بامداد روز پنجشنبه ۲۸ فروردین شبکه الجزیره عربی در خبرهای فوری خود از نزدیک شدن شناورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ناو امریکایی خبر داد.

  نزدیک شدن قایق‌های سپاه به ناوهای آمریکایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، چندی بعد سنتکام، مرکز فرماندهی نیروهای نظامی امریکایی در خلیج فارس نیز با انتشار تصاویری ادعا کرد که ۱۱ قایق تندرو سپاه پاسداران به ناوگان دریایی امریکا نزدیک شده‌اند. سنتکام در بیانیه خود حضور این قایق‌های تندرو را برای «ایجاد مزاحمت» توصیف کرد و در بیانیه‌ای مدعی شد «رفتار شناورهای ایرانی در آب‌های بین‌المللی در شمال خلیج فارس خطرناک و تحریک‌آمیز است.»

بر اساس آنچه مرکز فرماندهی نیروهای نظامی امریکا در خلیج فارس مدعی شده یکی از شناورهای ایرانی تا فاصله ۹ متری یکی از کشتی‌های گارد ساحلی امریکا پیش رفته است.»

بر اساس اطلاعات موجود قریب به یک ساعت حضور نیروهای نظامی ایران در اطراف این ناو امریکایی ادامه داشته است. امریکایی‌ها مدعی هستند که کشتی‌هایشان در حال عملیات مشترک با بالگردهای آپاچی امریکایی در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس بوده‌اند و شناورهای ایرانی از نزدیکی دماغه و انتهای کشتی‌های امریکایی عبور کرده‌اند.

سایت مشرق یکی از اولین پایگاه‌های اطلاع‌رسانی داخلی بود که این اخبار را تایید کرد و در گزارشی نوشت: «روز گذشته چهارشنبه ۲۷ فروردین منطقه شمال خلیج فارس شاهد یک رویارویی جدید بین نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی امریکا بود. تقابلی که از طرفی شاهد حضور حداقل ۱۱ شناور تندروی نیروی دریایی سپاه و از طرفی دیگر امریکایی‌ها حداقل یک ناوشکن و یک شناور خاص با ماموریت ویژه در خلیج فارس بودیم. حضور آن شناور خاص و عملیات‌ها و تمرین‌هایی که در چند مدت اخیر توسط این شناور انجام شده است آن را مورد توجه قرار داده و به نظر عملیات روز چهارشنبه نیروی دریایی سپاه هشداری به این شیطنت‌ها و در چارچوب اصل دفاع از حاکمیت ملی ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی بوده است.»

همچنین خبرگزاری فارس نیز پیش از این گزارش داده‌ بود این اقدام، واکنشی به پروازهای غیرقانونی و تحریک‌آمیزی جنگنده‌های امریکایی در نزدیکی‌ آب‌های ایران بوده است. فارس نوشت: «منابع ایرانی به شبکه الجزیره قطر گفتند که چندی پیش یک جنگنده امریکا تلاش داشت، وارد حریم هوایی کشورمان شود اما هشدار پدافند هوایی ایران موجب تغییر مسیر این جنگنده شد. این منابع افزودند: نوع برخوردی که با کشتی‌های جنگی امریکایی [در خلیج فارس] شد در پاسخ به این اقدام جنگنده امریکایی‌ها بود. این منابع به جزییات بیشتری در این خصوص اشاره‌ای نکردند.»

امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از معدود مقامات داخلی است که روز گذشته به این موضوع واکنش نشان داد. امیر حاتمی که برای قرائت پیام رییس‌جمهوری در رژه خدمت ارتش حضور داشت پس از پایان سخنرانی‌اش در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالی در مورد این اتفاق پاسخ داد. او به ادعای امریکایی‌ها و بیانیه سنتکام در این مورد اشاره کرد و گفت:«چیزی که باعث ناامنی در منطقه خلیج فارس می‌شود در واقع حضور غیرقانونی و متجاوزانه امریکایی‌هاست که از آن طرف دنیا در کنار مرزهای ما حضور یافته‌اند و از این ادعاهای بی‌خود هم می‌کنند.»

او همچنین تاکید کرد: «قطعا مردم ما بصیر هستند و می‌بینند حق با چه کسی است؛ ما در خانه خودمان هستیم و آنها از آن سوی دنیا آمده‌اند برای کشورهای منطقه با تهدید و تحریم، مشکل درست می‌کنند.»

بر اساس آنچه پایگاه خبری مشرق در مورد ویژگی‌ ناوها و شناورهای امریکایی حاضر در این رویارویی نوشته است: «شناورهای سبک گشتی USS Firebolt و USS Sirocco از نیروی دریایی و شناورهای سبک USCGC Maui و USCGC Wrangell از گارد ساحلی امریکا نیز در این ماجرا حضور داشتند. ناوهای Sirocco و Firebolt از شناورهای گشتی کلاس Cyclone مجهز به توپ‌های ۲۵ میلی‌متری، موشک استینگر، مسلسل‌های کالیبر ۱۲.۷ و نارنجک‌انداز ۴۰ میلی‌متری به وزن حدود ۳۱۰ تن و سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت و شناورهای Maui و Wrangell از گونه گشتی کلاس Island با وزن ۱۶۸ تن و مجهز به توپ ۲۵ میلی‌متری و مسلسل‌های کالیبر ۱۲.۷ است. سرعت این ناوها حدود ۴۵ کیلومتر بر ساعت است».

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا در گفت‌وگویی با فاکس نیوز مدعی شده است که امریکا در حال ارزیابی و چگونگی پاسخگویی به بهترین شکل و بهترین راه ابراز نارضایتی‌ در مورد پیشامد رخ داده است. با این حال مشرق در مورد این اقدام سپاه در خلیج فارس می‌نویسد:«پیامی حداقلی و البته روشن به تروریست‌های سنتکام و فرماندهان آنها ست. این دور جدید رویارویی شناورهای ایران و تروریست‌های امریکایی مشخصا با حضور ایالات متحده امریکا آغاز شده است و می‌تواند دلایل مختلف منطقه‌ای داشته‌ باشد.»

وزیر امور خارجه کشورمان نیز با بازنشر پیامی که حدود دو سال قبل در توئیتر منتشر کرده بود به مقامات آمریکایی یادآوری کرد که نیروهای این کشور از ۷ هزار مایل دورتر به خلیجی آمده‌اند که هنوز نام درست آن را نمی‌دانند.

کد خبر 502137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha