عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس گفت: شوربختانه ۹۰ درصد شرکت‌هایی که سال ۹۷ در مجموع ۲۱,۳ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات کالا دریافت کرده بودند تاریخ ثبت این شرکت‌ها اغلب مربوط به سال ۱۳۹۶ و در ضمن بیشتر این شرکت‌ها فاقد سابقه انجام هرگونه کار تجاری بوده‌اند.

حاجی دلیگانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در برنامه «چالش» رادیو اقتصاد با موضوع بررسی شوک ارزی تفریغ بودجه ۹۷ در شرایط کرونایی گفت: این عدد در دل عدد بزرگتر ۲۱,۳ میلیارد دلاری که در بازه زمانی ۲۱ فروردین تا ۱۶ مرداد سال ۹۷ با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی عرضه شده است.

وی اظهارداشت: مباحث بسیار زیادی در همان زمان راجع به این موضوع مطرح شد و مجلس هم ورود جدی به مسئله داشت اما متاسفانه دیوان محاسبات مثل امروز ورود پیدا نکرد وهمه پیگیری های صورت گرفته در آن زمان بی حاصل شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: شوربختانه ۹۰ درصد شرکت های که سال ۹۷ در مجموع ۲۱,۳ میلیارد دلار ارز دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات کالا دریافت کرده بودند تاریخ ثبت این شرکت ها اغلب مربوط به سال ۱۳۹۶ و در ضمن بیشتر این شرکت ها فاقد سابقه انجام هر گونه کار تجاری هم بودند. جدا از این ضمانتی که به قدر کفایت باشد تا شرکت های دریافت کننده ارز دولتی خود به خود ملزم شود مبالغ دریافتی را به بیت المال برگردانند این هم به میزان کافی نبود.

حاجی دلیگانی اظهارداشت: بر اساس گزارش دیوان محاسبات تکلیف ۴,۸ میلیارد دلار ارز دولتی که در سال ۹۷ برای واردات و تامین کالا تخصیص یافته بود هنوز معلوم نیست.

وی ادامه داد: اگر در بقیه موارد هم که ارز دولتی تخصیص یافته موارد به شکل درستی رسیدگی شود بدون شک اشکالاتی وجود خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه رقم ۴,۸ میلیارد دلار ارز دولتی به خزانه بیت المال بر نگشته حرف درستی است.

وی در پایان تاکید کرد: این موضوع نه تنها در این مجلس بلکه در مجلس آینده با جدیت دنبال خواهد شد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

کد خبر 505209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha