مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اشتهارد گفت: روستای «قانلی بلاغ» واقع در بخش مرکزی این شهرستان از تهدید و خطر نجات یافت.

آبخیز داری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، حسین نعمایی یکشنبه ۳۱ فروردین افزود: اهالی روستای قانی بلاغ در اواخر دهه ۵۰ یک سد خاکی به صورت  غیرفنی و غیراصولی به منظور کنترل سیلاب ها در بالا دست روستا احداث کردند که برای تامین آب شرب دام‌ها و تغذیه قنوات از آن استفاده می‌شد و در گذر زمان این سازه  به علت فرسایش و آب شویی استحکام خود را از دست داد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اشتهارد، استان البرز با بیان اینکه خطر تخریب و پاره شدن این سازه نزدیک بود، گفت: بارش‌های اخیر، ‌آبگیری سازه را به حدی بالا برد که توان نگهداری حجم آب موجود را نداشت.

نعمایی ادامه داد: در بازدیدهای به عمل آمده از این سازه احتمال تخریب آن را دادیم که در صورت خرابی آن، بحرانی جدی مردم روستا را از لحاظ جانی و مالی تهدید می‌کرد زیرا این سازه سوار بر روستا بود.

وی افزود: در بازدیدی که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از این سازه داشت، ‌دستور فوری بر تخلیه فنی آب پشت سازه را داد که این کار به صورت جهادی با استفاده از ادوات مکانیکی و با رعایت شرایط فنی انجام شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اشتهارد گفت: در این عملیات یک سرریز جدید برای تخلیه آب پشت این سازه ایجاد شد که آب از این طریق تخلیه و به سمت مراتع پایین دست سازه هدایت شد ضمن اینکه سرریز این سازه به گونه ای طراحی شده که آب مازاد را در مواقع بحران تخلیه کند.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه های سال جدید، ‌ ایجاد یک سازه جدید در محل همین سازه با استفاده از اعتبارات جدید صندوق توسعه ملی اختصاص یافته به استان است.

روستای قانلی بلاغ اشتهارد بالغ بر ۵۲ خانوار دارد.

کد خبر 502665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha