این روزها، گروهی از جوانان محله مبارک‌آباد و لویزان در قالب اجرای طرح فرهنگی «کتابخون» جای خالی کتاب کاغذی را برای اهالی محله پر کرده‌اند و با یک تماس، کتاب های مورد درخواست اهالی را به دست آنها می رسانند.

کتابخون

همشهری آنلاین- پریسا نوری: ویروس کرونا اتفاقات تازه‌ای در حوزه مطالعه و کتابخوانی در جامعه ما رقم زده است. با تعطیلی کتابخانه‌های عمومی به دلیل شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن اعمال قرنطینه خانگی به‌ویژه در ایام نوروز، بازار کتاب‌های الکترونیکی بیش از گذشته داغ شد. با این حال هنوز گوش دادن به کتاب‌های صوتی و خواندن خط به خط سطور کتاب‌های الکترونیکی بر صفحات مانیتور با عادت کتابخوانی ما فاصله زیادی دارد و کتاب‌های الکترونیکی جای خالی کتاب‌های سنتی و بوی کاغذ را برای علاقه‌مندان کتاب پر نکرده است. با خبر شدیم در این روزها، گروهی از جوانان محله مبارک‌آباد و لویزان در قالب اجرای طرح فرهنگی «کتابخون» جای خالی کتاب کاغذی را برای اهالی محله پر کرده‌اند. کم و کیف این طرح را از «علیرضا سلیمانی» معاون فرهنگی اجتماعی حوزه 145 شهدای خیبر که ایده آن را ارائه و اجرایی کرده جویا شدیم.

  • تحویل کتاب در خانه

تعطیلی کتابخانه‌های عمومی از اوایل اسفند ماه دست آن عده از علاقه‌مندان به کتاب را که عضو کتابخانه بوده و از منابع آن استفاده می‌کردند از مطالعه کوتاه کرد و این مهم‌ترین انگیزه برای جوانان محله مبارک‌آباد بود تا ایده کتابخون را با هدف‌ ترویج کتاب خوب خواندن اجرا کنند. سلیمانی درباره این طرح می‌گوید: «با کمک بانیان و نیکوکاران توانستیم صد جلد کتاب پرفروش بازار نشر را خریداری کرده و لیست کتاب‌ها را برای امانت دادن در شبکه‌های مجازی به اشتراک گذاشتیم و به شهروندان اعلام کردیم تا علاقه‌مندان از روی لیست ارائه شده، کتاب مورد نظرشان را تلفنی سفارش دهند و ما هم کتاب را به‌صورت امانت به در منزلشان برده و بعد از حداکثر 10 روز با هماهنگی تلفنی، کتاب را تحویل گرفتیم‌.» این فعال فرهنگی درباره موضوعات کتاب‌ها و رده سنی مخاطبان هم می‌گوید: «موضوعات متنوع است ولی حوزه ادبیات پایداری بیشتر از بقیه و اغلب کتاب‌ها برای رده سنی نوجوان و جوانان است.»

  • کتاب‌ها به قرنطینه می‌روند

به دلیل ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف، پزشکان و کارشناسان بهداشتی بر ضدعفونی کردن سطوح قبل از تماس دست تأکید دارند. کتاب و سطوح کاغذی هم از دستبرد این ویروس در امان نخواهد بود. حالا باید دید برای رفع نگرانی شهروندان در این وضعیت برای اجرای این طرح به‌صورت بهداشتی و ایزوله چه اقداماتی صورت گرفته است. سلیمانی با تأکید بر رعایت ضوابط بهداشتی تحویل و ارسال کتاب، می‌گوید: «در این طرح ما کتاب‌های نو را که تازه خریداری شده با حفظ ضوابط بهداشتی به امانت می‌دهیم. یعنی فردی که کتاب را تحویل می‌دهد ماسک و دستکش دارد و کتاب را در یک کیسه نایلون تمیز به همراه یک ماسک و پد الکلی تحویل می‌دهیم. همچنین بعد از پس گرفتن کتاب، علاوه بر ضدعفونی کردن جلد، آن را به مدت 24 ساعت به قرنطینه می‌سپاریم تا در صورت آلوده بودن صفحات به ویروس، پاکسازی شود.»

  •  استقبال شهروندان از اجرای طرح

ثبت درخواست کتاب به‌صورت تلفنی و تحویل کتاب نو به همراه پک بهداشتی در منزل، پیشنهاد جذابی است که می‌تواند حتی افرادی که رابطه چندان دلچسبی با کتاب ندارند را هم وسوسه کند. از این‌رو طرح «کتابخون» از آغاز با استقبال چشمگیر اهالی مواجه شده است. فعال فرهنگی محله مبارک‌آباد در توضیح بیشتر می‌گوید: «فکر نمی‌کردیم طرح «کتابخون» تا این حد مورد توجه قرار بگیرد. در همان روزهای اول بیشتر کتاب‌ها به امانت رفت و با وجودی که بضاعت ما محدود است و با 3 داوطلب، توزیع کتاب را فقط در سطح محله‌های لویزان و مبارک‌آباد می‌توانیم انجام دهیم درخواست‌های زیادی از نقاط مختلف شهر داشتیم که متأسفانه نتوانستیم جوابگوی آنها باشیم. اما امیدواریم با حمایت بیشتر خیّران، در آینده نزدیک بتوانیم این طرح را در محله‌ها و مناطق مجاور و حتی دورتر هم پیاده کنیم. علاوه بر مخاطبان، این طرح مورد توجه افراد نیکوکار قرار گرفته و در چند روز گذشته 3 شهروند نیکوکار 30 جلد کتاب را خریداری کرده و برای این طرح هدیه دادند.»

  • جای خالی کتاب‌های تخصصی در «کتابخون»

کتابخانه لویزان از کتابخانه‌های قدیمی و پرمخاطب شمال شرق تهران است. این روزها با تعطیلی کتابخانه لویزان برخی اعضای آن بیش از دیگران از مزایای طرح «کتابخون» بهره‌مند شده‌اند. «حمیدرضا ابراهیمی» جوان 21 ساله ساکن محله لویزان که جزو نخستین مشتری‌های «کتابخون» است در این‌باره می‌گوید: «حالا که به دلیل شیوع ویروس کرونا کتابخانه تعطیل است و از خانه بیرون نمی‌رویم، از اجرای این طرح در همسایگی‌مان خیلی خوشحالم و تا به حال 3 کتاب «شازده کوچولو»، «قلعه و قلندر» و «پس از 20 سال» را به امانت گرفته و خوانده‌ام.» این جوان ساکن محله که از اعضای قدیمی کتابخانه لویزان است می‌افزاید: «امیدوارم در آینده نزدیک کتاب‌های تخصصی‌تر و رمان‌های قوی‌تر هم به لیست «کتابخون» افزوده شود تا پاسخگوی همه سلیقه‌ها باشد.»

کد خبر 503611

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha