نیز اینگونه بوده و کشورهای همسایه مانند ترکمنستان و ترکیه اقدام مشابهی انجام دادند و در این میان فقط مرز فعال ایران با کشورهای CIS و اوراسیا، مرز زمینی و پایانه ریلی آستارا بود که در ماههای پایانی سال به دلیل بسته بودن سایر مرزها، ترافیک دو برابری را نسبت به مدت مشابه تجربه کرد و بهگونهای که برای کاهش ترافیک در این مرز برخی از کامیونهای ترانزیت خارجی از مبدأ شهید رجایی به مقصد آستارا به مسیر استان اردبیل و مرز بیله سوار هدایت شدند.
ناظر گمرکات استان گیلان گفت: تحقق این امر به دنبال رایزنیهای سیاسی وزارت امورخارجه، پشتیبانی مدیران استانی و همچنین هماهنگیها و جلسات مشترک مدیران شهرستان و گمرک آستارا با جمهوری آذربایجان بوده است.
وی ادامه داد: طبق توافقات انجام شده با گمرک جمهوری آذربایجان، فعالیتهای مرز آستارا بهصورت ۲۴ ساعته است و حتی در روزهای تعطیل نیز فعالیتهای گمرکی انجام میشود.
یوسفی نژاد افزود: مرز آستارا یک نمونه کامل از مرز تجاری و رویههای گمرکی است و کمتر گمرکی را میتوان یافت که در ۳ حوزه دریایی، ریلی و زمینی و همچنین حوزه مسافری فعالیت داشته باشد.
ناظر گمرکات استان گیلان گفت: بندر آستارا با واقعشدن در منطقه ویژه اقتصادی آستارا در این مدت بهمانند دیگر بنادر کشور تمرکز خود را به واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه قرار داده است و برای انجام رویههای ترانزیت، واردات و صادرات فعالیت ممتازی دارد.
افزایش ۹۹ درصدی واردات، صادرات و ترانزیت کالا
رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا نیز اظهارکرد: باوجود شیوع بیماری کرونا با ایجاد تمهیدات و اقدامات پیشگیرانه و تلاش مضاعف کارگران شرکتها، پایانه دریایی، اپراتورها و کارکنان مجتمع بندری آستارا، فعالیتهای دریایی و بندری و ارائه خدمات به مشتریان بهصورت شبانهروزی و بدون وقفه ادامه داشته است.
کیانوش امیری گفت: بر اساس دستورالعملهای ارسالی از اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تمامی خودروهای ورودی به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا با آبژاول ضدعفونی میشوند.
وی افزود: از تمامی افراد ورودی به مجتمع بندری آستارا توسط واحد ایمنی و HSE تب سنجی انجام میگیرد و در صورت مشاهده مورد مشکوک ضمن ممانعت از ورود به بندر مراتب به مراجع ذیصلاح اعلام میشود.
امیری بیان کرد: مجموع واردات، صادرات و ترانزیت در مجتمع بندری آستارا در فروردینماه ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال۹۸، ۹۹/۳ درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: طی فروردینماه ۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۳۳ میلیون دلار صادرشده که شامل موادی چون سیمان، گچ، شوینده و سایر مصالح ساختمانی به آذربایجان، گرجستان و روسیه بوده است.
امیری گفت: همچنین ۶۲ تن صادرات بهصورت چمدانی و به ارزش ۲۴۶ هزار دلار انجامشده است. در این مدت ۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۲ میلیون دلار واردشده که شامل آهنآلات، ماشینآلات و لوازم برقی بوده است.
رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا اضافه کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان برای بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان شهید بهشتی شهرستان مرزی آستارا، ۳ دستگاه مانیتور به ارزش یک میلیارد ریال اهدا کرد.
فعالیت ۲۴ ساعته مرزهای آستارا
مدیرکل گمرک آستارا نیز اظهار کرد: با رایزنیهای که بین کشورهای ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان انجام شد؛ مرز تجاری آستارای ایران به دلیل نیاز کالاهای صادراتی کشورهای همسایه بسته نشد و تنها در حوزه مسافری مرز بسته شد و در این مرز، با کنترلهای بهداشتی انجام شده، نقلوانتقال کالاها همچنان درجریان است.
«سول امیدی افزود: این موضوع چالشی برای مسئولان شهرستان ایجاد کرد و در برخی موارد که حتی گمرک آستارای جمهوری آذربایجان ظرفیت کاری خود را با اعمال محدودیتهای شدید کنترلی - بهداشتی و ضدعفونی کاهش میداد، روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ کامیون را ترخیص میکردیم.
وی اظهار کرد: مرزهای آستارا در ایام کرونا و همچنین هماکنون بهصورت مستمر فعال هستند و این فعال بودن و پایکار بودن کارمندان گمرک آستارا باعث رغبت تجار سایر استانهای کشور برای صادرات کالاهای خود از مرز آستارا شد.
نظر شما