چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌های قابل توجه بهاری سبب جاری شدن اکثر رودخانه‌های منتهی به تالاب کجی نمکزار و آبگیری بیش از ۸۰ درصدی آن شد.

تالاب کجی نهبندان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسن اکبری چهارشنبه ۲۷ فروردین افزود: آبگیری تالاب کجی نمکزار باعث فرود دسته‌هایی از پرندگان آبزی و کنارآبزی در مسیر برگشت این پرندگان زیبا از مناطق جنوبی به سمت شمال شده است که هرساله میزبان گونه‌های مختلف این پرندگان در تالاب هستیم.

وی بیان کرد: پرندگانی نظیر خوتکا، فلامینگو، پلیکان و کاکایی از مهمترین پرندگان مهاجر هستند و هوبره، زاغ بور، باقرقره، خرگوش، روباه، گربه شنی، شغال، گرگ و انواع جونده و خزنده از دیگر حیواناتی هستند که در این منطقه‌زیست می‌کنند.

اکبری تصریح کرد: تالاب کجی نمکزار در زمان‌های دور، یکی از تالاب‌های دایمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند، اما با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی گفت: خشکسالی‌های پیاپی و خشک شدن تالاب، تهدیدی بزرگ برای پرندگان مهاجر و دیگر حیوانات بومی این منطقه است زیرا حجم عظیمی از انواع حیوانات در این منطقه‌زیست می‌کنند.

وی ادامه داد: تالاب کجی نمکزار نهبندان یک تالاب نمکی و فصلی است که معمولا اواسط پاییز تا اواسط بهار آبگیری می‌شود که مهم‌ترین منبع تامین‌کننده آب تالاب کجی ریزش باران و جاری شدن سیلاب‌های حوزه آبریز نهبندان و چشمه‌های کرانه تالاب است.

اکبری اظهار داشت: با توجه به موقعیت مناسب تالاب کجی نمکزار میزبان جشنواره‌های مختلف مجسمه‌های نمکی بوده است زیرا این تالاب شوره‌زار وسیع بوده و با توجه به شوری زیاد خاک آن به دریاچه‌ای پوشیده از نمک و به رنگ سفید تبدیل شده است.

پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.

کد خبر 501469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان جنوبی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha