کسبه بازار سرپوشیده بالا و پایین زنجان از روز شنبه ۳۰ فروردین ۹۹ به بازگشایی واحدهای خود و فعالیت در روزهایی کرونایی اقدام کرده‌اند و این درحالی است که به‌طور رسمی مجوزی برای این منظور صادر نشده است.

بازار زنجان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، هم‌زمان با شیوع کرونا در سطح دنیا به‌تبع آن در ایران و زنجان اسفند سال ۹۸ تدابیری برای پیشگیری و مقابله با این ویروس اندیشیده شد که یکی از آن‌ها تعطیلی بازار سرپوشیده و همه مغازه‌های واقع در خیابان‌ها بود.

این روال همچنان ادامه داشت تا اینکه فهرستی از مشاغل پرخطر ارائه شد که به‌جز آن‌ها سایر مشاغل بتوانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را از سر بگیرند که ازجمله آن‌ها بازار سرپوشیده استان زنجان بود که به دلیل محیط بسته و مسقف بودن آن و امکان ازدحام جمعیت همچنان تعطیل باقی ماند و تاکنون هیچ مجوز و دستورالعملی برای بازگشایی و فعالیت مجدد آن از سوی ارگان‌های زیربط صادر نشده است.

اما تعطیلی این بازارها نیز تا پایان فروردین دوام نیاورد و روز شنبه  ۳۰ فروردین ۹۹ بیش از ۷۰ درصد مغازه‌های بازار پایین و حدود ۴۰ درصد واحدهای بازار بالا بازگشایی شد و این در حالی بود که مشتریان انگشت‌شماری در این بازارها در حال تردد و کرکره مغازه‌های طلافروشان نیز کاملاً پایین بود.

بازگشایی بازار سرپوشیده زنجان تخلف است

رئیس اتاق اصناف استان زنجان گفت: بیشتر مغازه‌های بازار سرپوشیده میزان کمتری از مغازه‌های بازار قیصریه روز گذشته به بازگشایی اقدام کرده بودند درحالی‌که هیچ نامه و مجوزی در این خصوص صادر نشده است.

سید محمود موسوی افزود: پاساژ تهران نیز به بازگشایی اقدام کرده بود که سه در ورودی آن پلمب و از آن‌ها تعهد گرفته شد.

وی تأکید کرد: قبل از ظهر یکشنبه ۳۱ فروردین بازدید مشترکی با اماکن، نیروی انتظامی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان داشتیم که بر فعالیت مغازه‌ها و بر کنترل فعالیت واحدهای صنفی ممنوعه دقت لازم انجام شود.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان گفت: بازگشایی بازارهای مسقف تخلف است و این محدودیت در سطح کشور نیز اعمال می‌شود.

موسوی تأکید کرد: محل درآمد اتاق اصناف از همان کسبه‌ای است که در حال حاضر به آن‌ها می‌گوییم حق فعالیت ندارند و مغازه‌های آن‌ها در صورت بازگشایی پلمب می‌شود.

وی گفت: باید اولویت را به‌سلامتی مردم بدهیم، در شرایط حاکم باید بیش از گذشته همراه دولت و مردم باشیم.

دستور بازگشایی بازار به‌صورت قانونی صادر نشده است

رئیس هیات امنای بازار زنجان گفت: در زمان حاضر هیچ دستور قانونی برای بازگشایی بازار زنجان ابلاغ نشده اما باوجود شرایط بد اقتصادی این فعالیت‌ها مدیریت می‌شود.

سید محمد علویون اظهار کرد: برخی از مغازه‌ها استیجاری هستند و در شرایط بد اقتصادی نمی‌توانند دوام بیاورند و این درحالی است که همه اصناف در سطح کشور به‌جز بازارهای مسقف و پاساژها فعال هستند.

وی استدلال تعطیلی بازارهای سرپوشیده را احتمال شیوع ویروس کرونا براثر ازدحام جمعیت بیان کرد و افزود: پیشنهاد دادیم تا بازاریان زنجان به‌صورت یک‌سوم، یک‌سوم، مغازه‌ها خود را باز و فعالیت کنند.

رئیس هیات امنای بازار زنجان گفت: در این طرح پیشنهادشده است تعدادی از مغازه‌ها روزهای شنبه و یکشنبه(۳۰ و ۳۱ فروردین)، تعدادی دیگر دوشنبه و سه‌شنبه(یکم و دوم اردیبهشت) و مابقی نیز چهارشنبه و پنجشنبه(۳ و ۴ اردیبهشت) فعالیت کنند، مسئولان مربوطه طرح فعالیت مغازه‌ها به‌صورت یک‌سوم را تاکنون قبول نکرده‌اند.

علویون ادامه داد: این طرح پیشنهادی را در جلسات استانداری، صنعت، معدن و تجارت و فرمانداری ارائه کرده‌ایم تا به مرکز نیز اعلام شود.

وی بیان کرد: مدیریت فعلی صحیح نیست. اگر فعالیت بازار را به یک‌سوم تقلیل می‌دادند مشکل شیوع کرونا، مردم و کسبه رفع می‌شد.

رئیس هیات امنای بازار زنجان تأکید کرد: چنانچه با طرح فعالیت یک‌سوم بازار در روز موافقت می‌کردند هیات امنای بازار و هیات مدیره های پاساژ و مجتمع‌ها می‌توانستند به‌درستی این مهم را مدیریت کنند و مشکلی به وجود نیاید.

علویون یادآوری کرد: این مشکلات در کل دنیا وجود دارد اما در کنار این مدیریت و حمایت مالی از بازاریان می‌تواند بخشی از مشکلات این صنف را کاهش دهد.

دولت حمایت مالی کند تا مغازه را تعطیل کنیم

یکی از مغازه‌داران زنجانی افزود: ۳۰ درصد بازار فعال نیست و ۴۰ درصد آن‌ها نیز مستاجر هستند و از این ماه زمان پاس کردن چک‌ها فرا می‌رسد و شماری از مغازه‌داران در این شرایط به معنی واقعی مستحق دریافت کمک‌های مردمی و دولتی شده‌اند.

سعید محمودی تأکید کرد: ۴۰ درصد درآمد بازاریان طی سال در اسفندماه ۹۸  و ۱۵ روز نخست فروردین ۹۹ است درحالی‌که شیوع ویروس کرونا این فرصت را از آنان گرفت.

وی اظهار کرد: کل بازاریان از این درآمد ۴۰ درصدی محروم شده‌اند و از طرفی مالیات و موضوع چک است که روی هم انباشته می‌شود.

این مغازه‌دار زنجانی یادآوری کرد: تعدادی از مغازه‌داران هم در مغازه و هم‌منزل مستاجر هستند، برخی خانواده‌های کم برخوردار بازاری آن‌قدر محترم و نجیب هستند که نمی‌خواهند زیرپوشش ارگانی برای دریافت کمک مالی باشند.

محمودی تأکید کرد: ارگان‌های ذی‌ربط از مغازه‌دارانی که بهمن‌ ۹۸  جنس خریداری کردند و چک آن را پاس نکرده‌اند حمایت مالی کنند تا بدون دغدغه به فکر سلامتی خود باشیم زمانی که مشکل مالی باشد سلامتی زیر سؤال می‌رود.

یکی دیگر از مغازه‌داران خیابان سعدی زنجان نیز افزود: از نیمه دوم اسفند ۹۸ تا ۲۷ فروردین ۹۹  تعطیل شدیم.

وی تأکید کرد: برای خرید جنس و فروش آن در شب عید ماشین خود را فروختم و هیچ‌کدام از لباس‌های که خریده بودیم فروش نرفت و به لحاظ مالی واقعاً زمین خوردیم که جبران آن سخت و شاید هم غیرممکن باشد.

این مغازه‌دار زنجانی ادامه داد: در حال حاضر هم مغازه را با کسب مجوز از اتحادیه لباس‌فروشان بازگشایی کرده‌ایم  اما هیچ مشتری و فروشی نداریم.

وی اضافه کرد: صاحب مغازه فقط کرایه یک ماه فروردین را بخشید اما هیچ کمک و حمایتی از طریق اتاق اصناف و اتحادیه مربوط نشده است.

مجموعه بازار زنجان، به مساحت ۱۵ هکتار دارای ۹۴۰ باب مغازه است که بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده ایران به شمار می‌رود. این مجموعه بازار با ۵۶ وردی اصلی و فرعی (کوچه) به شبکه ارتباطی کل شهر راه دارد و از دو قسمت بازار بالا و پایین تشکیل‌شده است.

کد خبر 502666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha