مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا برای چندمین بار از زمان به دست گرفتن سکان سیاست خارجی کشورش در ۲ سال اخیر از واژه مجعول برای خلیج‌فارس (خلیج ع ر ب ی) استفاده کرده است، آن هم در شرایطی که بر تحریم‌های حداکثری ملت ایران پافشاری می‌کند و حتی همه‌گیری کرونا نیز سبب این لجاجت کینه ورزانه نشده است.

مایک پمپئو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، واقعیت این است که با شیوع کرونا و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن در کشورها که دامنه آن به ایران کشیده شد،‌ بسیاری تصور می کردند، این همه‌گیری تا حدودی در سیاست های کثیف ترامپ و تیم افراط‌گرای او تعدیل ایجاد کند و حداقل هایی را برای بازگذاشتن راه های واردات اقلام غذایی و دارویی در نظر بگیرد، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه در پاسخ به درخواست های بین الملل مبنی بر رفع و یا کاهش تحریم ها، بر مسیر ضد انسانی تحریم تاکید شد.

همه بهانه تیم تندرو و افراطی کنار ترامپ، فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و حضور منطقه‌ای ایران است؛ البته هیچگاه نمی گویند "در ماجرای هسته‌ای، این آمریکا بوده که توافق را نقض کرده است" و در موضوع منطقه ای نیز از اینکه همه می‌دانند "نقش ثبات‌ساز ایران و نبردش علیه تروریسم در منطقه قابل کتمان نیست"، نوعی احساس حقارت دارند.

 رفتارهای  اخیر آمریکایی ها بویژه در شرایط کرونایی که باعث شده ایرانی ها مجبور باشند در دو جبهه مقاومت کنند (کرونا و تحریم)، تایید می‌کند که واشنگتن در هر دو مورد یعنی هسته ای و منطقه ای دروغ می گوید و صداقتی ندارد و از همه مهمتر این دیپلمات ارشد آمریکا یعنی مایک پمپئو است که با رفتارهایش ثابت کرد یک عنصر تماما ضد ایرانی است.

اکنون بسیاری از ناظران بین المللی به این جمع‌بندی رسیده اند که او بیش از آنکه با نظام جمهوری اسلامی مشکل داشته باشد، با ملت و نام ایران مشکل دارد. او آخرین بار چند روز پیش به نام ایران، به جغرافیا و مرزهایش کینه ورزید و در تخلف آشکار از قواعد و عرف بین الملل، نام آبراهه تاریخی خلیج فارس را تحریف کرد.*

او با این رفتار و رویه و لجاجت هایش دارد با صراحت با ملت ایران سخن می گوید از اینکه با تاریخ ایران، با جغرافیای ایران و با هرچه نماد و نشان ایران و ایرانی است، دشمنی دارد و البته اینکه این همه نفرت و کینه از کجاست و چرایی آن، مشخص نیست.

در ادامه همین سیاست، آخر هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی از انتشار نامه ۵۱ نفر از شخصیت های سیاسی آمریکا به ترامپ خبر دادند که از او خواسته اند در برابر درخواست های بین‌المللی مبنی بر کاهش تحریم ها مقاومت کند و فشار حداکثری را ادامه دهد.

این نامه را شخصیت هایی مانند نیوت گنگریچ رئیس پیشین مجلس نمایندگان، جوزف لیبرمن سناتور سابق و رئیس گروه اتحاد علیه ایران، مارک کرک سناتور پیشین و کلیفورد می رئیس بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها امضاء کرده اند و به طور قطع، حامیانی همچون تد کروز و رودی جولیانی نیز داشته‌اند.

این نامه‌نگاری‌ها که در تقابل با خواست جهانی برای رفع و یا کاهش تحریم ها بوده، از سوی تیم دشمنان ایران چندان غیر طبیعی نیست، اما عجیب آنجاست که این نامه با استقبال گروهی از ایرانیان مقیم آمریکا همراه شده است که بصورت گروهی یا شخصی با ترامپ و پمپئو برای تشدید تحریم ها علیه ملت ایران و گویا حتی بمباران و حمله نظامی مکاتبه و نامه‌نگاری کرده‌اند.

برخی از این گروه ها و افراد حتی پیشنهاد اقدام نظامی نیز داده و از ترامپ خواسته‌اند با توجه به اثرات تحریم ها بر اقتصاد ایران و فشار کرونا بر کمر ملت ایران، بهترین زمان برای زدن ضربات نظامی است.

همزمان برخی شبکه‌های فارسی زبان نیز برای این جریان ضد ایرانی که همه تلاش‌های سال‌های اخیر آنان برباد رفته است، فرصت و فضای لازم را ایجاد کردند تا از قاب تلویزیون از تحریم‌های ترامپ دفاع کنند و حمله به ایران را تشویق!

این درخواست ها به حدی وقیحانه و ضد ملی بوده که واکنش هایی در میان همان اپوزیسیون داشته است، بطوری که صدای اردشیر زاهدی وزیر امور خارجه قبل از انقلاب و از بستگان نزدیک محمدرضا پهلوی را هم درآورد که گفت: "ایرانی‌هایی که در خارج می‌گویند بروید آنجا بمب بیاندازید، به نظرم آن‌ها دیگر ایرانی نیستند و شرافتشان را فروخته‌اند تا از خارج پول بگیرند". {متن کامل}

تا اینجا آنچه مشخص شد اینکه جریان‌های ضد ایران به میدان‌داری پمپئو که خواهان فروپاشی سرزمینی ایران است، کینه‌اش نه سیاسی که هویتی است، همچنان فعال هستند. این جریان، فرهنگ، تمدن و تاریخ ایرانی را هدف گرفته است.

در این میان عده‌ای ایرانی نیز حاضر به رنج و مشقت و مرگ ایرانیان به هر قیمتی هستند و البته وجه مشترک همه آنان در کینه‌ای است که به "نام" ایران دارند.

پی نوشت:

* تحریف عمدی و کینه توزانه نام خلیج فارس از سوی پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در حالی است که دبیرخانه سازمان ملل متحد در یادداشت شماره AD۳۱۱/۱GEN پنجم مارس ۱۹۷۱، در پاسخ به یادداشت ۲۳ فوریه ۱۹۷۱ دولت ایران، و در یادداشت شماره LA۴۵.۸.۲(c)، دهم اوت ۱۹۸۴ دبیرخانه سازمان ملل متحد؛ اذعان کرده، عرف جاری در دبیرخانه سازمان ملل متحد بر این است که در اسناد و نقشه‌های جغرافیایی منطقه آبی، بین ایران از سمت شمال و شرق و تعدادی از کشورهای عربی از سمت جنوب و غرب به نام خلیج‌فارس نامیده شود. این عمل دبیرخانه سازمان ملل متحد موافق و مطابق با یک عرف قدیمی انتشار اطلس‌ها وفرهنگ‌های جغرافیایی است".

علاوه بر این، دلایل و مستندات حقوقی غیرقابل انکاری نیز در تائید اصالت نام خلیج‌فارس وجود دارد. از ۱۵۰۷ تا ۱۵۶۰ در همه موافقت‌نامه‌هایی که پرتغالی‌ها، اسپانیایی‌ها، انگلیسی‌ها، هلندی‌ها، فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها با دولت ایران و یا هر پدیده سیاسی دیگر در خلیج‌فارس منعقد کرده‌اند، همه جا نام صحیح خلیج‌فارس آورده شده است. نخستین موافقت‌نامه چندجانبه و مهمی که شیوخ و اعراب سواحل جنوبی خلیج‌فارس منعقد کرده و همچنی به طور رسمی تعهداتی برذمه گرفته‌اند، موافقت‌نامه ۸ ژانویه ۱۸۲۰ میلادی است. این موافقت‌نامه، که به امضای ژنرال کایزر انگلیسی و ۱۱ نفراز رئیسان قبایل عرب سواحل جنوبی خلیج‌فارس رسیده است، با عنوان "قرارداد کلی با قبایل عرب در خلیج‌فارس" تنظیم شده و در متن موافقت‌نامه هرگاه اشاره‌ای به دریای جنوب ایران شده آن را خلیج‌فارس نامیده‌اند.

حتی در مکاتبات مربوط به استقلال کویت نیز از این آبراهه بارها با عنوان "الخلیج الفارسی" یاد شده است.

کد خبر 505551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    21 31
    همه اینها به نوع برخورد و سیاست خارجی ما بستگی داره
  • معلم IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    41 7
    اینا دارن خفت دوران بچگی راسرپوش میذارن
  • نادر IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    85 4
    هر ايراني شرافتمند از خاك وطنش بايد دفاع كند چه در داخل و چه در خارج از كشور ؛ عده اي بي هويت عليه وطن عزيز ما شعار مى دهند . اين ها را نبايد ايراني ناميد.
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    56 6
    قرار نیست هرموجودی را در قالب انسان انسان بنامیم این موجودات درخواست کننده بمباران ایران واقعا انسان هستند؟
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      0 0
      اینان ایرانی نییستند بلکه قوم مهاجر هستند
  • بهمن IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    45 7
    اونهایی که به ترامپ نامه مي نویسند که به ایران حمله کن ایرانی نیستند که راضی هستند خاک و هم وطن خودشان را نابود کنند
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    42 5
    اونایی خواهان نابودی ایران هستند ایرانی نیستند
  • سهند IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    43 5
    این ملت در طول 40سال ثابت کرده نه از جنگ ترسی دارد و نه از تحریم چیزیکه ملت را بستوه اورده تبعیض و فساد و رانت و فاصله طبقاتی است
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    32 4
    اينا اينجورن و شكرخوردن
  • حسین IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    23 2
    جنگ بشه که همه میان جنگ جلو 80 میلیون نفرو نمیتونه بگیره البته سوریه و اردن و حزب الله هستن.
  • سیاوش نورایی AE ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    29 7
    اگر این حرف صحت داشته باشه خوب معلومه یه مشتی از کسانی که وطن خودشون را به دشمن میفروشند خیلی پست و بدبختند و دیگه برای نوکری وطنشان برایش مطرح نیست
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    34 2
    هرچقدر شما با ایران دشمنی کنید بدانید ایرانیان متحد تر و یک دل تر خواهند شد وپوز شما را به زمین میزنند هنوز اقتدار ایرانی ها را دیده اید
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    41 12
    این پمپو هیچ غلطی نمی تواند انجام دهد
  • hb IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    21 14
    تقاضا دارم خبر رو بگید در آخر بنویس تحلیل اگر کسی خواست می خونه اینجور به خواننده توهین میشه که نمیفهمه که باید براش توضیح بدی خبر رو از تحلیل جدا کنید اگر کسی اهل خبر باشه میدونه جریان چیه و سیاست ایران و آمریکا چیه
  • بیدار IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    27 3
    از یک افسر نظامی و یک کارمند ارشد سازمان سیا چه انتظاری دارید؟
  • یونس IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    31 4
    اولا که به حول قوه الهی آمریکا و تمامی متحدانشان هیچ غلطی نمیتونن بکنن ولی اون وطن فروش خود فروخته ایی که از کشتار وویرانی ایران وایرانی خوشحال و کف وسوت میزنه بایستی گفت لعنت به شرف نداشته ات بی شرف
  • مسلمان IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    41 1
    روزی نیست که این خبیث واربابش راجع به ایران لاطائلات نگویند
  • امیر IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    17 1
    بنظرم دشمنای داخلی بدتر از مغول هستن
  • سعید IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    21 4
    شما اینهمه خودتون اسم ایران و ایرانی و آثار باستانیش به لجاجت کشوندین اینهاهم‌یاد گرفتن از شما
  • ایرانی US ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    28 4
    آقای پمپئو شما باید بدانید که هشتاد و چند ملیون نفر با گوشت و پوست وخون خود داد میزنند خلیج همیشه فارس
  • سیامک باقری IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    19 4
    من راننده پایه یکم هستم و فعلا در این برهه زمان با اینکه گرانی بیش از حد جامعه ما را فرا گرفته بیکار هستم . ولی بعنوان یک ایرانی باید بگویم شاید سنم ۵۰ باشد ولی اگر پمپئو کثافت و آمریکای نامرد بخواهد به وطنم و کشورم دست درازی کند به امید خدا دستش را میشکنیم
  • دوست IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    26 2
    قابل توجه کسانی که میگویند باید با آمریکا مذاکره کرد
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    12 6
    پمپئو و امثال پمپئو خیلی کوچکتر از آنند که دهن کجی کنند برای مردم بزرگ ایران
  • مرتضی IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    20 4
    چو ايران نباشد تن من مباد بدين بوم و بر زنده يک تن مباد بيا تا همه تن به کشتن دهيم مبادا که کشور به دشمن دهيم دريغ است ايران که ويران شود کنام پلنگان و شيران شود ابوالقاسم فردوسی
  • محمد US ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
    21 2
    بزرگترین کارش در برابر ایران ، فشار تحریمها بود و گرنه جرات جنگ و حمله نداره‌
  • سالم IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    17 2
    خودتون رو ایرانی میدونید؟؟؟
  • منتظر۴۱ IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    1 0
    جواب ابلهایی مثل ترامپ .پمپئو اینه اگه توطببی سر خود دواکن
  • مهدی IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    1 0
    اینا اگر درصدی ایرانی بودن یا خون ایرانی در رگ هاشون بود هرگز علیه هم وطن هاشون درخواست تحریم و جنگ نمیدادند...انسان هر چقدر هم خبیث و پلید باشه در این شرایط کرونایی تشویق برای تحریم کار بسیار زننده ای هست...
  • علی IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    1 0
    ان هایی که در خارج نشستند و چنین غلط هایی میکنند ایرانی نیستند آنها بیشرف های وطن فروش هستند
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    2 0
    میکنن زیاد جدی نگیرید این اراجیف رو
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    1 0
    همیشه حرفهایش راجع به ایران تهوه آوره .
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    2 0
    ترامپ و دولت نامردای آمریکا تحریم کردید از رنج دادن ایرانیان لذت می برین بیمارید
  • US ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    2 1
    اونی که میگه خانواده خودش رو بمبارن کنید ،ای بی عقل اون به تو هم رحم نمیکنه فرصت پیدا کنه ،تو رو هم بمبارون میکنه ،نادان .
  • پیروز IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 0
    اشغال آمریکایی خیلی غلط میکنه که از اسامی جعلی برای خلیج همیشه فارس استفاده کنه. واقعا برای اون مزدورانی که تقاضاهای آنچنانی کردن متاسفم. یکم از این پیرمرد (آقای زاهدی) خجالت بکشین.
  • محسن IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    0 1
    اقدام عملی ایران میتونه این باشه که نمایندگان مجلس طرحی رو تصویب کنند تا هر ایرانی خائن نتونه به سادگی به کشورش خيانت کنه (مصادره اموال و ارث و ابطال مدارک تحصیلی )