برداشت از برخی گونه‌های دارویی و خوراکی با هدف حفاظت از گونه‌های با ارزش گیاهی و در حال انقراض از جمله کنگر، ریواس، کرفس وحشی، اسفناج وحشی و دنبلان کوهی تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

گیاهان دارویی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ترحم بهزاد گفت: با توجه به خشکسالی‌های متواتر سالیان اخیر در عرصه‌های مرتعی، اقلیم خشک و شکننده در بسیاری از مناطق کشور تعدادی از گونه‌های با ارزش دارویی و صنعتی به دلیل بهره‌برداری‌های بی‌رویه به ویژه در مناطقی با دسترسی آسان در معرض انقراض و نابودی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مطابق سیاست‌های راهبردی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، حفاظت از ذخایر ژنتیکی و توسعه این گونه‌های با ارزش بر عهده بخش منابع طبیعی است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: با توجه به اطلاعات به دست آمده از رویشگاههای دارای گونه‌های با ارزش در استانها، به جهت حمایت و حفاظت از گونه‌های در معرض خطر، لحاظ کردن نظرات کارشناسی و جلوگیری از انقراض و حفظ ذخیره گاه‌ها، تا اطلاع ثانوی برداشت از گونه‌های دارویی و خوراکی شامل کنگر، ریواس، کرفس وحشی، اسفناج وحشی و دنبلان کوهی ممنوع است و بهره‌برداری در خصوص سایر گونه‌ها طبق طرح‌های منعقد شده بر اساس قوانین و مقررات مربوطه بلامانع بوده و کماکان در جهت کمک به اقتصاد معیشتی بهره‌برداران تحت ضوابط و مقررات جاری است.

وی با اشاره به اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا با شیوع این ویروس طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را در دستور کار قرار داده است، گفت: به دلیل اینکه اکثر برداشتها به صورت گروهی  بوده، ممنوعیت برداشت می‌تواند در این راستا نیز موثر باشد.

کد خبر 501489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha