همشهری آنلاین: دریافت و انتشار اطلاعات شرکت‌ها به صورت مکانیزه، اصلی‌ترین برنامه اداره نظارت بر ناشران بورسی در سال جاری است.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، امیرحمزه مالمیر - رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی - با بیان این مطلب گفت: سال 86 پس از فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، فاز نخست شبکه اطلاع‌رسانی ناشران بازار سرمایه (کدال) با حضور وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.[افتتاح شبکه اطلاع‌رسانی یکپارچه الکترونیک بازار سرمایه]

 هم‌اکنون عضویت در این شبکه اختیاری است، اما امیدواریم که تا پایان سال همة شرکت‌ها از این طریق اطلاعات خود را به بازار ارایه کنند.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته از 75 شرکت برای پیوستن به سامانه یکپارچه اطلاع‌رسانی کدال دعوت شده، ادامه داد: آموزش‌های لازم در این زمینه داده شده و هم‌اکنون برخی از شرکت‌ها اطلاعات خود را از این طریق به سازمان ارایه می‌کنند.

البته براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، از ابتدای سال 88 ارسال اطلاعات از طریق کدال و استفاده‌ از آن اجباری خواهد شد. استفاده‌ از این سیستم‌ موجب می‌شود تا اطلاعات شرکت‌ها دقیق‌تر به سازمان منعکس شود و سازمان هم به زمان کمتری برای بررسی اطلاعات احتیاج داشته باشد؛ چرا که بسیاری از بررسی‌ها توسط خود سیستم‌ انجام شده و سرعت انعکاس اطلاعات به بازار افزایش می‌یابد.

بنابراین سازمان فرصت بیشتری جهت بررسی محتوای اطلاعات ارسالی شرکت‌ها خواهد داشت. نتیجه این امر کاهش زمان توقف نمادها و افزایش گردش نقدینگی سهام است.

وی توضیح داد: بالا بودن درصد سهام شناور آزاد موجب می‌شود تا سهم از سرعت نقدینگی بالایی برخوردار باشد. اما ممکن است شرکت‌هایی که درصد سهام شناور پایینی دارند، از نظر نقدشوندگی دچار مشکل شوند. در چنین مواردی با وجود باز بودن نماد، حجم معاملات سهام شرکت بسیار پایین است.

رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی در پاسخ به این سؤال که چه زیرساخت‌هایی برای استفاده‌ شرکت‌ها از کدال فراهم شده، ابراز داشت: یکی از الزامات شرکت‌ها برای استفاده‌ از سامانه یکپارچه اطلاع‌رسانی، داشتن سایت اختصاصی بود تا شرکت‌ها بتوانند برخی از اطلاعات مربوط را از طریق این سایت در اختیار سهامداران قرار دهند، که این قسمت از کار اجرایی شده است. به علاوه، آموزش‌های لازم به منظور استفاده‌ از این شبکه به شرکت‌های بورسی داده و جلسات مرتبط برگزار شده است که این آموزش‌ها کماکان ادامه دارد.

وی هدف از انجام این کار را برطرف شدن بخش عمده‌ای از مشکلات دانست و افزود: اطلاعات ارایه شده به بازار باید دارای دو خصیصه سرعت و قابلیت اتکا باشد. هر دو مورد یاد شده نیز از طریق کدال تأمین خواهد شد؛ زیرا هشدارهای لازم در سیستم‌ داده شده است. به علاوه باتوجه به ظرفیت‌هایی که قانون بازار سرمایه در اختیار سازمان قرار داده است، واحد نظارت بر ناشران بورسی پس از بررسی اطلاعات ارسالی می‌تواند به افزایش قابلیت اتکا و شفافیت اطلاعات کمک شایانی کند.

از سوی دیگر زمانی که شرکت‌ها احساس کنند سازمان پی‌گیر تخلفات بوده و ممکن است در صورت ارایه اطلاعات نادرست از طریق مراجع قضایی پی‌گیری شود، اطلاعات را با حداقل اشکال به بازار منعکس می‌کنند.

مالمیر ارایه پیشنهاد نیازهای فاز دوم کدال و پی‌گیری جهت اجرای فاز دوم کدال را از اهداف و برنامه‌های سال 87 اداره نظارت بر ناشران بورسی بیان کرد و گفت: آموزش‌های ناشران بورسی جهت ارسال اطلاعات از طریق سامانه کدال، پی‌گیری جهت انعکاس اطلاعات ناشران بورسی از طریق سامانه کدال، پیشنهاد اصلاحی درخصوص آیین‌نامه نظام راهبری شرکت، انعکاس اطلاعیه برای ناشران بورسی، ارایه گزارش درخصوص اظهارنظر حسابرسان نسبت به صورت‌های مالی به کمیته پذیرش و نظارت بر مؤسسات حسابرسی معتمد بورس، ارایه گزارش درخصوص تخلفات انضباطی ناشران و نهایی کردن نحوه گزارش‌دهی درخصوص تخلفات ناشران از حیث کیفیت اطلاعات ارایه شده توسط ناشران بورسی از دیگر برنامه‌های امسال این واحد هستند.

همچنین اداره نظارت بر ناشران بورسی درنظر دارد در بهار امسال مدت زمان توقف نماد معاملاتی را به میزان 5 درصد نسبت به متوسط سال 86 کاهش دهد. همچنین قرار است در تابسان مدت زمان توقف نماد معاملاتی به میزان 5 درصد نسبت به متوسط 3 ماه اول 87، در پاییز 5 درصد نسبت به متوسط 3 ماه دوم 87 و در سه ماه پایانی سال هم 5 درصد نسبت به متوسط سه ماه سوم 87 کاهش پیدا کند.

وی یادآور شد: پی‌گیری جهت نهایی شدن دستورالعمل نحوه برگزاری مجمع ناشران، نظارت بر حسن برگزاری مجامع توسط ناشران و پی‌گیری جهت مطابقت اساسنامه کلیه ناشران بورسی با اساسنامه نمونه بورس و پی‌گیری اصلاح اساسنامه ناشران در صورت لزوم از دیگر دستورکارهای امسال اداره نظارت بر ناشران بورسی است.

کد خبر 50158

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز