دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
۰ نفر

لیگ برتر بسکتبال ایران که تا پایان مرحله مقدماتی با پیشتازی تیم شهرداری گرگان درحال برگزاری بود، پس از شیوع کرونا و تعلیق همه مسابقات ورزشی، به سردرگمی مدیران فدراسیون، مدیران باشگاه‌ها و دغدغه هواداران تبدیل شد که در این میان اطلاعیه فدراسیون برای اعلام پایان لیگ بدون معرفی تیم قهرمان، گرگانی‌ها را عصبانی و مدیران تیم شهرداری را به واکنش واداشت.

بسکتبال

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا از گلستان، مشخص نبودن زمان پایان محدودیت‌های ناشی از کرونا، به تصمیم فدراسیون برای اعلام پایان لیگ منجر شد که این اتفاق و مشخص نکردن تیم قهرمان، به مذاق باشگاه شهرداری گرگان و هوادارانش که صدرنشین لیگ امسال بودند خوش نیامد تا جایی که مدیرعامل این تیم تهدید کرد در صورتی که فدراسیون از تصمیمش عقب‌نشینی نکرده و این تیم را به عنوان قهرمان معرفی نکند از لیگ فصل آینده کناره‌گیری خواهند کرد.

شهرداری گرگان تیم کم‌سابقه‌ای در بسکتبال ایران نیست اما نایب‌قهرمانی فصل گذشته، مهمترین افتخار کسب شده این تیم در دوران پرفراز و نشیب گذشته بود که موجب توجه بیشتر مدیران شهرداری برای افزایش بودجه تیم برای شکستن طلسم قهرمان نشدن بود.

ترمیم ساختار تیم با جذب بازیکنان مطرح و از همه مهمتر به خدمت گرفتن سرمربی تیم ملی، حاکی از عزم جدی گرگانی‌ها برای کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر بسکتبال داشت که تا پایان مرحله مقدماتی، اتفاقی دست یافتنی و محتمل به نظر می‌رسید اما شیوع کرونا همه این تحلیل‌ها و کاخ آرزوهای جامعه ورزش و بسکتبال گرگان را بر باد داد.

فدراسیون بسکتبال چهارشنبه گذشته(۲۷ فروردین ۹۹ ) در اطلاعیه‌ای باتوجه به گسترش شیوع ویروس کرونا و نامشخص بودن پیش‌بینی زمان خروج از بحران این بیماری و تبعیت از دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش، ضمن لحاظ کردن حفظ رده‌بندی تیم‌های باشگاهی در پایان مرحله گروهی و عدم اعلام قهرمان لیگ فصل حاضر، تصمیم به اتمام لیگ برتر فصل مسابقاتی ۹۹-۹۸ گرفت.

این فدراسیون همچنین اعلام کرد: در صورت اعلام تقویم برگزاری مسابقات باشگاهی غرب آسیا و قهرمانی باشگاه‌های آسیا، تصمیم‌گیری در خصوص چگونگی اعلام حضور نماینده باشگاه‌های ایران در این مسابقات با اطلاع مدیران باشگاه‌های لیگ برتر اتخاذ خواهد شد.

رئیس هیات بسکتبال گلستان در این خصوص گفت: نظر باشگاه شهرداری گرگان در خصوص مسابقات بسیار منطقی است و اگر فدراسیون بر این عقیده است که لیگ به پایان رسیده باید نتیجه آن نیز قطعی اعلام کند تا تیم‌ها از بلاتکلیفی خارج شوند.

اسداله کبیر اظهار کرد: برخی‌ها در فدراسیون بر این عقیده هستند که با بهبود شرایط در اواخر تابستان، مسابقه چهارجانبه‌ای را برگزار کنند تا تکلیف قهرمان فصل مشخص شود که این تصمیم برای تیم شهرداری گرگان پذیرفتنی نیست.

وی اظهار کرد: اگر قرار بر ادامه مسابقات است، فدارسیون باید لیگ را تا پایان کرونا تعلیق کرده و با بهتر شدن شرایط، طبق برنامه مراحله پلی‌آف را برگزار کند.

کبیر گفت: با اطلاعیه فدراسیون برخی ابهامات باقی مانده که مثلا تکلیف تیم‌های که قرار است به مسابقات آسیایی بروند چیست و یا نحوه قرارداد بازیکنان با تیم‌ها چگونه است؟

رئیس هیات بسکتبال گلستان افزود: قرارداد بازیکنان با تیم‌ها تا پایان فصل و در محدوده زمانی مشخصی است و آن‌ها در مسابقاتی که قراردادی ندارند بازی نخواهد کرد.

وی از وزارت ورزش و جوانان خواست با فدراسیون‌ها مکاتبه کرده و چگونگی پایان دادن به فصل مسابقاتی همه رشته‌ها را با رویه‌ای ثابت و منطقی تعیین کند.

کبیر اظهار کرد: اگر در یک فدراسیون تیم صدرنشین به عنوان قهرمان معرفی شود و در فدراسیونی تصمیم دیگری گرفته شود، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

مدیرکل سابق ورزش و جوانان استان گلستان از پیگیری این مشکل از طریق وزارتخانه خبر داد و گفت: استاندار نیز مذاکراتی با وزیر ورزش داشته که در نتیجه آن، وزیر دستور بررسی این مشکل را صادر کرد.

بهمن طیبی اظهار کرد: با توجه به این‌که در پایان مرحله اول لیگ بسکتبال، همه تیم‌ها یک بار به صورت رفت و برگشت با هم بازی کردند، نتیجه فعلی و شرایط تیم‌ها در جدول می‌تواند معیار مناسبی برای تعیین تیم قهرمان باشد که بر اساس نتایج به دست آمده، شهرداری گرگان استحقاق کسب عنوان قهرمانی را دارد.

وی افزود: اینکه فدراسیون برای اتخاذ این گونه تصمیم‌ها فقط به نظرات مدیران باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر بسنده کند کافی نیست و باید به شرایط تیم‌ها در جدول به عنوان پایه مهم اتخاذ یک رای توجه کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان گلستان ادامه داد: صدور اطلاعیه فدراسیون و نامشخص بودن تکلیف تیم قهرمان، تصمیمی محافظه‌کاری و غیرمنطقی است.

وی در خصوص اظهارات مدیران باشگاه شهرداری گرگان مبنی بر انصراف از تیم‌داری در فصل آینده لیگ برتر گفت: این تصمیم، موضعی داخلی باشگاه است اما اجرای آن به صلاح ورزش استان نیست.

بهمن طیبی صبح امروز از مسئولیت در اداره کل ورزش و جوانان گلستان خداحافظی کرد و جای خود را به قاسمعلی برزمینی داد.

مدیرعامل تیم بسکتبال شهرداری گرگان هم گفت: در بیانیه فدراسیون حق مطلب به خوبی ادا نشده و رییس فدراسیون در مصاحبه‌های مختلف روزهای اخیر نظرات گوناگونی داده که نشان می‌دهد، این مجموعه از ثبات برخوردار نیست.

عبدالرضا دادبود ادامه داد: شهرداری گرگان تیمی مردمی است که هزینه‌های آن از محل درآمد عوارض‌های شهرداری تامین می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان از هزینه‌هایی که برای این تیم در یک فصل انجام شد به راحتی صرف‌نظر کرد.

وی گفت: فدراسیون گفته که در تابستان یک مسابقه ۴ یا هشت‌جانبه برگزار می‌شود که بر اساس نتایج آن، تیم قهرمان فصل اخیر مشخص خواهد شد اما چگونه ممکن است بازیکنان در فصلی که پایان رسمی آن اعلام شده در تیم بمانند و بدون قرارداد بازی کنند؟

دادبود افزود: اجرای این تصمیم بدون شک باعث افت کیفی مسابقات لیگ بسکتبال شده و ضربه سنگینی بر اعتبار این ورزش خواهد زد.

وی بیان کرد: تیم شهرداری گرگان لیاقت قهرمانی و حضور در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا را دارد که امیدواریم فدراسیون در تصمیمش تجدید نظر کرده و تیم ما را که در صدر جدول رده‌بندی قرار دارد به عنوان قهرمان معرفی کند که در غیر اینصورت از طریق مراجع قضایی برای احقاق حق خود اقدام خواهیم کرد.

دبیر فدراسیون بسکتبال  جمهوری اسلامی ایران هم با اشاره به حواشی پدید آمده اخیر گفت: برای مشخص کردن تیم قهرمان نیازمند اتمام لیگ و برگزاری مرحله پلی‌آف هستیم.

مسعود عماری اظهار کرد: تیم‌ها به طور معمول برای مرحله پلی‌آف برنامه ویژه‌ای دارند و ممکن است برای این بازی‌ها هزینه‌هایی به مراتب بیشتر از مرحله مقدماتی انجام دهند که بر این اساس نمی‌توان نتایج مرحله اول را به عنوان پایه معرفی تیم قهرمان محاسبه کرد.

وی افزود: به عنوان نمونه فصل قبل شهرداری گرگان در مرحله مقدماتی در جایگاه سوم قرار گرفت اما در مرحله پلی‌آف تیم دوم رده‌بندی را شکست داد و با حضور در فینال به مقام نایب‌قهرمانی رسید.

دبیر فدراسیون بسکتبال ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا، تمرین تیم‌ها تعطیل شده و اگر بخواهند در مسابقه‌ای شرکت کنند باید ۲ ماه تمرین کنند که با احتساب این زمان، برگزاری مسابقه پلی‌آف به شهریور ۹۹  و گرمای تابستان موکول می‌شود که زمان مناسبی برای برگزاری این بازی‌های فشرده نیست.

عماری گفت: اگر شرایط کنفدراسیون آسیا برای برگزاری مسابقات غرب آسیا و قهرمانی آسیا مهیا شود و بخواهیم نماینده معرفی کنیم با بررسی همه جوانب به یک تصمیم واحد خواهیم رسید و از الان نمی‌توان در خصوص چگونگی انتخاب نماینده ایران در این مسابقات اظهار نظر کرد.

وی در خصوص تصمیم فعلی فدراسیون نیز گفت: با کسب نظر همه تیم‌های حاضر در مسابقات تصمیم فعلی اتخاذ شده و تلاش کردیم بر اساس اصول و قواعد حرفه‌ای، تصمیمی گرفته شود که به نفع جامعه بسکتبال باشد.

دبیر فدراسیون بسکتبال گفت: در کشورهای حوزه شرق اروپا هم لیگ بسکتبال بدون مشخص شدن قهرمان به پایان رسیده و تصمیم فدراسیون بسکتبال ایران موضوع جدیدی نیست.

کد خبر 503138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha