مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین : رصدگران 62 کشور جهان، بیش از شش هزار داده‌ رصدی خود را از سنجش میزان روشنایی آسمان شب به اشتراک گذاشتند.

سومین دوره‌ پروژه بین‌المللی "زمین در شب" در تاریخ 6 فروردین 87 با همکاری شبکه‌های توسعه‌ آموزشی انجمن ستاره‌شناسی اقیانوس آرام (ASP) به منظور ترویج مسابقات فصلی بین منجمان آماتور و مراکز علمی برگزار شد.

این پروژه بین‌المللی شکار ستارگان معروف به "زمین در شب" دربرگیرنده 6836 اندازه‌گیری از روشنایی آسمان شب شهروندان منجم سراسر جهان بود که 660 مورد آن به صورت سنجش دیجیتالی با استفاده از دستگاه‌های کوچک و دستی کیفیت سنج آسمان بود.

شکل کلاسیک برنامه‌ زمین در شب این گونه است که دانش‌‌آموزان، خانواده‌ها و عموم مردم را به سمت رصد و ثبت ستارگان قابل مشاهده‌ در صورت‌فلکی جبّار (آنچنانکه از نقاط مختلف دیده می‌شود) تشویق و هدایت می‌کند.

 رصدگران نتایج رصدی خود را به صورت آنلاین و با مقایسه‌ مشاهدات خود با مجموعه‌ای از تصاویر الگوی موجود در وب‌سایت پروژه که تعداد ستارگان موجود در صورت‌فلکی را برای یک بازه‌ رؤیت‌پذیری از آسمان روشن تا آسمان بسیار تاریک نشان می‌دهد، گزارش می‌کنند.
 
اما در شکل دیجیتال این پروژه از دستگاه‌های ارزان قیمتی ‌به نام کیفیت سنج دیجیتالی آسمان استفاده می‌شود که قادرند روشنایی یکپارچه و پیوسته‌ آسمان را به دفعات و بطور مستقیم اندازه‌گیری کنند.
 
امسال 62 کشور داده‌های خود را ارسال نمودند که شامل 6836 سنجش می‌شد. از این میان 4800 مورد آن از کشور آمریکا بود و پس از آن کشورهای مجارستان، جمهوری چک، کاستاریکا و اسپانیا با بیش از 100 و کانادا با 95 گزارش، بیشترین تعداد سنجش را به ثبت رساندند.

افت نسبی اعداد نسبت به نتایج رسیده در فاصله‌ سال های 2006 و 2007 می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. "کانی واکر"، مدیر این پروژه در رصدخانه‌ ملی نجوم اپتیکی (NOAO) می‌گوید:"هنگامی‌ که ما شروع به تحلیل داده‌ها کردیم به شواهد محکمی از طرف شبکه‌ شهروندان منجم در شمال آمریکا دست یافتیم مبنی بر اینکه  آنها امسال آسمانی ابری و غیر‌عادی را تجربه کرده‌اند. از طرف دیگر زمان مقارنه‌ ماه نو در مارس امسال (که باعث افزایش تاریکی آسمان و ایجاد شرایط مطلوب برای مشاهده‌ صورت‌فلکی جبّار می‌شود) در شیلی و برخی از کشورهای نیمکره‌ جنوبی در تعطیلات تابستانی واقع شد و این کار ما را در جذب کردن تعداد بیشتری از دانش‌آموزان سخت تر کرد".

صورت فلکی جبار-(شکارچی)

به گزارش سایت نجوم به نقل از مجله آسترونومی، هر دو حالت کلاسیک و دیجیتال این پروژه (که در اولی به یک جفت چشم غیر‌مسلح و در دومی به یک دستگاه دیجیتال روشنایی سنج نیاز دارید) مجدداً در فروردین ماه سال 1388 (مارس 2009) به عنوان یکی از چندین برنامه‌ تدارک دیده شده برای سال جهانی نجوم (IYA 2009 ) تکرار خواهد شد.

این پروژه یکی از پروژه های علوم شهروندی (Citizen Science) محسوب می‌شود. علوم شهروندی به پروژه های بین المللی گفته می‌شود که در آن مردم سراسر جهان می‌توانند در پیشبرد آن به طور یکسان نقش داشته باشند و نیاز به تجربه کاری زیاد و میزان تحصیلات بالا ندارد.

کد خبر 50290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز