مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

«پس کِی کرونا شکست می‌خوره؟» برای چندمین بار با زبان کودکانه‌اش از شهربازی و خوردن تنقلات و سرسره‌بازی گفت. در پس ذهنش با شوق کلمات را بیان می‌کرد و در انتها با نگاهی ملتمسانه دوباره می‌گفت: می‌شه فقط یه بار دیگه بریم شهربازی، بستنی بخوریم؟

شهربازی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، چند ماهی است که دیگر از هیاهو و شادی کودکان در شهربازی‌ها خبری نیست. کودکانی که دست پدر یا مادر را به سمت اسباب‌بازی‌ها می‌کشاندند، با شوق به بازی و خنده مشغول می‌شدند و آن‌قدر هیجان و شادی در بازی کودکانه‌شان موج می‌زد که هر کسی کودک درونش زنده می‌شد و همپای آنان در این لحظات ناب همراه می‌شد و با لبخند رضایت لحظات را سپری می‌کردند.

این روزها که کرونا در شهر و خیابان حکمرانی را بر دست گرفته و مردم برای حفظ جان خود باید در خانه بمانند و در صورت حضور در جامعه باید همه موارد ایمنی و بهداشتی را با دقت رعایت کنند، علاوه بر افراد سالمند و بیمار که جرات حضور در خیابان‌ها را ندارند، این ممنوعیت تردد با تعطیلی مدارس، مهدهای کودک و شهربازی‌ها برای کودکان بیشتر شده است و آنان را با توجه به ناآگاهی‌ای که نسبت به قضیه کرونا و ممنوعیت‌ها دارند نمی‌توان به‌راحتی از گذشتن تفریحاتی همچون شهربازی محروم کرد.

بچه‌هایی که با تفریح و لذت در جمع همسالان خود در میان خنده و شادی و گریه در شهربازی لحظات رویایی و زیبایی در زندگی کودکانه خویش در قصر بادی و الاکلنگ و ماشین‌سواری و سرسره و تاب‌بازی روزهای نه چندان دور سپری کرده‌اند حالا باید در چهاردیواری خانه به اسباب‌بازی‌های تکراری و فیلم‌ها و کارتون‌های تلویزیون و تبلت‌بازی محدود شوند.

خواب و تلویزیون؛ بیشترین زمان سرگرمی کودکان

والدین یکی از بچه‌ها در ایلام گفت: اکنون مدت دو ماه است که بچه‌هایم در خانه هستند و به خاطر بیماری کرونا به خارج از منزل نمی‌روند. حتی برای خرید هم آنها را همراه خود نمی‌بریم. روزهای اول خیلی بی‌قراری و دلتنگی می‌کردند، اما اکنون دیگر بیشتر اوقات خود را یا می‌خوابند و یا تلویزیون تماشا می‌کنند.

زهرا رضانیا اظهار کرد: بچه‌های من ۶ساله و ۴ساله هستند و بیشتر وقت‌ها  تا ساعت ۱۲ ظهر می‌خوابند و شب‌ها هم دیروقت به رختخواب می‌روند.

وی افزود: نمی‌توانم اصرار کنم که صبح‌ها زود بیدار شوند، چون آن وقت بهانه می‌گیرند و مرا کلافه می‌کنند و اصرار دارند به شهربازی و پارک بروند.

رضانیا گفت: چون نمی‌توانند به مهد کودک یا خانه مادربزرگ بروند معمولا زیاد بهانه می‌گیرند.

وی اظهار کرد: هرچند خودم و همسرم برخی از ساعات با آنها بازی می‌کنیم، اما باز بهانه‌گیری آنها ادامه دارد و وقتی بازی می‌کنند، خانه را به هم می‌ریزند که معمولا موجب ناراحتی من می‌شوند، اما باز با درک شرایط سعی می‌کنم زیاد با آنها دعوا نکنم.

مادر یکی دیگر از بچه‌ها گفت: من ۳ پسر دارم و ساعاتی که بیدارند خانه را روی سرشان می‌گذارند. بعضی وقت‌ها بدجور کلافه می‌شوم.

نازنین فرجی اظهار کرد: بازی‌های کامپیوتری، توپ‌بازی و دوچرخه‌سواری در خانه آنقدر جنب و جوش دارند که واقعا بعضی ساعت‌ها کلافه می‌شوم، هر وقت هم بخواهم آرام باشند اصرار می‌کنند که به بیرون از خانه بروند.

وی ادامه داد: اکنون چند روز است که مرتب اصرار دارند به شهربازی بروند، اما نمی‌توانیم با این شرایط بیرون بیاییم.

وی اضافه کرد: هرچند برنامه درسی بچه‌ها از طریق فضای مجازی شروع شده، اما همین مساله باعث ناراحتی بیشتر می‌شود، زیرا هر سه بچه باید تکالیف مدرسه را از طریق فضای مجازی و گوشی من پیگیری کنند که این مساله موجب درگیری بین آنها می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان ایلامی گفت: دختر کوچکم تنها ۵ سال  دارد و وقتی اصرار می‌کند که به شهربازی یا مهد کودک و خانه اقوام برویم. من در مورد بیماری کرونا و خطرات آن برایش توضیح می‌دهم. بچه‌ام بسیار نگران و مضطرب می‌شود و بیشتر مواقع با گریه از کرونا ابراز تنفر می‌کند.

سهیلا یاری اظهار کرد: متاسفانه نمی‌توانم خیال دخترم را از ادامه زندگی راحت کنم، چون بعضی وقت‌ها می‌گوید یعنی می‌شه یه روز دیگه بیاد که بریم شهربازی، یعنی من تا آن روز می‌مونم...

وی با ابراز نگرانی از وضعیت روانی کودک خود گفت: بیشتر وقت‌ها دختر کوچکم بهانه‌گیر می‌شود و همیشه با کمترین بهانه گریه می‌کند، در حالی که قبلا اصلا چنین رفتاری نداشت.

وی از مسئولان خواست حداقل با آموزش‌ها و برنامه‌های مناسب از طریق رسانه‌ها به والدین آموزش دهند چگونه با این بچه‌ها رفتار کنند، چون به خاطر سلامتی آنها مجبور هستند در خانه بمانند و نمی‌توان برای خرید آنها را با خود همراه ببرند.

کرونا موجب حس عدم اطمینان در کودکان شده است

یک روان‌شناس کودک در ایلام گفت: بیماری کرونا موجب ایجاد احساساتی نظیر اضطراب، استرس و عدم اطمینان در کودکان شده است.

مریم رضانیا اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و اطلاعات مختلف و همچنین پیگیری بزرگ‌ترها معمولا این احساسات به ویژه در میان کودکان و نوجوانان، در سنین مختلف بیشتر دیده می‌شوند.

وی اضافه کرد: اگرچه کودکان به طرق مختلف به این احساسات واکنش نشان می‌دهند، اما به طور کلی مواجهه با رویدادهایی همچون تعطیلی مدارس و لغو برنامه‌ها و دوری از دوستان، بیش از پیش بچه‌ها را دچار استرس و نگرانی می‌کند و آنها در این شرایط به حمایت‌های عاطفی والدین نیاز دارند.

برای صحبت با فرزندتان پیش‌قدم شوید

این روان‌شناس کودک از والدین خواست در صحبت با فرزندان خود درباره بیماری کرونا پیش‌قدم شوند و ساعاتی را با آنها سپری کنند و با آرامش درباره این بیماری با بچه‌های خود صحبت کنند.

رضانیا گفت: والدین باید به گونه‌ای با بچه‌های خود صحبت کنند که آنها قانع شوند و اگر فرزند نوجوان دارند که معمولا اصرار به رفت و آمد با دوستان همسال و حضور در کوچه و خیابان دارند، سعی کنند از خطر بیماری آنها را آگاه کنند.

وی اظهار کرد: هرچند اکنون از طریق رسانه‌ها نشانه‌های بیماری را که اغلب هم شبیه آنفلوآنزاست اعلام می‌کنند و نیازی نیست که از این احتمال ترس بی‌مورد به خود راه دهند.

رضانیا تاکید کرد: اگر فرزندان حالشان خوب نیست یا اگر احساس نگرانی درباره این بیماری دارند، والدین باید با آنها صحبت کنند.

وی از والدین خواست که این واقعیت را که کودکان ممکن است در مورد این بیماری عصبی و نگران باشند، درک کنند و با کودکان خود همدلی کنند.

رضانیا گفت: می‌توانیم به کودکان یادآوری کنیم که کارهای موثر زیادی نظیر شست‌وشوی مرتب دست‌ها، لمس نکردن صورت و حفظ فاصله اجتماعی می‌توانیم انجام دهیم تا هم خود و هم دیگران را ایمن نگه‌ داریم.

وی ادامه داد: می‌توانیم به فرزندمان بگوییم که اگر تکرار می‌شود باید دست‌هایت را بشویی و در خانه بمانی، برای این است که از همدیگر مراقبت کنیم. یعنی ما به اطرافیانمان فکر می‌کنیم و به آنها اهمیت می‌دهیم.

برنامه منظم روزانه به حفظ آرامش کودکان کمک می‌کند

یک کارشناس روان‌شناسی نیز گفت: حفظ یک برنامه منظم و قابل پیش‌بینی می‌تواند در کودکان احساس آرامش خاطر به وجود آورد، به نحوی که بدانند چه زمان باید به کارهای ضروری بپردازند و چه زمان را به بازی سپری کنند.

علیرضا نوروزی اظهار کرد: نباید این تعطیلی منجر به بی‌برنامگی شود، زیرا در این صورت بچه‌ها تا دیروقت به تماشای تلویزیون و فیلم‌ها مشغول می‌شوند و بیشتر ساعات صبح در خواب هستند.

وی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی با کمک کودکان و نوجوانان هم می‌توان به برنامه‌های تلویزیون و سرگرمی آنها پرداخت و هم آموزش و مرور و خواندن درس‌های مدرسه و خواندن کتاب قصه و پرداختن به برنامه‌های آموزشی و خلاقیتی را در برنامه روزانه آنها گنجاند.

نوروزی افزود: با تعطیلی مدارس، تفریحات داخل مدرسه، کنسرت‌ها، مسابقات ورزشی و فعالیت‌هایی که بچه‌ها پیش از این در آن شرکت می‌کردند لغو شده و بنابراین کودکان به دلیل از دست دادن تمام این فعالیت‌ها احساس ناامیدی می‌کنند که در این شرایط نیاز است به احساسات آنها توجه کنیم و با صحبت کردن از لحاظ عاطفی آنها را حمایت کنیم.

این کارشناس روان‌شناسی تاکید کرد: پیگیری مکرر اخبار مربوط به کرونا و صحبت کردن در محیط خانه درباره خطرات آن به نگرانی و استرس کودکان می‌افزاید. باید والدین به حفظ آرامش روانی کودکان و نوجوانان و مدیریت درست و سنجیده در انعکاس اخبار در محیط منزل توجه داشته باشند.

وی همچنین به والدین پیشنهاد کرد: برای رها شدن از بهانه‌گیری‌های کودکان با آزاد گذاشتن آنها در فضای مجازی به استقبال خطر بزرگ‌تر نروند، بلکه به گونه‌ای مدیریت کنند که برنامه‌های فضای مجازی مطابق شرایط سنی آنها در دسترس باشد و خودشان با نوجوان خود همراهی کنند.

نوروزی گفت: والدین باید رفتار خود را مدیریت کنند و با کنترل اضطراب و احساسات خود این نگرانی‌ها را بیش از حد در حضور فرزندان خود بروز ندهند.

وی تاکید کرد: بچه‌ها برای احساس ایمنی و امنیت، به والدین خود متکی هستند. به  همین خاطر نیاز است که والدین آرامش خود را حفظ کنند و با ایجاد برنامه‌های مفرح و شاد و سرگرم‌کننده در این ایام کرونایی به فرزندان خود از نظر آرامش روانی کمک کنند.

نوروزی همچنین از والدینی که کودک کم‌سن و سال دارند خواست با بیان قصه‌های مناسب ذهن کودکان را نسبت به این اتفاق روشن کنند و به آنها اطمینان بدهند که دوباره پس از کرونا می‌توانند به شهربازی بروند.

وی حفظ آرامش والدین را یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد آرامش روانی در بین کودکان برشمرد و از آنها خواست با پرهیز از بگو و مگو خانوادگی شرایط زندگی برای کودکان در روزهایی که به خاطر کرونا مجبور هستند مدام در منزل بمانند امن نگه دارند.

نوروزی گفت: در طول روز والدین سعی کنند با برنامه‌هایی نظیر دیدن فیلم به صورت سینمای خانگی، پخت شیرینی و نان و واگذاری مسئولیت غذا به عهده همدیگر، بازی و همچنین ورزش در منزل محیطی سرشار از زندگی و شادی در کنار هم ایجاد کنند تا علاوه بر حفظ و ایجاد آرامش در بین کودکان به ماندگاری بیشتر آنها در خانه کمک کنند و امید به زندگی را در ذهن آنها حفظ کنند.

نیاز فرزندان به آرامش و امنیت روانی در خانه

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار ایلام گفت: با توجه به شرایط پیش‌آمده والدین باید زمینه آرامش و آسایش کودکان را فراهم کنند تا دچار افسردگی نشوند و همچنین اعضای خانواده از کنار هم بودن احساس خوبی داشته باشند و با گفت‌وگو امید روزهای بهتر را به یکدیگر بدهند.

عهدیه طهماسبی اظهار کرد: اکنون کودکان و نوجوانان به دلیل ماندن در خانه نیازمند توجه و همدلی و همراهی والدین هستند و والدین با افزایش سطح تاب‌آوری خود به نیازهای بچه‌های خود توجه بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: عدم آگاهی و مهارت کافی موجب شده که تاب‌آوری افراد در برابر مسائل و مشکلات زندگی کم شود و به محض کوچک‌ترین مشکلی منجر به بگومگوی خانوادگی و تنش شود که این مساله آرامش روانی کودکان را به هم می‌ریزد و آنان را در این شرایط دچار استرس و اضطراب بیشتر می‌کند.

طهماسبی تاکید کرد: باید از نظر اجتماعی و فرهنگی برای دوران ماندن در خانه و همچنین پساکرونا آمادگی داشته باشیم و همه فعالان فرهنگی و اجتماعی باید برای کاهش آسیب‌های اجتماعی این دوران راهکارهای عملی و قابل اجرا ارائه کنند.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: افزایش مراکز مشاوره در فضای مجازی، اطلاع‌رسانی و توجه به مسائل عاطفی خانواده‌ها باید در دستور کار گروه‌های مشاوره قرار بگیرد.

وی از دستگاه‌های فرهنگی خواست همگام با وزارت بهداشت به ارائه راهکارهای مناسب برای این موضوع بیندیشند.

طهماسبی گفت: مردم باید به جای ترس از کرونا اطلاعات خود را در سامانه غربالگری کرونا ثبت کنند و در صورت نیاز و تشخیص کارشناسان بهداشتی برای درمان به مراکز درمانی مراجعه کنند.

کد خبر 503867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha