اقتصاد جهان رو به سکون می‌رود و چیزی را تجربه خواهد کرد که در ۹۰ سال اخیر سابقه نداشته است. بر اساس این پیش‌بینی اقتصاد آمریکا سه درصد، آلمان ۷ درصد و ایران ۶ درصد کوچک‌تر خواهد شد.

صندوق بين‌المللي پول

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله،  صندوق بین‌المللی پول (IMF)، سنگین‌ترین رکود اقتصادی طی یک قرن گذشته را برای دنیا پیش‌بینی کرده است. در تازه‌ترین ارزیابی این صندوق از نرخ رشد آمده که اقتصاد جهان سه درصد کوچک می‌شود.  

در بحران مالی سال ۲۰۰۸، اقتصاد جهان تنها ۰.۱ درصد کوچک شده بود.  

گیتا گوپینات، مدیر ارشد این صندوق می‌گوید: «جهان در سه ماه گذشته به شکل غم‌انگیزی تغییر کرده و افت اقتصاد وارد مرحله‌ای شده که به مراتب از بحران مالی سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ بدتر است. »  

خانم گوپینات افزوده که دنیا چیزی را تجربه خواهد کرد که از "رکود بزرگ" دهه ۱۹۳۰ به بعد، سابقه نداشته است.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید اقتصاد آلمان در مقایسه با سال گذشته ۷درصد کوچک‌تر می‌شود و اقتصاد ایتالیا ۱/۹ درصد. میانگین سقوط اقتصاد در محدوده یورو ۵/ ۷درصد پیش‌بینی شده و این در حالی است که  قبل از شیوع کرونا، رشد اقتصادی ۳/ ۱درصدی برای اروپا پیش‌ بینی شده بود.  

در گزارش این نهاد آمده که ۱۹ کشور اروپایی می‌توانند به شرط مهار کرونا در نیمه دوم سال جاری، در سال ۲۰۲۱ نفسی تازه کنند و رشد ۷/۴درصدی داشته باشند.

صندوق بین‌المللی پول، برآورد کرده که اقتصاد آمریکا در سال جاری ۹/ ۵درصد سقوط می‌کند، اما می‌تواند سال آینده در انتظار رشدی ۷/۴درصدی باشد.

خانم گوپینات طرح‌های سریع و بسته‌های نجات میلیاردی بسیاری از دولت‌ها در شرایط موجود را مثبت خوانده و گفته که زیان‌های ناشی از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ می‌تواند به ۹ تریلیون دلار بالغ کند. مبلغی که معادل اقتصاد ژاپن و آلمان است.  

  • اقتصاد ایران ۶ درصد کوچکتر خواهد شد

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که سال آتی، سال بازسازی اقتصاد باشد اما هرگونه شروع این روند را وابسته به وضعیت مهار کرونا خوانده است. در گزارش صندوق خاطرنشان شده که ارزیابی‌ها به شدت شکننده و نسبی هستند.

این نهاد گفته که احتمالا بحران کرونا، در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به نقطه عطف خود می‌رسد و با شروع نیم‌سال دوم، فرو می‌خوابد: «در چنین صورتی و با جان گرفتن تدریجی اقتصاد، نرخ رشد جهانی به ۸/ ۵ درصد می‌رسد، اما میزان بدهی‌ها هم به طرز قابل توجهی بالا خواهد رفت. »  

صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ را نیز منفی ۶ درصد پیش‌بینی کرده است. قبلا این صندوق گفته بود که نرخ رشد ایران در سال جاری منفی ۵/ ۹ خواهد بود.  

بر اساس این گزارش، نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۰ برابر با ۳۴/۲ درصد پیش بینی شده است. رقم تورم ایران در سال ۲۰۱۹ نیز حدودآ ۴۱ درصد  درصد اعلام شده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

نرخ بیکاری در ایران نیز بنا بر داده‌های صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۰ به بالای ۱۶ درصد صعود می‌کند که حدود سه درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ است.

در پی شیوع ویروس جدید کرونا شماری از کشورهای فقیر و در حال توسعه از صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک مالی کرده‌اند. ایران نیز خواستار وام پنج میلیارد دلاری شده تا هم روند درمان بیماران مبتلا را سرعت بخش و هم ضررهای اقتصادی ناشی از بحران کرونا را جبران کند.  

آمریکا که عضو پرنفوذ این صندوق است، با این اعطای چنین وامی مخالفت کرده و علت امر را خطر استفاده از این مبلغ در "طرح‌های تروریستی و نیابتی" عنوان کرده است.  

کد خبر 501570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha