هرچند کرونا سال جدید و عید را به کام همه مردم تلخ کرد اما معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار منطقه ۲۱ چند خبر خوب برای ساکنان این بخش از پایتخت دارد؛ محدوده ای که سالهاست مانند اغلب بخش ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی هم پیشرفت و توسعه چندانی را تجربه نکرده است و برای جبران این عقب ماندگی طولانی و چندین ساله باید تلاش و سرمایه گذاری مضاعفی صورت بگیرد.

معینی معاون اجتماعی شهردار منطقه21

همشهری آنلاین - مهدی اسماعیل‌پور: «حسین معینی کربکندی» از توجه ویژه و اجرای چند پروژه شاخص عمرانی در بخش فرهنگی و اجتماعی خبر می دهد که با اجرای آنها بخشی از مشکلات و خواسته های چندین ساله منطقه برطرف خواهد شد.  

میزان مشارکت و مسئولیت پذیری شهروندان را در این روزهای سخت کرونایی چطور ارزیابی می کنید؟    
در منطقه ۲۱ توفیق این را داشتم که در خدمت شهروندانی باشم که بسیار فعال و پویا هستند و انگیزه و اراده بسیار زیادی برای مشارکت در برنامه های فرهنگی و اجتماعی دارند و همواره یار و یاورمدیریت شهری در خدمت رسانی به مردم هستند. در آشتی دادن و همزیستی مسالمت آمیز صنعت و سکونت موفقیت های زیادی را تجربه کرده و توفیق های فراوانی کسب کرده ایم. مدیریت شهری موفق شده همزیستی خوب و قابل قبولی بین صنعت و سکونت به وجود آورد. به خصوص در بحث بحران کرونا  نقطه اوج این دوستی و مشارکت و تعامل را شاهد بودیم. صنایع فعال در منطقه، شهروندان، سپاه و بسیج و مساجد و خلاصه تمام گروه ها وکارخانه ها و  ارگان و اقشار پای کار آمدند و گوشه ای از کار را گرفتند و کمک کردند. دربحران ویروس کرونا مشارکت اجتماعی شهروندان واقعاً تحسین برانگیزبود. اهالی منطقه در ضدعفونی کردن و مبارزه با کرونا، رعایت قرنطینه خانگی و کمک به شهروندان خیلی به مدیریت شهری کمک کردند و نشان دادند که منطقه ۲۱ چه مردم مسئولیت پذیرو فعال و دلسوزی دارد؛ از کسبه و مالکانی که با اقداماتی چون نصب روشویی وضد عفونی کردن محیط و تعطیلی کسب و کارشان و بخشیدن اجاره مغازه هایش تا مردم و شورایاران و مدیران محله در محله های ۱۳ گانه  که هرکدام به سهم خود در میدان مبارزه با کرونا حاضر شدند و پای کار بودند. کمیته مشارکت اجتماعی منطقه ذیل ستاد مبارزه با کرونا تشکیل شد و شورایاران، شهروندان و نیروهای بسیج  در کنار مدیریت شهری در خط مقدم مبارزه با کرونا شبانه روزی کار و جهاد کردند. بدون شک این میزان از مشارکت و مسئولیت پذیری اگر در تمام کارها و همه جا وجود داشته باشد و جلب شود به بالاتر رفتن کیفیت زندگی ما در تمام زمینه ها منجرخواهد شد.
در سال جدید هدف گذاری اصلی شما در بخش فرهنگی و اجتماعی روی چه موضوع هایی معطوف و متمرکز شده است؟
مهم ترین موضوعی که امسال روی آن کار و برنامه ریزی می کنیم و در پی رسیدن و ارتقا بخشیدن به آن هستیم فرهنگسازی برای گام دوم مسئولیت های اجتماعی است. در گام دوم می خواهیم به سمت جلب مشارکت حداکثری شهروندان برویم و از این ظرفیت بالایی که وجود دارد  برای ارتقای کیفیت زندگی مردم در منطقه ۲۱ استفاده کنیم. مسئولیت های اجتماعی ۲ تعریف جهانی دارد. یکی مسئولیت اجتماعی شرکتی یا همان صنایع که در گذشته مورد توجه قرار گرفت و دیگری مسئولیت اجتماعی شهروندی که امسال می خواهیم روی آن کار کنیم. در ابتدا کار از ارائه آموزش های لازم به شهروندان آغاز می شود و به ترتیب پیش می رود. تجربه شخصی من و مشارکت مردم در بحران کرونا نشان داد که اهالی منطقه ۲۱ از مردم دیگر مناطق تهران در کارهای اجتماعی و مشارکتی فعال تر و پیشگام ترند. مسئولیت های اجتماعی شرکتی و صنایع و شهروندی ۲ بال پرواز جامعه و شهر به سمت یک زندگی باکیفیت ترهستند و درهم کنار قرارگرفتن و ادغام آنها بسیار تأثیرگذار و اثربخش خواهد بود.
با توجه به جمعیت، وسعت و پراکندگی محله های منطقه امکانات و سرانه فرهنگی و اجتماعی موجود مناسب و متناسب با نیاز مردم است یا در این زمینه کمبود داریم؟
به نظر من نیاز به سرانه فرهنگی و اجتماعی بیشتری در منطقه داریم. مردم خوب ما در منطقه ۲۱ شایسته سطح بالاتری از امکانات و سرانه فرهنگی و اجتماعی هستند و باید ارائه خدمات را در سطح بالاتری داشته باشیم. همان طور که می گوییم شهروندان خوب ما از نظر مشارکت های اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی در سطح خوبی قراردارند باید به این موضوع هم  اقرار کنیم که سرانه فرهنگی و اجتماعی ما برای این مردم کم و پایین است و با توجه به مشکلات و کمبودهایی که از سال های گذشته وجود دارد وانباشته شده هنوز جای کار زیادی برای توسعه وجود دارد. تلاش های انجام شده از گذشته تا امروز متناسب با حجم زیاد مشکلات و کمبودها نبوده و امکانات و اعتبارات در نظر گرفته شده برای این بخش هم به اندازه کفایت و به قدر نیاز نبوده است. امسال با توجه به پروژه های مشارکتی تعریف شده و افزایش اعتبار فرهنگی و اجتماعی نسبت به سال گذشته و حمایت بیشتر شورای شهر به این بخش، امیدواریم بتوانیم کارهای خوبی در راستای بالارفتن سرانه و برطرف کردن نیازهای فرهنگی و اجتماعی  منطقه انجام دهیم و خدمات ما به مردم در این بخش ارتقا پیدا کند. یکی از ردیف های اعتباری که امسال اختصاص پیدا کرده و امیدواریم با توجه به مشکلات مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا تحقق یابد به هنرهای تجسمی المان های شهری برمی گردد که یک میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص پیدا کرده است.    
وضعیت سراهای محله چه از نظر عملکرد و نرم افزاری و چه از نظر ساختمانی و سخت افزاری چگونه است؟
سراهای محله منطقه ۲۱  در محله های ۱۳ گانه به شکل کامل و یک دست و براساس رعایت عدالت اجتماعی که مورد تأکید مدیریت شهری است فعالیت دارند و به شهروندان منطقه خدمات رسانی می کنند. یعنی خدماتی که در سراهای محله به شهروندان ارائه می شود از نظر کمی و کیفی نباید تفاوتی باهم داشته باشد. برای رعایت عدالت اجتماعی باید خدماتی در محله ارائه شود که باویژگی ها و نیازهای هر یک همخوانی داشته باشد. برای مثال یک محله که اغلب ساکنانش را افراد بازنشسته و سالمند تشکیل می دهند یا درمحله ای که اغلب کارگر نشین است، نوع خدمات و فعالیت سراهای محله باید به گونه ای باشد که به درد مردم آنجا بخورد و به کارشان بیاید. باید توجه شود که میانگین سنی محله چقدراست، اغلب از چه قشری هستند، چه امکاناتی در محله وجود دارد و مردم از چه خدمات و امکاناتی محروم یا کمتربرخوردار هستند و براساس آن برنامه ریزی شود. معنای عدالت اجتماعی این است. نه اینکه تمام خدمات و کارها در همه محله ها از یک نوع و به یک شکل باشد. در بحث ساختمان سراهای محله هم  فقط یک محله مشکل جدی دارد که امسال برای ساخت سرای محله درآنجا اعتبار عمرانی در نظر گرفته شده است و با همکاری هیئت مدیره شهرک شهرداری سعی می کنیم ساختمان جدید سرای محله را بنا کنیم تا بتوانیم در فضای بهتر و مناسب تری در خدمت اهالی باشیم.
منطقه ۲۱ با تعطیل شدن ققنوس همان یک سالن نیم بند سینما را هم ندارد. قرار بود یک سینمای جدید درمنطقه ساخته شود. این پروژه در چه مرحله ای قراردارد؟
برای اجرای این طرح مشکل معارض پیش آمد و یکی از پلاک ها باید تملک می شد. اداره املاک و مستغلات مرکز اقدامات حقوقی مربوط به آن را انجام می دهد و دنبال می کند. تمام کارهای لازم انجام شده است؛ از بحث مزایده و پیمانکارو طراحی و معماری و اجرا همه چیز آماده و انجام شده است. فقط تملک چند پلاک مانده که باید تجمیع شود و بحث های حقوقی مربوط به آن از طریق اداره املاک و مستغلات مرکز درحال پیگیری است. امیدواریم با رفع مشکل پیش آمده ساخت سینما امسال آغاز شود.

کد خبر 503298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha