ماه رمضان که در تاریخ با پهن شدن سفره‌های افطار، نمازهای جماعت و برپایی مراسم دعا و نیایش در مساجد و مکان‌های مذهبی شناخته می‌شد، امسال در سراسر جهان به شکلی دیگرگون برگزار می‌شود.

كعبه در زمانه كرونا

به گزارش همشهری آنلاین، هر چند احتمال دارد برخی اماکن مذهبی به شکل محدود با در نظر گرفتن تدابیر بهداشتی برای جلوگیری از شیوع گسترده‌تر کرونا بازگشایی شود اما آنچه مسلمانان دنیا از ماه مبارک رمضان در ذهن دارند، کنار هم جمع شدن و گرامی داشتن ماه مهمانی خدا با خواندن دعا و افطار کردن دسته‌جمعی در مسجدها و حرم‌هاست؛ اتفاقی که شاید امسال به خاطره تبدیل شود و زمینه برگزار شدن آن فراهم نیاید.

کعبه که مقدس‌ترین نقطه دنیا برای مسلمانان است، این روزها خلوت‌تر از همیشه به نظر می‌رسد و از آن جمعیت انبوه گرد خانه خدا دیگر خبری نیست. هر سال در ماه رمضان هزاران هزار مسلمان از گوشه و کنار دنیا خود را به سرزمین وحی می‌رساندند و گرد کعبه طواف می‌کردند. پهن شدن سفره‌های افطار در حرم مسجد پیامبر در مدینه و مسجد الحرام در مکه آشناترین تصویر از مقدس‌ترین شهرهای حجاز در ماه مهمانی خدا بود.

مسلمانان در هند، پاکستان، مصر و دیگر کشورهای اسلامی هم با بسته ماندن درهای مساجد و اماکن مذهبی چاره‌ای جز ماندن در خانه ندارند؛ مانند مسجدی در سرینگر هند که در آن را قفل و زنجیر کرده‌اند.

با این حال، بسیاری از مردم با برداشته شدن شرایط قرنطینه کرونا به خیابان‌ها و بازارها آمده‌اند تا با خریدن مواد غذایی برای میزبان از رمضان آماده شوند. در این تصویر زنان مسلمان در بغداد، پایتخت عراق را می‌بینید که به بازار شهر رفته‌اند تا خرید کنند.

در پایتخت مصر بازار فروش فانوس همچنان داغ است؛ وسیله‌ای که مردم قاهره و دیگر شهرهای این کشور را بیش از هر زمان دیگر یاد آمدن ماه رمضان می‌اندازد. از این فانوس‌های سنتی در شب‌های ماه مبارک بیش از دیگر مناسبت‌های سال استفاده می‌شود.

در روالپندی پاکستان هم گرچه امکان ورود به فضا و صحن داخل مسجد وجود ندارد اما مسلمانان با رعایت کردن فاصله ایمنی نماز خود را پشت درهای بسته مسجد می‌خوانند.

تنها رویداد ممکن در زمانه دنیاگیری کرونا می‌تواند بیدار ماندن تا سحر و دعا و نیایش در خانه باشد. این شاید غریب‌ترین رمضان تاریخ باشد تا آنجا که حافظه بشر یاری می‌کند.

عکس‌های این گزارش را خبرنگاران و عکاسان گاردین در کشورهای مسلمان گرفته‌اند.

کد خبر 503866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha