چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

با فرا رسیدن فصل بهار و گسترده شدن هوای مطبوع، بیش از هر زمان دیگر کودکانی را می‌بینیم که در کوچه پس کوچه‌ها و پارک‌های تبریز بازی می‌کنند، آن هم در روزهایی که کروناویروس، شیوع پیدا کرده است.  

بازی کودکان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این روزها، بهار با هوای تازه و دلنشین خود بیش از هر فصل دیگری آدمی را به بیرون از خانه دعوت می‌کند و بسیاری از خانواده‌ها بی‌توجه به بحرانی که کرونا در جهان ایجاد کرده، دل به هوای بهار خوش کرده و نه تنها خود رعایت نمی‌کنند، بلکه کودکان و حتی گاه خردسالان خود را نیز برای بازی به بیرون از خانه می‌فرستند.  

این بازی‌های کودکانه در دل کوچه‌ها و پارک‌هایی که ممکن است به کرونا آلوده باشد گاه به صورت گروهی بوده و می‌تواند یکی از زنجیره‌های شیوع کرونا محسوب شود، آن هم در حالتی که کودکان توان رعایت پروتکل‌های بهداشتی همانند بزرگسالان را نداشته و حتی در بسیاری از موارد از ماسک هم استفاده نمی‌کنند.  


روند ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی با شیب ملایمی رو به افزایش است

شاید بعد از گذشت چند ماه و بازگشت امور جامعه به روال عادی، برخی افراد چنین فکر کنند که بحران کرونا دیگر تمام شده است! در حالی که اینگونه نبوده و طبق صحبت‌های معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، روند ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی با شیب ملایمی رو به افزایش است.  

باید پرسید که چرا برخی از والدین چنین راحت و بی‌واهمه به کودکان خود اجازه می‌دهند که در محیطی که احتمال آلودگی به کرونا ویروس را دارد بازی کنند؟ آیا همین کودکان نمی‌توانند به عنوان یک ناقل عمل کرده و کرونا را از دوستان خود هدیه گرفته و به خانه‌های خود بیاوردند؟

این بی‌توجهی‌ها در حالی است که هنوز هم متخصصان امر بر رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی و درخانه ماندن تاکید می‌کنند و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم پیش‌تر در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرده بود که کودکان را برای خرید و بازی به بیرون از خانه نفرستید.  

عباسعلی درستی خطاب به والدین گفته بود: تا پایان همه گیری ویروس کرونای جدید، از فرستادن کودکان برای خرید و بازی در محیط‌های بیرون خودداری کنید.  

برخی از والدین با توجیه این‌که "کودکان کرونا نمی‌گیرند" و یا این‌که "کرونا هم نکشد، بی‌حوصلی کودکان‌مان را خواهد کشت" این بی‌توجهی‌ها را توجیه می‌کنند، اما متخصصان امر در این رابطه نظرات متفاوتی دارند.  

به گفته برخی از کارشناسان امر، کودکان با توجه به سیستم ایمنی قوی‌تر نسبت به بزرگسالان، امکان دارد نشانه‌های ابتلا به کووید۱۹ را نشان ندهند اما می‌توانند به عنوان ناقل خاموش کروناویروس عمل کنند؛ در نتیجه کودکان می‌توانند ناقل بیماری شده و در ارتباط با خانواده و اجتماع، بیماری را پراکنده کنند.  

کودکان را در محیط خانه سرگرم کنیم

یک روانشناس بالینی تاکید کرد: والدین باید در داخل خانه و بدون فاجعه سازی اطلاعات مورد نیاز بهداشتی در مورد کرونا را به کودکان خود آموزش دهند.  

ابوالفضل محمدیان گفت: والدین نباید اطلاعات لازم و نکات بهداشتی در مورد کرونا را از کودکان پنهان کنند، بلکه باید معقولانه و کودکانه و بدون استرس و هراس، این اطلاعات را به کودکان منتقل کنند.  

وی افزود: باید در قالب یک داستان آموزشی و کودکانه، اطلاعات لازم در مورد کرونا به کودکان منتقل شود.  

این روانشناس بالینی بیان کرد: اکنون که مدارس تعطیل شده و کودکان زمان بیشتری در اختیار دارند، ممکن است به فکر بازی‌ با همسالان خود در محله یا پارک بیافتند، در حالی که باید کودکان در این شرایط باید در محیط خانه سرگرم شوند.  

وی تاکید کرد: والدین باید برنامه‌ریزی کرده و فرزندان خود را در داخل خانه سرگرم نگه دارند تا هم بی‌حوصلگی کودکان در روزهای کرونایی حل شده و هم سلامت بمانند.  

کودکان در شرایط کنونی به برقراری ارتباط در داخل خانه نیاز دارند

یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان نیز گفت: کودکان در شرایط بحرانی مانند شرایط کنونی به برقراری ارتباط نیاز دارند، هسته اولیه فاصله گذاری فیزیکی در داخل خانه بوده و کودکان در خانه به بازی کردن و تفریح احتیاج دارند.  

دکتر حسن شاهرخی افزود: در شرایط کنونی که بچه‌ها از ارتباطات خارج از خانه محروم هستند، باید مجموعه‌ای از ارتباطات موثر که کودکان بدان احتیاج دارند را در داخل خانه تامین کنیم. والدین می‌توانند فعالیت‌هایی مانند گلکاری، آشپزی و دیدن فیلم را با کودکان انجام دهند و هر خانواده‌ای می‌تواند زمان در خانه ماندن را با خلاقیت‌های خاص، سپری کند.  

وی اظهار کرد: بازی کردن و انجام کارهای مشترک نیز باید در قرنطینه خانگی مورد توجه قرار گیرد. کودکان به فعالیت‌های فیزیکی احتیاج دارند و فعالیت‌های خانه باید به گونه‌ای طراحی شود که فعالیت‌های فیزیکی با خصوصیات تحرک فیزیکی را هم در بر بگیرد.  

بر اساس انچه گفته شد، والدین باید در روزهای کرونایی بیش از گذشته با کودکان خود ارتباط برقرار کرده و محیطی شاد و مفرح در خانه برایشان فراهم کنند و از فرستادن کودکان برای بازی و خرید به بیرون از خانه خودداری کنند.  

کد خبر 503820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha