«هومن جوکار» و «سام رجبی» دو تن از محکومان پرونده موسوم به فعالان محیط زیستی خواستار آزادی مشروط و مرخصی شدند.

دادگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، وکیل مدافع این دو زندانیِ محیط زیستی امروز سوم اردیبهشت ماه با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به گذشت یک سوم از مدت کیفر صادره برای موکلانم، از دادستانی تهران تقاضای اعطای آزادی مشروط و مرخصی کرده‌ایم و منتظر پاسخ مرجع مربوط هستیم.  

محمود بهزادی‌راد افزود: هرچند موکلانم اسفند سال ۹۸ به رغم صدور بخشنامه اعطای مرخصی از سوی رئیس قوه قضائیه مشمول این مرخصی‌ها نشدند اما امیدواریم با توجه به بخشنامه جدید رئیس دستگاه قضا و تمدید مرخصی‌های اعطایی، آنها هم بتوانند در این شرایط از مرخصی استفاده کنند.  

به گفته این وکیل دادگستری، هومن جوکار و سام رجبی که به ترتیب ۸ و ۶ سال در پرونده موسوم به فعالان محیط زیستی به اتهام همکاری با دولت آمریکا محکوم شدند، یک سوم از مدت حبس خود را گذرانده‌اند و طبق قانون مشمول آزادی مشروط و مرخصی می‌شوند.  

بنا بر این گزارش، پرونده فعالان محیط زیستی بازداشت شده ۸ متهم داشت که اتهام ۴ نفر از آنها از افساد فی‌الارض به «همکاری با دولت متخاصم آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران جهت جاسوسی به‌ نفع سیا و موساد» تغییر یافت.

مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه متهمان این پرونده بودند که ۳۶ جلسه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شدند. رأی بدوی پرونده این متهمان روز ۲۹ آبان توسط سخنگوی قوه قضائیه اعلام شد که براساس آن متهمان به ۴ تا ۱۰ سال حبس محکوم شدند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه گفت که بی سابقه ترین ارزیابی کارشناسی از سوی نهادهای نظامی و اطلاعاتی کشور در این پرونده انجام شده است.» ۲۹ بهمن پارسال بود که وی از قطعی شدن احکام صادره خبر داد.

بر اساس حکم دادگاه مراد طاهباز و نیلوفر بیانی به ۱۰ سال حبس،  هومن جوکار و طاهر قدیریان به ۸ سال حبس، سام رجبی تبریز، سپیده کاشانی و امیرحسین خالقی به ۶ سال حبس و عبدالرضا کوهپایه به ۴ سال حبس محکوم شدند و اتهام همگی همکاری با آمریکا به عنوان دولت متخاصم عنوان شد. از بین محکومان این پرونده فقط عبدالرضا کوهپایه اواخر اسفند ۹۸ موفق شد به مرخصی برود.  

کد خبر 504075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha