دامپزشک و کارشناس بیماری‌های حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: تمام اقدام‌ها برای تامین سلامت و امنیت یوزپلنگ‌های منتقل شده به پارک ملی توران استان سمنان فراهم شده است.

يوزپلنگ ايراني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یاسمین حسنی افزود: یوزپلنگ ایرانی دارای روحیه حساس بوده و استرس می‌تواند در زادآوری این گونه ارزشمند تاثیر بگذارد و برهمین اساس تلاش شده تا جای ممکن استرس را در اطراف این جانور در معرض خطر انقراض کاهش داده شود.

وی ادامه داد: ایران، کوشکی و دلبر در شرایط ایمن و حفاظت شده پس از انتقال از پارک پردیسان به پارک ملی توران در حال زیست هستند و مشکلی وجود ندارد.

حسنی بیان کرد: تیمارگر این یوزپلنگ‌ها در پارک ملی پردیسان برای کاهش استرس این گونه‌های ارزشمند در کنار سایت نگهداری ایران در پارک ملی توران در استان سمنان مستقر شده و طرح دستی کردن این گونه ارزشمند دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: داروهای تجویزشده برای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها برای یوزپلنگ‌های ایرانی منتقل شده از پارک پردیسان به پارک ملی توران طبق تجویز متخصصان پارک پردیسان مصرف می‌شود.

دامپزشک و کارشناس بیماری‌های حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: یوزپلنگ ایران اکنون ۳ ساله و بالغ شده و آماده زادآوری است و کوشکی و دلبر از سن زادآوری گذشته‌اند، اما کمک کننده به ایران در جذب یوزپلنگ نر در فصل جفت‌گیری است.

یوزپلنگ گونه‌ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کنند.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد.

کد خبر 504404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha