مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

منوچهری دامغانی از شاعران بنام سده‌های چهارم و پنجم هجری قمری و اهل شهر دامغان در استان سمنان و احتمالا پدیدآورنده مسمط بود.

منوچهری دامغانی

همشهری آنلاین: ابوالنجم احمد بن قوص بن احمد دامغانی مشهور به منوچهری دامغانی و از اولین شاعران ایرانی بود که اشعارش از سرایندگان عرب تاثیر فراوان داشته است. 

علت تخلص او به منوچهری دامغانی، تحصیل علوم و فضایل نزد امیر منوچهر فلک المعالی پسر شمس المعالی امیرقابوس وشمگیر والی گرگان بوده است. 

او اشعار زیاد و زیبایی با مزمون طبیعت دارد که تصویرپردازی ها و چیره دستی او در این زمینه، لقب «شاعر طبیعت» را برایش به ارمغان آورده‌است. 

ویژگی آثار منوچهری

وی بر ادبیات عرب و اشعار شاعران عرب و بر احوال و آثار شاعران پارسی احاطه داشت و نیز بر علوم دینی واقف بود. در دربار سلطان محمود غزنوی منزلتی والا داشت. منوچهری دامغانی ظاهراً پدیدآورنده قالب شعری مسمط است. دیوان او مکرر به طبع رسیده و قریب به سه هزار بیت دارد. وفات او به سال ۴۳۲ هجری قمری اتفاق افتاده است.

منوچهری علاوه بر ادبیات و زبان عربی از دانش‌های دیگری چون موسیقی، پزشکی و ستاره‌شناسی نیز بهره داشت که بازخورد آن‌ها را می‌توان در اشعار او دنبال کرد.

بسیاری از افراد، خواندن دیوان منوچهری را دشوار می‌دانند. علت این موضوع استفاده موچهری دامغانی از اسامی بسیاری از شاعران عرب یا شاعران بزرگ فارسی‌زبان پیش از خود است. 

در شعر منوچهری، موسیقی آهنگین خاصی وجود دارد چنانکه هنگام خواندن اشعار او، خواننده با آهنگی از موسیقی سرگرم است که همین ویژگی جوانی و شادابی روح این شاعر، شعرهای او را بی‌اندازه زیبا و دل‌انگیز کرده‌است.

منوچهری دامغانی از آن دسته شاعرانی است که به دربار پادشاهان زمان خود آمد و شد بسیار داشت و برای آنان مدیحه‌سرایی می‌کرد.

این شاعر پرآوازه دامغانی، با حضور نزد طاهر دبیر، فرمانروای ری توانست به دربار سلطان مسعود غزنوی راه یابد و از آن پس به ستایشگری وی مشغول شد.

منوچهر پدیدآورنده قالب مسمط

جان شعر منوچهری همیشه ساده و قدرت این شاعر در وصف حالات و احوالات مختلف به حدی است که می‌توان او را از نظر توصیف شعری در میان شاعران قصیده گوی دوره غزنوی ممتاز دانست.

دیوان منوچهری مشتمل بر اشعاری است که در قالب غزل، قصیده، مسمط، قطعه، و ترکیب‌بند سروده شده و موضوعاتی چون ستایش، وصف، و خمریه را دربرمی گیرد. منوچهری قالب مسمط را برای نخستین بار در شعر پارسی پدید آورده است.

اشعار او معمولاً در دو سبک تغزل و اشعاری که به جوانی او هنگام شاعری بازمی‌گردد و دیگری مدح و ستایش سلاطین و بزرگان زمانه که از رسوم معمول شاعری آن زمان بوده است.

دیوان اشعار او شامل ۲ هزار و ۸۱۷ بیت با تصحیح عزیزالله علیزاده در قالب‌های قصیده، قطعه، مسمط، رباعی، دوبیتی و ابیات دیگر در انتشارات فردوس تهران در سال۱۳۹۰ در ۳۳۶ صفحه منتشر شد.

وفات منوچهری دامغانی

با توجه به این‌که در اشعار وی از حوادث سال ۴۳۰ و ۴۳۱ دیده می‌شود ولی از آن پس اثری از وقایع تاریخی در دیوان او مشهود نیست، کارشناسان معتقدند این شاعر بلندآوازه در 34 سالگی و در سال ۴۳۲ هجری قمری از دنیا رفته است.

درباره مکان دفن وی، اطلاع دقیقی در دست نیست اما عده‌ای معتقدند که وی در محل گنبد زنگوله واقع در شهر دامغان، استان سمنان دفن شده است. این امر تنها گمانه‌زنی است و هرگز اثبات نشده.

بند اول مسمط معروف منوچهری

خیزید و خز آرید که هنگام خزان‌ست

باد خنک از جانب خوارزم وزان‌ست

آن برگ رزان بین که برآن شاخ رزان‌ست

گویی به مثل پیرهن رنگرزان‌ست

دهقان به تعجّب سر انگشت گزان‌ست

کاندر چمن و باغ ، نه گل ماند و نه گلنار

کد خبر 505509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha