رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با انتقاد از برنامه‌های ترافیکی وزارت بهداشت در پایتخت، گفت: در شرایط فعلی با شناور شدن ساعات ادارات و اجرای طرح زوج و فرد می‌توان با ترافیک مقابله کرد.

محمد علیخانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، درباره ترافیک پایتخت اظهار داشت: به دلیل فعال شدن بسیاری از مشاغل و شروع کار آنها ترافیک روزهای گذشته در تهران افزایش یافته است.

وی بیان داشت: به دلیل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و لغو طرح ترافیک ازدحام و شلوغی در خیابان‌ها پیش‌بینی می‌شد و ترافیک با این مشکلات طبیعی است.  

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: نظر ما در شورای شهر این بود که لغو طرح ترافیک ضررش کمتر از اجرای آن است چرا که در غیر این صورت شهروندان اگر روزانه ۲ تا ۲.۵ میلیون سفر از طریق مترو داشته باشند فاجعه با شیوع بیشتر کرونا به بار می‌آید.

علیخانی با بیان اینکه راهکارهای بهتری برای مقابله با ترافیک می‌توانست اجرایی شود، گفت: دخالت افراد غیرمسؤول در کارهای دیگران و عدم تحمل اظهارنظرها سبب بروز مشکل و ایجاد ترافیک در تهران شده است. سخنگوی وزارت بهداشت واکنش‌های عصبی و شتاب‌زده داشته و اگر قرار باشد در مورد ترافیک این وزارتخانه تصمیم بگیرد تکلیف بقیه که در حوزه شهری فعالیت دارند، چه خواهد شد.

وی بیان داشت: بر اساس قانون و مصوبه شورای ترافیک در زمان اضطرار می‌توان طرح زوج و فرد را اجرایی کرد که در حال حاضر بیماری کرونا نوعی اضطرار ایجاد کرده است، برای اینکه شهر خلوت شود هم می‌توانستند ساعات کار  را شناور اعلام کنند و هم طرح زوج و فرد را اجرایی سازند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ترافیک آنقدر در پایتخت زیاد شده که حتی خودروهای شخصی به خطوط ویژه اتوبوس راه یافته‌اند و باید فکری در این زمینه کرد.

علیخانی با تأکید بر اینکه تعطیلی مترو به هیچ وجه نظر کارشناسی ما در شورای شهر نیست، گفت: به دنبال تعطیلی ارائه خدمات نیستیم ولی باید در مترو پروتکل و شرایطی فراهم شود تا هم خدمات به شهروندان اجرا و هم مسائل ایمنی نیز رعایت شود.

  • ارسال پروتکل مقابله با کووید ۱۹ به ستاد مقابله با کرونا 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد پروتکل مقابله با ویروس کرونا در حمل و نقل عمومی، گفت: مذاکراتی با شرکت واحد اتوبوسرانی، مترو و سازمان تاکسیرانی داشتیم و دستورالعمل‌هایشان را در مقابله با کرونا خواستار شدیم، ‌ولی این شرکت‌ها اعلام کردند که مصوبه‌ای از ستاد کرونا به آنها ارسال نشده است، بنابراین ما در شورای شهر موضوعات مختلف را احصاء کردیم و موارد بهداشتی و نکاتی که باید در مترو و اتوبوس در نظر گرفته شود، در قالب پروتکل تهیه شد.  

وی بیان داشت: این پروتکل در قالب یک دستورالعمل به علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران ارسال شد که امیدوارم به تصویب این ستاد برسد تا پروتکل و دستورالعمل ضمانت اجرایی داشته باشد.  

علیخانی گفت: بعضی از اقدامات جهت مقابله با کرونا از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی قابل اجرا نبود، چرا که تعداد واگن‌ها محدود است و با تهیه پروتکل شورای شهر، اقدامات مؤثری می‌توان جهت مقابله با کووید ۱۹ در حمل و نقل عمومی اجرایی کرد.

  • فعالیت مناف هاشمی زیر ذره‌بین شورای شهری‌ها

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره انتصاب سیدمناف هاشمی به عنوان معاون شهردار تهران، گفت: هاشمی از مدیران باسابقه شهرداری و کارمند آن محسوب می‌شود و دوره خدمتی آن طولانی بوده و از مرحله کارشناسی تا مراحل بالاتر ادامه داشته است.  

وی گفت:‌ البته در مقطعی از ایشان در بخش‌های دیگر همچون فعالیت در استانداری دعوت شد که حاشیه‌ها و جزئیاتی که در مورد فعالیت‌شان آن زمان انجام گرفت اطلاعی ندارم.  

علیخانی بیان داشت: مسائل و شایعاتی آن زمان در فضای مجازی مطرح شد که البته این موضوعات ملاک تصمیم‌گیری برای انتصاب کنونی ایشان نبوده است. برای ما عملکرد و میزان موفقیت هاشمی در دوره‌های گذشته بوده، البته باید توجه داشت که هیچ‌کس مطلقاً بدون اشکال نیست و یک اشتباه می‌تواند همه زحمات یک فرد را بگیرد.  

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: باید از توان مدیران باسابقه شهرداری استفاده کرد. با انتصاب این فرد به عنوان معاون حمل و نقل شهرداری تهران، اکثر اعضا موافق بوده‌اند و تنها چند نفر محدود ملاحظاتی داشتند که قابل رفع است.  

این عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: مناف هاشمی نیاز به پاسخگویی در مورد حاشیه‌ها ندارد و ایشان با عملکرد می‌توانند اقدامات خودشان را ثابت کنند. زمانی که مناف هاشمی مشاور شهردار بود، پیگیری‌های زیادی در مورد ارزش افزوده و خرید اتوبوس انجام داده است و الان هم قرار شده تعامل با دستگاه‌های مختلف از جمله شورای شهر و پلیس راهور انجام گیرد تا برنامه‌ها مؤثرتر پیش رود.  

علیخانی تأکید کرد: شورای شهر البته نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد و با کسی تعارف ندارد. ما در شورا نیز هر جایی لازم به همکاری باشد، با معاون جدید شهردار انجام می‌دهیم.  

  • افزایش تلفات ناشی از کرونا در حمل و نقل عمومی

علیخانی در مورد آخرین آمار مبتلایان به کرونا در حمل و نقل عمومی اظهار داشت: متأسفانه این آمار افزایش یافته و در تاکسیرانی ۱۹ راننده فوت شده و یک نفر نیز از میان کارکنان این سازمان جان خود را از دست داده است.

وی گفت: به طور کلی ۳۱۷ نفر تا کنون در تاکسیرانی مبتلا به کرونا شده که ۱۴۷ نفر از این افراد بهبود یافته‌اند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: در اتوبوسرانی دو راننده اتوبوس به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند و ۱۴۷ مورد مبتلا و مشکوک به کرونا در این شرکت داریم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه هیچ مورد فوت ناشی از کرونا در مترو نداشته‌ایم گفت: البته ۴۰ تا ۵۰ نفر مبتلا به کووید ۱۹ شده که اغلب آنها پرسنل مترو یا راهبر آن هستند.

علیخانی خاطرنشان کرد:‌ آمار مسافران مترو دیروز ۱۰۶ هزار نفر بیشتر شد و ترافیک به گفته پلیس راهور ۷۰ درصد در پایتخت افزایش یافته و آمار مبتلایان به کرونا در حمل و نقل عمومی در حالی است که هنوز طرح ترافیک اجرا نمی‌شود.

  • دولت ماسک رایگان میان مسافران مترو توزیع کند

علیخانی در مورد موضوع اجباری شدن ماسک در حمل و نقل عمومی گفت: پروتکل این موضوع تهیه شده و ما اقدامات سایر کشورها را در این زمینه مطالعه کردیم و اکثر کشورها استفاده از ماسک را در حمل و نقل عمومی اجباری کرده‌اند.

این عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: وظیفه دولت و دستگاه‌های دیگر است که برای شهروندان در مترو ماسک تهیه کند اگر این مسأله اجرایی شود هزینه آن کمتر از درمان ناشی از کرونا برای دولت خواهد بود.

  • تکلیف عوارض ورود به طرح ترافیک مشخص شود

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد عوارض ورود به طرح ترافیک گفت: سقف ورود به طرح ترافیک ۱۰۳ هزار مورد طی یک روز است و مرجعی که در مورد ساعات طرح تصمیم می‌گیرد شورای ترافیک بوده که شهرداری نیز عضو آن است.

وی گفت: ابتدای کار اعلام شد که ساعات طرح جهت پیشگیری از کرونا تغییر می‌کند که ما نیز مخالفت خود را اعلام کردیم ولی یکباره توسط وزارت بهداشت اعلام شد که همه خودروها برای ورود به طرح آزاد هستند ولی هیچ وقت تکلیف عوارض طرح ترافیک در این شرایط مشخص نشد.

علیخانی گفت:این موضوع مشابه زمانی است که مرجعی اعلام کند خلاف طرح تفضیلی همه شهروندان می‌توانند یک طبقه اضافه برای  ساختمان‌شان بسازند ولی آیا این به معنی عدم پرداخت عوارض است!؟ در مورد طرح ترافیک نیز موضوع عوارض مشخص نشده است.

علیخانی تصریح کرد:‌در صورتی که عوارض طرح ترافیک بخشیده شود باید روال قانونی آن طی شود و شهردار لایحه‌ای را به شورای شهر ارائه دهد تا در این زمینه تصمیم‌گیری لازم انجام گیرد. البته ما نیز معتقدیم در این شرایط باید به مردم کمک کرد ولی نباید قانون را دور زد.

  • وزارت بهداشت آمار تلفات کرونا در تهران را اعلام کند

علیخانی با تأکید بر اینکه نمایندگان پارلمان شهری باید از آمار مبتلایان به کرونا و متوفیان آن اطلاع کامل داشته باشند، گفت: به ما می‌گویند این موضوع به شورای شهر ربط ندارد در حالی که دقیقا برعکس است. بهشت‌ زهرا زیرمجموعه شهرداری است و باید برنامه‌ریزی در این زمینه انجام گیرد و تجهیزات لازم صورت گیرد.

وی افزود: من از برخورد عصبی سخنگوی وزارت بهداشت تعجب می‌کنم. اعلام کردند ما حق نداریم سوال کنیم؛ پاسخ سیاسی می‌دهند مگر ما سوال سیاسی کرده‌ایم.

وی گفت:‌ ما نمی‌خواهیم به این مجادلات وارد شویم ولی اطلاعات از آمار طبیعی حق طبیعی مدیریت شهری می‌دانیم.

  • افزایش نرخ بلیت مترو فقط ۳۰۰ تومان بوده است

این عضو شورای شهر تهران به مصوبه شورای شهر در مورد نرخ کرایه مترو اشاره کرد و گفت:‌ بلیت مترو بر اساس این مصوبه تنها ۳۰۰ تومان افزایش یافته که بسیار کمتر از افزایش نرخ تورم است

وی گفت: دولت باید مدیریت شهری را حمایت کند چرا که سال پیش هزار میلیارد تومان شهرداری یارانه به مترو و هزار میلیارد تومان هم برای اتوبوسرانی اختصاص داد و این در حالی است که شهر با مشکلات هزینه‌ای فراوان همراه شده و باید حمایت های لازم صورت گیرد.

کد خبر 503603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار