دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

کوچ عشایر سلسله که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده بود، با ضرباهنگی آرام در حال آغاز است و این امر لزوم بکارگیری اقدامات بهداشتی را برای خانوارهای عشایر کوچرو می‌طلبد.

کوچ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا هرسال با آغاز فصل بهار، عشایری که در مناطق گرمسیر سکونت دارند، به ییلاق کوچ می کنند و خنکای نسیم ییلاق، نوازشگر تن گوسفندانی می شود که خود را آماده یک دل سیر چرا در دل مراتع سبز کرده اند اما امسال وضع به گونه دیگری برای مردمان ایل رقم خورده است و حضور شوم ویروسی منحوس، زندگانی آنها را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است.

عمری است که ضرباهنگ کوچ همیشه برای ایل با آرامش به همراه بوده اما امسال اضطراب کرونا در کنج پستوی چادرهای ایل هم خزیده است و همچون ماری خوش خط و خال بر جریان سبز زندگانی آنها در دل طبیعت چنبره انداخته است.

اردیبهشت ماه با همه جلال و شکوه و زیباییش از راه رسیده اما هنوز مسیرهای کوچ زاگرس تنومند، خالی از نوای زنگوله های گوسفندان و بع بع دلنشین بره های بازیگوش گله هاست.

این اولین بار است که مردمان شجاع ایل، کوچ را به تعویق انداخته اند و به انتظار تثبیت وضعیت برای کوچ نشسته اند.

به علت شیوع بیماری کرونا طی تفاهم نامه‌های منعقد شده بین سازمان‌های امور عشایر و جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور عشایر مجاز هستند تا پایان فروردین ماه در مناطق گرمسیری بمانند و سپس به شیوه ماشینی و مستقیم به مناطق ییلاقی یا میان بندها کوچ کنند و هیچ‌گونه کوچ سنتی و عبور از مناطق مختلف را نداشته باشند.

عشایر شهرستان سلسله که هرسال تقریبا در نیمه های فروردین ماه از مناطق قشلاقی به سوی مناطق ییلاقی شهرستان خود کوچ می کردند به دلیل شیوع ویروس کرونا هنوز اقدام به کوچ نکرده و در مناطق قشلاقی پلدختر مانده اند و اکنون که به اردیبهشت ماه نزدیک شده ایم آرام آرام مهیای حرکت به سمت ییلاق می شوند.

رییس امور عشایر سلسله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به شیوع کرونا و جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر شهرستان، اظهار داشت: امسال با توجه به شیوع این ویروس، با ارسال پیامک، پخش تراکت و حضور میدانی در میان عشایر شهرستان که در مناطق قشلاقی پلدختر سکونت دارند، از آنها خواسته ایم که کوچ را به تعویق بیندازند.

سعید یوسفوند افزود: برخی عشایری ایل های استان های دیگر، زودهنگام کوچ کرده اند اما خوشبختانه با توجه به اعلام هایی که به عشایر خودمان داشته ایم، هنوز عشایر کوچروی سلسله اقدام به کوچ نکرده و در مناطق قشلاقی باقی مانده اند.

وی تصریح کرد: وجود راه های فرعی برای ورود عشایر به مناطق ییلاقی باعث شده که عملا امکان جلوگیری از ورود عشایر کوچرو وجود نداشته باشد اما خوشبختانه عشایر کوچروی شهرستان به قوانین جدید پایبند بوده و برای پیشگیری از شیوع کرونا تخطی نکرده اند.

وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر، ادامه داد: منابع طبیعی و امور عشایر لازم است که با همکاری نیروی انتظامی با حضور در گلوگاه ها، مانع کوچ زودهنگام عشایر شوند.

یوسفوند عنوان کرد: یکهزار و 800 خانوار عشایری در شهرستان سلسله وجود دارد که از این تعداد، 800 خانوار کوچرو هستند و با توجه به ویروس کرونا، از کوچ آنها تاکنون جلوگیری شده است.

وی با اشاره به توزیع نهاده های دامی در بین عشایر شهرستان خاطرنشان کرد: با شروع فصل سرما تاکنون، 40 تن آرد، پنج هزار و 20 تن علوفه جو و 16 هزار لیتر نفت سفید بین خانوارهای عشایر کوچرو و نیمه کوچروی شهرستان توزیع شده است.

یوسفوند اضافه کرد: عشایر این شهرستان 130 هزار راس دام مولد و 40 هزار راس دام پرواری دارند و سالانه 120 تن پشم، 2 تن روغن حیوانی، 2 هزارتن گوشت قرمز، پنج هزار تن شیر و 2 هزار تن کشک تولید می کنند.

وی گفت: متاسفانه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، عشایر شهرستان از توزیع بسته های بهداشتی و امکانات حمایتی بهره مند نشده اند.

رییس امور عشایر سلسله گفت: مکاتباتی با قرارگاه خدمت رسانی شهید سلیمانی در شهرستان صورت گرفته و از قرارگاه درخواست کمک هایی همچون پک های بهداشتی برای توزیع در میان خانوارهای عشایری صورت گرفته که امیدواریم با توجه به آغاز کوچ آنها این امر هرچه سریعتر عملیاتی شود.

کد خبر 502944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha