پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

شهرداری تهران با تبادل تجربیات موفق میان تهران و شهرهای بزرگ دنیا، راهکارهای موفق قطع زنجیره ابتلا به کرونا را کسب می‌کند

حناچي

همشهری آنلاین، مجید جباریی: تبادل تجربه‌های موفق میان کشورهای پیشرو در کنترل کرونا، سرعت یافتن راهکارهای مؤثر و کارآمد برای مقابله با کرونا آن هم در ابرشهری همچون تهران که قرمزترین شهر کشور در میزان شیوع به کروناست را افزایش داده است. به همین‌خاطر، شهرداری تهران مدتی است رایزنی و تبادل تجربیات با شهرهای بزرگ جهان را آغاز کرده و به نتایج خوبی هم رسیده است. علاوه بر تماس مستقیم پیروز حناچی، شهردار تهران با همتایانش در آنکارا، سئول و رم، حوزه‌های مختلف شهرداری همچون مدیریت بحران، سازمان پسماند و سازمان آتش‌نشانی هم نتایج اقداماتشان را با دیگر شهرهای بزرگ دنیا به اشتراک گذاشته‌اند که یکی از آنها نشست مجازی مشترک میان مدیران گروه بین‌المللی جست‌ و نجات شهری اینساراگ، سفیر اتریش و مدیران سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بود.

نشست مجازی پیروز حناچی، شهردار تهران با منصور یواش، شهردار آنکارا یکی دیگر از این تبادل تجربیات بود. در این ویدئو کنفرانس، تجربه‌های موفق این ۲شهر بزرگ به اشتراک گذاشته شد و نتایج خوبی را هم برای تهران و هم برای آنکارا به‌عنوان پایتخت ترکیه در برداشت.

در این گفت‌وگوی اینترنتی، پیروز حناچی از کمک‌های دولت ترکیه به ایران برای مقابله با کرونا و ابتکار جالب شهرداری آنکارا در جمع‌آوری تجارب شهرهای گوناگون جهان در وب‌سایتشان تشکر کرد و ضمن طرح اقدامات پیشگیرانه شهرداری تهران، بر وضعیت متفاوت تهران در مبارزه با ویروس کرونا به‌واسطه مبارزه همزمان با ویروس تحریم تأکید کرد و خواستار طرح این موضوع در اجلاس کلانشهرهای جهان شد.
حناچی، همچنین در گفت‌وگوی تصویری آنلاین با «سو پارک» همتایش در سئول کره‌جنوبی که یکی از موفق‌ترین کشورها در کاهش شیوع کروناست، تجارب خود را به اشتراک گذاشتند.

  • غربالگری در محله‌های تهران

اما انجام غربالگری و تست ابتلا به کرونا از همه افراد با هدف شناسایی مبتلایان و ناقلان این بیماری، به‌عنوان یکی از راهکارهای مهم در قطع زنجیره ابتلا حاصل تبادل تجربیات میان تهران و وین (پایتخت اتریش) است. نشست مجازی که میان مدیران گروه بین‌المللی جست و نجات شهری اینساراگ، سفیر اتریش و مدیران سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، دستاوردهای مهم دیگری را هم داشته است.

صمیم مرادی روزبهانی، معاون آمادگی عملیات و پدافند غیرعامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این‌باره به همشهری گفت: «این دومین نشستی بود که طی روزهای اخیر برگزار و در آن آخرین وضعیت اقدامات جهانی و فعالیت‌های داخلی برای کنترل هرچه بیشتر کرونا به بحث گذاشته شد. در این نشست اشتفان شولتس، سفیر اتریش در ایران همکاری و تبادل تجربیات در مقابله با کرونا را ضروری دانست.» او با اشاره به لزوم غربالگری و انجام تست کرونا از شهروندان اظهارکرد: «غربالگری شهروندان به‌عنوان مهم‌ترین اقدام برای شناسایی اولیه افراد مبتلا به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری در محله‌های شهر تهران در حال انجام است و افرادی که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند برای انجام تست‌های بعدی به مراکز درمانی معرفی می‌شوند. همچنین اقدامات دیگری همچون لزوم استفاده افراد از ماسک، درنظرگرفتن جریمه سنگین درصورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، کمک به مؤسسات اقتصادی، جبران خسارت‌های اجتماعی و غیره را در دستور کار قرار داده‌اند.»

از سوی دیگر مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری نیز از مکاتبات خود با سازمان‌های بین‌المللی‌مختلف برای دریافت تجربیات آنها در زمان شیوع ویروس کرونا خبر داده است. صدرالدین علیپور، با بیان اینکه حسب دستور شهردار تهران یکی از سازمان‌های درگیر در موضوع مهار ویروس است، گفت: «بعد از اتفاقاتی که در چین افتاد با مکاتباتی که با سازمان بهداشت جهانی، شهردار ووهان و سفیر چین داشتم سعی کردم از تجربیات آنها استفاده کنم و حتی دستورات سختگیرانه‌تری را از ابتدا پیاده کردیم. به‌طور مثال، به‌عنوان نخستین شهر تمام خطوط پردازش و تفکیک پسماند را تعطیل و کارگران را با پرداخت حقوق مرخص کردیم. در مورد پاکبانان هم با ارسال دستورالعمل به مناطق ۲۲گانه بر بحث حفاظت فردی مثل تهیه ماسک و دستکش تأکید کردیم. محل‌های اسکان کارگری را نیز روزانه بعضاً دوبار ضدعفونی می‌کنیم. در نهایت دلیل صحت ادعای ما مبنی بر رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند این باشد که با وجود همه‌گیری ویروس، هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا نداشتیم.» او همچنین اعلام کرد که طبق تجربیات جهانی، مردم نیز باید همکاری بیشتری داشته باشند. بر همین اساس علیپور درخواست کرد که همشهریان با استفاده کمتر از وسایل یکبارمصرف، پسماند کمتری تولید کرده و همچنین آب و مایعات را داخل پسماند قرار ندهند تا شیرابه تولید نشود.

کد خبر 501860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha