وزیر امور خارجه آمریکا با مطرح کردن ادعاهایی علیه برنامه فضایی و موشکی ایران، خواستار حمایت کشورها از تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران شد.

پمپئو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای به مطرح کردن ادعاهای ضدایرانی‌اش در پی پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور ادامه داده است و گفت: سال‌هاست که ایران مدعی است برنامه فضایی آن کاملا صلح‌آمیز و غیرنظامی است. دولت ترامپ [رئیس جمهور آمریکا] هیچ‌گاه آن را باور نکرده است. پرتاب ماهواره نظامی در این هفته از سوی سپاه پاسداران ایران که به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام شده است، نشان‌دهنده چیزی است که همیشه گفته‌ایم؛ برنامه فضایی ایران نه صلح‌آمیز است و نه کاملا غیرنظامی است.

ادعاهای پمپئو درباره پرتاب موفق ماهواره توسط سپاه | ایران دروغ می‌گوید...

پمپئو در ادامه مدعی شد: این ماهواره‌بر و موارد دیگری که قبلا پرتاب شده‌اند، متشکل از فناوری‌هایی همانند و قابل تعویض با فناوری‌های موشک‌های بالستیک است که شامل سامانه‌های دوربرد مانند موشک‌های بالستیک قاره‌پیما می‌شود. هیچ کشوری تاکنون از توان موشک‌های بالستیک قاره‌پیما مگر به منظور حمل سلاح‌های هسته‌ای استفاده نکرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا با تلاش برای همراه کردن کشورهای دیگر با سیاست‌های ضدایرانی دولت کشورش گفت: تمام کشورهایی که دوستدار صلح هستند، باید توسعه فناوری‌های موش‌های بالستیک ایران را رد کرده و در متوقف ساختن برنامه موشکی خطرناک ایران به یک‌دیگر ملحق شوند. برای شروع، کشورها باید از تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که در ماه اکتبر منقضی خواهد شد، حمایت کنند.

او در ادامه این بیانیه از اتحادیه اروپا خواست که «افراد و نهادهای فعال در زمینه برنامه موشکی ایران را تحریم کند».

بر اساس این گزارش، ادعاهای پمپئو درباره برنامه فضایی و موشکی ایران در پی این مطرح می‌شود که ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه، ۳ اردیبهشت ماه از ماهواره‌بر ۲ مرحله ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار  ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

علاوه بر این، سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه شامگاه پنجشنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به ارائه توضیحاتی درباره فرآیند پرتاب ماهواره نظامی «نور» پرداخت و در قسمتی از اظهاراتش با اشاره به این که « میدانستیم که دشمنان به دنبال رصد این کار هستند و تلاش کردیم که به صورت چراغ خاموش کار را پیش ببریم»، گفت: فضا یک نیاز است. بدون حضور در فضا از خیلی از امکانات نظامی و غیرنظامی که ابعاد وسیعی دارد در فضا هستند، محروم می‌شدیم و بعد پنجم امور نظامی پس از زمینی، دریایی، هوایی و سایبری، فضایی است.

سردار حاجی زاده با اشاره به تاثیر این کار بر قدرت دفاعی کشور، گفت: اینکه داد آمریکایی ها درآمده، نشان دهنده اهمیت این مسئله است؛ آنها می‌دانند که ما به توانمندی جدیدی رسیده‌ایم و از این کار ناراحت هستند.

کد خبر 505198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha