کرونا از تعزیه هم قربانی گرفت. رمضان فرخ‌رو یکی از قدیمی‌ترین مخالف‌خوانان تعزیه استان تهران بود. پیش ازاوچند تعزیه خوان‌ پیشکسوت دیگر همچون حسن عقیقی، حاج رمضان یحیایی و مصطفی فقیه حبیب آبادی در کشور بر اثر کرونا در روزهای گذشته از دنیا رفته‌ بودند.

رمضان فرخ‌رو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این تعزیه خوان قدیمی که به «خسرو شمر» معروف بود، چهارم اردیبهشت ماه از دنیا رفت‌.

ابراهیم گله‌دار زاده، مدیرعامل انجمن تعزیه ایرانیان در گفت‌وگویی با ایسنا با تسلیت به خانواده فرخ‌رو و جامعه هنرمندان، در ادامه اشاره می‌کند که براساس پیگیری‌هایی که کرده گویا این هنرمند به دلیل کرونا درگذشته و همچنین چند تعزیه خوان‌ پیشکسوت دیگر همچون حسن عقیقی، حاج رمضان یحیایی و مصطفی فقیه حبیب آبادی در کشور بر اثر کرونا در روزهای گذشته از دنیا رفته‌اند.

گله‌دار زاده با اشاره به صحبت‌هایی که با رمضان فرخ‌رو داشته، در توضیح لقب این تعزیه خوان از این هنرمند نقل می‌کند که «ایشان شبی خواب دیده که به او گفته می‌شود نامش را «خسرو شمر» بگذارد ولی بخاطر منفی بودن شخصیت «شمر» رغبتی به این کار نداشته است. با این حال تاکید می‌شود که «خسرو شمر» را لقب خود قرار دهد چون با این نام عزت می‌گیرد و ایشان بعد از آن با طیب خاطر خود این عنوان را برای خود پذیرفت.»

گفته می‌شود در اوایل دهه ۲۰، قریه دولت‌آباد (محله امروزی دولت‌آباد) در بین ری و تهران، از جمله روستاهایی بوده که تعزبه در آن اجرا می‌شده و پدر خسرو شمر در اینجا مداحی را آغاز کرد. بعدها رمضان فرخ‌رو که حدودا در سن 72 سالگی از دنیا رفت، تعزیه را یاد می گیرد و بیشتر در همین محله به اجرا می‌پردازد تا جایی که اواخر دهه ۶۰ خودش هم حسینیه‌ «دو شهید» را پایه‌گذاری می‌کند که محل اجرای تعزیه بوده و خودش هم معین البکاء گروهش می‌شود.

این حسینیه در واقع منزل وقف شده این تعزیه خوان بوده که به یاد دو شاگرد شهید شده‌اش، حسینیه دو شهید نامگذاری شده بود. 
همچنین خانواده این هنرمند یک دسته بانوان هم به سرپرستی همسر رمضان فرخ‌رو داشتند.
اخیرا مستندی درباره این هنرمند توسط علی نیکبخت در دست تهیه بوده که «شمر تهرون» نام دارد.

خسرو شمر چند سال پیش نیز لقب «معین‌البکاء» را از بنیاد ملی تعزیه دریافت کرد.

کد خبر 504501

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha