یک دامپزشک با بیان این نکته که تخم‌مرغ نطفه‌دار خوراکی نیست و فقط برای جوجه‌کشی مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: گاهی سودجویان تخم‌مرغ‌های نطفه‌داری که دچار نقص هستند را با رنگ به شکل تخم‌مرغ رسمی درمی‌آورند و با قیمتی بالاتر از تخم‌مرغ‌های غیررسمی به مصرف‌کنندگان می‌فروشند.

تخم‌مرغ

همشهری‌آنلاین - معصومه حق‌جو: نادر معماریان  گفت: زمانی که مصرف‌کننده با لکه خون در تخم‌مرغ مواجه می‌شود، برای مصرف دچار تردید خواهد شد، در صورتی‌که این لکه جای نگرانی ندارد.

این دامپزشک ادامه داد: برخی تصور می‌کنند این لکه‌ها به علت آلودگی تخم‌مرغ یا بیماری مرغ ایجاد شده‌اند در صورتی‌که این تصور کاملا اشتباه است و حتی از نظر ارزش تغذیه‌ای فرقی با تخم‌مرغ‌های دیگر ندارند.

او بیان کرد: تقریبا ۶ تا ۷ روز بعد از تولید تخم‌مرغ، اگر آن را داخل دستگاه جوجه‌کشی بگذاریم،  به راحتی می‌توان رگه‌های خونی را مشاهده کرد. وجود این رگه‌ها نشان‌دهنده وجود نطفه است.

معماریان ادامه داد: در مورد لکه خون اگر مرغ از لحاظ ویتامین A کمبود داشته‌باشد ممکن است مصرف‌کننده این لکه را در قسمت زرده یا سفید مشاهده کند که ربطی به نطفه‌دار بودن آن ندارد.

این دامپزشک افزود: مواردی هم داشتیم که سودجویان تخم‌مرغ‌های نطفه‌داری که دچار نقص بودند را با رنگ به شکل تخم مرغ رسمی درآوردند و با قیمتی بالاتر از تخم‌مرغ‌های غیر رسمی به مصرف‌کنندگان فروخته‌اند؛ در حالی که این کار به نوعی تقلب و ممنوع است.

او اظهار کرد: البته تخم‌مرغ نطفه‌دار خوراکی نیست و باید فقط برای جوجه‌کشی مورد استفاده قرار بگیرد. از نظر شرعی هم مصرف این نوع تخم‌مرغ کراهت دارد.

معماریان ادامه داد: برخی مواقع این تخم‌مرغ‌ها چون قابلیت تبدیل به جوجه را ندارند، در قنادی‌ها به مصرف می‌رسند.  تخم‌مرغی که در سوپرمارکت‌ها یا مراکز عرضه پروتئین به فروش می‌رسند، نطفه‌دار نیستند.  

این دامپزشک افزود: تشخیص ظاهری تخم‌مرغ‌  نطفه‌دار از روی پوسته امکان‌پذیر هست هرچند این روش، دقیق نیست و نیاز به بررسی‌های بیشتر توسط متخصص هست. پوسته آهکی تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار کمی متفاوت و شبیه تخم‌مرغ‌های محلی به صورت قهوه‌ای بسیار کمرنگ است. نکته دیگر این‌که لکه سفیدی که داخل زرده تخم‌مرغ نطفه‌دار مشاهده می‌شود کاملا دایره بوده و داخل این لکه هاله‌ای وجود دارد. اگر این لکه سفید، نامنظم باشد و دایره کامل نباشد یعنی تخم‌مرغ نطفه‌دار نیست.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور، کرم ابریشم و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی مازندران  نیز درباره مشخصه تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار گفت: آنچه معمولا به صورت لکه‌های کوچک یا بزرگ سفید یا حتی لکه خون در زرده‌های تخم‌مرغ‌ مشاهده می‌شود، طبیعی بوده و برخلاف تصوری که وجود دارد به معنای وجود مشکل یا عفونت در تخم‌مرغ نیست.

مجیدرضا شکری اظهار کرد: مشاهده لکه خون در زرده تخم‌مرغ در مراحلی از تخم‌گذاری به ویژه ابتدای دوره آن ممکن است به صورت طبیعی و عادی رخ بدهد. بنابراین استفاده از این تخم مرغ‌ها  ردیابی و منع قانونی ندارد و مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

شکری افزود: البته اگر تخم‌مرغ نطفه‌دار باشد طبیعتا طبق قانون نباید به مصرف عموم برسد. این تخم‌مرغ‌ها باید به مراکز پاستوریزاسیون ارجاع شوند و بعد از پاستوریزاسیون در مصارف صنعتی و کارخانه‌هایی همچون شیرینی‌پزی و کلوچه‌پزی به‌کار گرفته شوند.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور، کرم ابریشم و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان بیان کرد: حتی در این حوزه هم تخلف معمولا رخ می‌دهد ولی این‌که چگونه برخورد و مدیریت شود تا موارد بروز تخلف کمتر شود، بسیار با اهمیت است. در این راستا از مردم می‌خواهیم اگر تخلفی مشاهده کردند، به اداره‌های دامپزشکی اعلام کنند تا همکاران ما بعد از بررسی، اگر تخلف محرز شود،  برخورد لازم را انجام دهند.

کد خبر 505400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha