افراد معتاد به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف و استفاده از وسایل مشترک برای مصرف مواد مخدر بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند تاثیر منفی بیشتری می‌گذارد و عوارض این بیماری را بیشتر می‌کند. 

یک تصور نادرست بین برخی از افراد به وجود آمده است که استعمال دخانیات سبب مصونیت افراد در برابر بیماری کرونا می‌شود و افراد معتاد به این عارضه دچار نمی‌شوند.

هومن شریفی، ادیکتولوژیست (منخصص اعتیاد) بیمارستان مسیح دانشوری، اظهار کرد: ویروس کرونا تاثیر منفی زیادی روی ریه و دستگاه تنفسی افراد می‌گذارد و از آنجا که استعمال‌کنندگان دخانیات به خصوص مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیک و ماری‌جوآنا به شدت سیستم ایمنی ضعیفی دارند در زمان شیوع ویروس کرونا سلامتی‌شان در معرض خطر قرار دارد.

او افزود: استعمال دخانیات و سیگارهای الکترونیکی موجب از بین رفتن بافت ریه، التهاب و کاهش توانایی پاسخ ریه به عفونت‌ها می‌شود و به طور کلی استعمال دخانیات سبب بروز آسیب و صدمه به مصرف‌کنندگان در هنگام بروز بیماری کرونا در آن‌ها می‌شود.

شریفی ادامه داد: هایپوکسی ناشی از مصرف تریاک و فراورده‌های آن علاوه بر این‌که به ریه‌ها آسیب می‌زند، به سیستم قلبی عروقی و عروق مغزی نیز صدمه شدیدی وارد می‌کند. شاید اپیوئیدها بسیاری از علائم مثل آبریزش بینی یا حتی سرفه‌ها را کاهش می‌دهند ولی در نهایت با این اثرات کاذب فرد متوجه وخیم‌تر شدن شرایط خود نمی‌شود و این امر باعث شدیدتر شدن عوارض بیماری می‌شود .

ادیکتولوژیست بیمارستان مسیح دانشوری گفت: مصرف مت‌آمفتامین نیز با انقباض عروق ریه باعث ایجاد پرفشاری خون ریوی و مشکلات قلبی عروقی تحت عنوان کاردیومیوپاتی و التهاب ریوی می‌شود.

او یادآور شد: خطر مهم دیگری که افراد معتاد را تهدید می‌کند افزایش خطر آلودگی این افراد به ویروس کرونا با پارافرنالیا یا آلات و ادوات دودکشی است، زیرا این وسایل معمولا مشترک است و استفاده مشترک سبب انتشار ویروس کرونا و افزایش میزان مراجعه به مراکز درمانی می‌شود.
 

کد خبر 501463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha