مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: کوشکی و دلبر یوزپلنگ نر و ماده‌ای که از پارک پردیسان به توران منتقل شدند، اولویت دوم این سازمان برای اجرای پروژه تکثیر در اسارت است، اولویت اول ما ایران ماده یوز جوان است.

یوزپلنگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شهاب‌الدین منتظمی در نشست خبری درباره انتقال کوشکی، دلبر و ایران سه یوزپلنگ پردیسان به زیستگاه توران در استان سمنان درباره سرنوشت کوشکی و دلبر توضیح داد: شرایط سنی کوشکی و دلبر به گونه‌ای نیست که برنامه‌ای سنگین برای تکثیر در اسارت آنها داشته باشیم؛ این دو یوزپلنگ نر و ماده بالای ۱۰ سال سن دارند و تاکنون نیز لقاح مصنوعی بر روی آنها انجام شد اما نتیجه‌بخش نبود بنابر این تمام تمرکز ما بر روی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه انتقال این گونه‌ها کار پرریسکی بود، گفت: تمام تلاش ما این بود که فرصت جفت‌گیری طبیعی از ایران گرفته نشود بنابر این تمرکز ما بر زادآوری طبیعی خواهد بود ، جدای از این هنوز به مرحله لقاح مصنوعی در ایران نرسیده‌ایم.

منتظمی درباره برنامه سازمان برای این یوزها اظهار داشت: این کارها به صبر نیاز دارد، تلاش ما زادآوری طبیعی است اما اگر در زیستگاه شرایط طوری فراهم شود که نتیجه‌بخش باشد قطعا برنامه‌هایی برای زادآوری آنها خواهیم داشت اما در این مسیر تکثیر کوشکی و دلبر اولویت دوم سازمان است.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای هر چه بهتر رسیدن به این هدف قرار است پورتال یوزپلنگ ایرانی در توران ایجاد شود و در این راه از تمام متخصصان و کارشناسان می‌خواهیم به ما کمک کنند چون امروزه یوزپلنگ ایرانی به تمام مردم ایران و حتی جهان تعلق دارد بنابر این باید همه کنار هم مانع انقراض این گونه ارزشمند شویم.

وی تاکید کرد: اکنون قصد ما این نیست که به طبیعت دست بزنیم  و منتظر می‌مانیم تا ببینیم که روال طبیعی چگونه پیش می‌رود، در این راستا برنامه جامعی برای پایش تمام زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی داریم چون این یک نیاز است و باید با تجهیز امکانات به روز در این زمینه پیشرفت کنیم چون زیستگاه باید امن باشد تا حیوان در آرامش به سر ببرد.

منتظمی درباره سگ‌های بدون صاحب گفت: وجود سگ‌های بدون صاحب برای یوزها و توله‌های آنها خطرناک است هر چند سازمان محیط زیست متولی این کار نیست و باید دست به دامان وزارت کشور شود اما سعی می‌کنیم که برای مناطق حفاظت شده به ویژه زیستگاه یوزپلنگ‌ها برنامه‌ای در این زمینه داشته باشیم. 


سگ‌های بدون صاحب بلای جان یوزها 

همچنین پیام محبی سرپرست تیم دامپزشکی انتقال یوزپلنگ‌ها گفت: معتقدم حضور یوزپلنگ در وسط شهری مانند تهران که پر از انواع تهدیدات مانند وجود سگ‌های بدون صاحب، آلودگی هوا و صدا به هیچ عنوان درست نبود و باید به زیستگاه اصلی خود بر می‌گشتند که این کار با موفقیت نیز انجام شد.

وی افزود: وجود سگ‌های بی‌صاحب بزرگترین خطر برای حیات یوزها است که در پارک پردیسان و اطرف فنس این یوزها بسیار زیاد است و این خود عامل استرس این حیوانات بوده که باید تعیین تکلیف شوند تا به حیات وحش آسیب وارد نکنند، حیات وحش باید صاحب داشته باشد، در بسیاری از کشورها که در این زمینه موفق بودند جوامع محلی از حیات وحش آن منتفع می‌شوند و بر این اساس درصدد حفاظت از آنها بر می‌آیند.

رییس بیمارستان دامپزشکی تهران درباره دلخوری رسانه‌ها به علت حضور نیافتن در محل در زمان انتقال اظهار داشت: اصطلاحا سندرمی به نام «سندرم مریض سفارشی» وجود دارد یعنی وقتی قرار است کاری بر روی بیماری انجام شود که به علت استرس در اجرای آن مشکل ایجاد می‌شود که به آن سندرم مریض سفارشی گفته می‌شود، بنابر این برای جلوگیری از این سندرم بهتر دیدیم که محیط انتقال خلوت‌تر باشد تا مشکلی ایجاد نشود.

وی همچنین درباره انتقال ویروس کرونا به حیوانات گفت: در واقع درباره ویروس کرونا اطلاعات زیادی نداریم اینکه به حیوانات و یا چه حیواناتی سرایت می‌کند اطلاعات کافی نداریم، البته چند گزارش منتشر شده که مثلا آزمایش کرونای سگ در هنگ‌کنگ و یا یک ببر در نیویورک مثبت بوده اما آلوده شدن با بیمار شدن متفاوت است و اینکه چه گونه‌هایی مبتلا شوند و چه گونه‌هایی نشوند با هم فرق می‌کند.

کد خبر 502822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha