سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۷
۰ نفر

گـروه سیـاسی: سفر دوره‌ایمحمود احمدی‌نژاد به شبه قاره هند، پس از بازدید و مذاکرات وی در کشورهای پاکستان، سریلانکا و هند پایان یافت و رئیس‌جمهوری بامداد امروز به تهران بازگشت.

رئیس‌جمهوری درمرحله پایانی سفر دوره‌ای خود به کشورهای جنوب آسیا، برای دیداری چند ساعته وارد دهلی‌نو پایتخت هند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد در جریان این سفر کوتاه با رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر این کشور ملاقات و درباره روابط دوجانبه و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره کرد.

یکی از محورهای گفت‌وگوهای رئیس‌جمهوری با مقامات عالی رتبه هند، موضوع ساخت خط لوله صلح برای انتقال گاز ایران از طریق پاکستان به هند بود. احمدی‌نژاد در محل کاخ ریاست‌جمهوری هندوستان با خانم پراتیا پاتیل، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد.

به گزارش ایرنا، در این دیدار 2طرف درخصوص مسائل مورد علاقه تهران و دهلی نو در زمینه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.  رئیس‌جمهوری عصر دیروز با مان موهان سینگ، نخست وزیر هند در دهلی نو دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، 2طرف ضمن بررسی همکاری‌ها در بخش‌های مختلف، در مورد تحکیم روابط 2کشور تبادل نظر کردند. روزنامه‌های هند و شبکه تلویزیونی این کشور دیروز در گزارش‌های خود اعلام کردند، در مذاکرات مقامات بلندپایه ایران و هند موضوعات همکاری اقتصادی و به‌خصوص طرح انتقال گاز ایران به پاکستان و هند بررسی خواهد شد. مان‌موهان سینگ همچنین دیشب در یک ضیافت شام خصوصی میزبان محمود احمدی‌نژاد در دهلی بود؛ اقدامی که بر گرم شدن روابط هند با ایران تاکید می‌کند.

بیانیه مشترک

رئیسان‌جمهوری ایران و سریلانکا، در پایان سفر احمدی‌نژاد به کلمبو بیانیه مشترک صادر کردند.  در این بیانیه مشترک اعلام شد که رئیسان‌جمهوری 2کشور توافق کردند همکاری‌های دوجانبه میان 2کشور را براساس روح دوستی و حسن نیت نسبت به یکدیگر تعمیق و گسترش دهند؛ آنها همچنین موافقت کردند سفرهای مقامات عالی‌رتبه میان 2کشور به‌طور منظم ادامه یابد. 

رئیس‌جمهوری و هیات همراه با بدرقه نخست وزیر سریلانکا و سایر مقامات این کشور، کلمبو را به مقصد دهلی نو پایتخت هند ترک کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری، در سفر احمدی‌نژاد به کلمبو، ایران و سریلانکا پس از مذاکرات مشترک هیات‌های عالی رتبه 2کشور، 5 یادداشت تفاهم همکاری و اجرایی امضا کردند.

کد خبر 50380

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز