ضریب ایمنی و امکان بهره برداری از تجهیزات شرکت توزیع آب با اختراع جوان مبتکر این شرکت افزایش یافت.

اختراع در حوزه آبفای منطقه 3

همشهری آنلاین - مریم باقرپور : زمان ترکیدگی لوله ها یا برای لوله گذاری و انجام پروژه های آبی، ماموران شرکت آب و فاضلاب باید به شیرهای فشار شکن و تاسیسات آبفا دسترسی داشته باشند که این تجهیزات داخل زمین است و روی آنها با دریچه هایی پوشیده شده است. وسعت این دریچه ها متفاوت بوده و بیشترین وسعت را دریچه های ۱۰۰۰ در ۱۰۰۰ میلی متری دارند که  برای باز کردنش به حداقل ۳ نیروی امداد و  آچار، دیلم و کلنگ  نیاز است. چون به شدت سنگین است و گاه پیش آمده که حین باز کردن حوادثی برای نیروهای آبفا مانند شکستگی و قطعی دست و پا رخ بدهد. البته این سنگینی مانع از دزدیده نشدن دریچه ها نشده و گاهی چند سارق با دیلم و آچار اقدام به دزدیدن دریچه ها کرده اند. اما این روزها با اختراع یکی از جوانان شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳، مسئولان امیدوارند که مشکلات ناشی از دریچه ها رفع شود. «محمد رضا تقی زاده» مدیر بهره برداری ناحیه یک  شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳، با مشاهده آسیب هایی که گاه حین کار برای همکارانش رخ می داهد یا گاهی قرار داشتن خودرویی روی دریچه در زمان حوادث مانع از انجام عملیات در کمترین زمان و خدمات رسانی به شهروندان می شده، به فکر اختراعی افتاد که حالا به شبکه آبفا  کمک زیادی می کند. اختراع این جوان، جک هیدرولیکی است که زیر دریچه ها نصب می شود و وقتی نیاز به باز کردن دریچه باشد، با تجهیزاتی مناسب که همراه گروه امدادی است، دریچه به آسانی باز می شود. پس از ثبت این اختراع، یک نمونه از این جک زیر دریچه فشارشکن خیابان ۳۱ گیشا(کوی نصر) نصب شده است.

«علی بهادری» مدیر ناحیه یک  آبفا که از مشوقان جوان مخترع بوده می گوید:« نصب جک هیدرولیکی امکان بهره برداری و رسیدگی به حوادث توسط تنها یک نفر امدادگر را فراهم کرده و باعث افزایش ایمنی و جلوگیری از حوادث ناگوار برای امدادگران  می شود. همچنین در گذشته دریچه باید تا زاویه ۱۲۰ دریجه باز می شد تا نیروهای امدادگر بتوانند وارد کانال شوند اما با نصب جک،  مهار دریچه در هرزاویه و بدون نیاز به مهاربند امکان پذیر است. »

 مناطق ۲۲ و ۵ و بخش هایی از مناطق ۲ و ۶ تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳ هستند و در این مناطق حدود ۳۷۰ دریچه ۱۰۰۰ در ۱۰۰۰ میلی متری وجود دارد و گاه نیاز است که برای انجام کارهای امدادی و رسیدگی به تاسیسات آبی این دریچه ها باز و بسته شوند. حالا مسئولان امیدوارند با اختراع ««محمد رضا تقی زاده» سرعت خدمات رسانی را با حداقل نیروها افزایش دهند. بهادری می گوید:« این اختراع برای اولین بار در کشور ثبت و جک در محدوده گیشا  نصب شد و امیدواریم پس از گذراندن مراحل اداری بر روی تمامی تاسیسات آبفا نصب شود. چون  باعث  بسته شدن آرام در دریچه، کاهش استهلاک و به تبع آن افزایش عمر دریچه و اتاقچه، ارتقا ضریب امنیت و عدم امکان باز شدن در دریچه توسط غیر از امدادگران شرکت و جلوگیری از سرقت  تجهیزات داخلی شیر آلات می شود.»

کد خبر 501986

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha