نتایج یک بررسی مقدماتی نشان می‌دهد که نور خورشید می‌تواند به سرعت ویروس جدید کرونا را از بین ببرد.

sunny weather

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه این بررسی را که پژوهشگران دولت فدرال آمریکا آن را انجام داده‌اند و جزئیات آن علنی نشده است، هنوز باید بوسیله پژوهشگران دیگر تایید شود.

ویلیام برایان، مشاور ارشد علوم و تکنولوژی وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد بررسی دانشمندان دولتی نشان داده است که پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید چه در هوا و چه در روی سطوح تاثیری قوی در نابود کردن ویروس کرونا دارند، بنابراین این احتمال مطرح می‌شود که شیوع این ویروس با رسیدن تابستان فروکش کند.

برایان گفت: «ما تاثیر مشابهی را با دما و رطوبت مشاهده کردیم، به طوری که هر دوی افزایش دما و رطوبت عموما برای فعال ماندن ویروس مطلوب نیستند.»

البته هنوز مقاله این پژوهش برای بازبینی کارشناسان مستقل درباره روش‌شناسی آن منتشر نشده است.

اثر ضدعفونی‌کننده پرتوهای ماورای بنفش از مدت‌ها پیش شناخته شده است، چرا که این پرتوها به ماده ژنتیکی ویروس آسیب می‌زنند و جلوی تکثیر آن را می‌گیرند.

اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که چه شدت و طول موجی از پرتوهای ماورای بنفش در این بررسی استفاده شده است و آیا دقیقا شرایط نور طبیعی در تابستان شبیه‌سازی شده است یا نه.

اسلایدی که برایان درباره این پژوهش به خبرنگاران نشان داد، نیمه‌ عمر ویروس (مدت زمانی لازم برای کاهش دادن نیمی از مقدار ویروس‌ها) در شرایط متفاوت اندازه‌گیری شده بود: این میزان در دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه سلسیوس و با رطوبت ۲۰ درصد بر روی یک سطح غیر متخلل ۱۸ ساعت بود. چنین سطحی مشابه سطح دستگیره‌های در و سطوح استیل است.

اما هنگامیکه رطوبت به ۸۰ درصد رسیده بود، نیمه عمر ویروس به شش ساعت افت کرده بود- و هنگامی که نور خورشید هم به این شرایط اضافه شده بود، نیمه عمر ویروس فقط ۲ دقیقه بود.

هنگامی که ویروس به صورت هواپخش یعنی معلق در هوا درآمده بود، نیمه‌عمر آن در دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه سلسیوس و رطوبت ۲۰ درصد یک ساعت بود. در حضور نور خورشید نیمه عمر ویروس به فقط یک و نیم دقیقه افت کرده بود.

برایان با توجه به این یافته‌ها نتیجه‌گیری کرد که در شرایط شبیه تابستان سرایت ویروس کرونا می‌تواند کاهش یابد. البته او افوزد که کاهش سرایت ویروس به معنای از بین رفتن کامل آن نیست و قواعد فاصله‌گیری اجتماعی را نمی‌توان به طور کامل کنار گذاشت.

بررسی‌های پیشین هم نشان داده‌اند که ویروس کرونا در هوای سرد و خشک نسبت به هوای گرم و مرطوب ماندگاری بیشتری دارد و میزان پایین‌تر سرایت ویروس در کشورهای نیمکره جنوبی که در ابتدای پاییز هستند و هنوز هوایشان گرم است، مشاهده شده است.

برای مثال، استرالیا فقط حدود ۷۰۰۰ مورد ثابت‌شده عفونت ویروس کرونا و ۷۷ مرگ ناشی از آن را گزارش کرده است که بسیار کمتر از کشورهای نیمکره شمالی است.

تصور می‌شود دلیل این تفاوت از جمله این باشد که قطرک‌های تنفسی در آب‌وهوای سردتر برای مدت طولانی‌تری در هوا شناور باقی می‌«انند و ویروس بر روی سطوح داغتر با سرعت بیشتری تجزیه می‌شود، چرا لایه محافظ چربی که ویروس را احاطه می‌کند سریع‌تر خشک می‌شود.

کد خبر 504562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha