یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: روزهای آرام و کم و بیش رخوتناک هنر نمایش کشور که هر سال بعد از ایام تعطیل نوروز دچارش می‌شود،

 حالا دیگر با برگزاری چهار جشن و جشنواره تقریبا همزمان، جای خود را به روزهای پررونق برای هنرمندان این هنر پویا داده‌اند.
این فرایند که با برگزاری نخستین جشنواره نمایشی سال یعنی جشنواره تئاتر تک در خوزستان آغاز شده بود، با انتخابات هیأت‌مدیره خانه تئاتر ادامه یافت و از روز گذشته، ناگهان با آغاز جشنواره تئاتر دانشگاهی، جشن هفته تئاتر، جشن بازیگران تئاتر و جشن اردیبهشت تئاتر تهران به اوج خود رسید.

البته جشن بازیگر، درواقع نخستین برنامه از برنامه‌های جشن هفته تئاتر است. در این جشن که دیشب در تالار اصلی تئاتر شهر برگزار شد، از «فهیمه راستکار»، «جعفر والی»، «رویا افشار» و «هوشنگ قوانلو» بازیگران پیشکسوت تئاتر ایران، تقدیر شد.

این جشن درواقع دستپخت انجمن بازیگران بود که روشن کردن شمع برای آغاز جشن توسط ژاله علو آغاز شد. پرویز پورحسینی هم بیانیه روز جهانی تئاتر را که البته دقیقا یک ماه پیش بود، قرائت کرد. پورحسینی گفت: «ما واژه جشن را از این برنامه برداشته و برنامه امشب شب بازیگر شد، اگر قراردادهای تیپ مطرح می‌شد، اگر خانه تئاتر مورد توجه قرار می‌گرفت، اگر قیمت بلیت‌ها به 7 هزار تومان افزایش نمی‌یافت، اگر مدیران به این باور می‌رسیدند که به فرهنگ و هنر نیازمندیم، اگر دستمزدها زیاد می‌شد و... به خاطر همین اگرها ترجیح دادیم که امسال داوری در بازی‌ها نداشته باشیم. امیدواریم که همه اگرها و مگرها تا سال آینده حل شود.»

با این‌حال خود پورحسینی هم حتما می‌داند انتظار حل این اگرها و مگرها، چیزی نظیر انتظار گودوست و شاید برای همین هم اجرای نمایش «در انتظار گودو»، یکی دیگر از برنامه‌های شب بازیگران دیشب بود. هوشمند هنرکار، کارگردانی بخشی از این نمایش را برعهده داشت؛ ضمن آنکه خانه تئاتر مثل سال‌های قبل برای اینکه به همه انجمن‌هایش برسد، دیشب هم دوتایکی کرد و انجمن عکاسان هم در همین مراسم، از فعالیت‌های سیف‌الله صمدیان به‌عنوان عکاس هنری تقدیر کرد. بیانیه این انجمن را مسعود پاکدل خواند.

جشن هفته تئاتر
اما آغاز جشن‌های هفته تئاتر، برنامه جداگانه‌ای داشت. مثل خارجی‌ها، مسئولان خانه تئاتر، فضای باز خانه هنرمندان را برای اجرای مراسم خود در نظر گرفته بودند. مراسمی که مثل مراسم بازیگران دوتایکی شده بود و گرافیست‌ها هم جشن سالانه‌شان را همان جا گرفتند. جالب این‌که افتتاحیه‌ هفته بزرگداشت تئاتر با حماسه‌خوانی حاج عباس شیرخدا آغاز شد و با شاهنامه‌خوانی استاد علی‌اکبر شکارچی ادامه یافت.

در بخش‌های دیگری از این مراسم هم نمایش خیابانی «فریاد زندگی» و «قهقه به سبک بومیان جزیره آفرونیتا» به همراه شاهنامه‌خوانی کردی همراه با تنبور محمود بخرد اجرا شد  اما همان طور که انتظار می‌رفت بیشتر اهالی تئاتر همان موقع در تئاتر شهر بودند و بینندگان این برنامه‌ها بیشتر مردم عادی بودند.

اردیبهشت تئاتر تهران
آن سوتر، در تالار محراب تهران، «اردیبهشت تئاتر تهران» که در روزهای گذشته در استان‌های دیگر هم برگزار شده‌ است، با تقدیر از فعالان تئاتر استان تهران از جمله علیرضا نادری برگزار شد. قسمت جالب این برنامه، نمایشگاه سالن انتظار تالار محراب بود که به انجمن‌های نمایش شهر ری، پاکدشت، اسلامشهر، فیروزکوه و رباط کریم اختصاص داشت. اجرای نمایش‌های عروسکی و خیمه‌شب بازی از دیگر برنامه‌های جنبی این مراسم بود.

جشنواره تئاتر دانشگاهی
از همه اینها گذشته، یازدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی هم روز گذشته با برپایی نمایشگاه عکس، پوستر و ماکت، پخش فیلم_تئاترهای برتر جهان در هتل محل اقامت مهمانان و اجرای نمایش‌ آغاز شد. در این میان، پخش یک نمایش ایتالیایی به نام ABQ به‌صورت دی وی دی، که از اقدامات جالب جشنواره امسال است، بیش از همه توجه مخاطبان را جلب کرده است  اما علت، آسیب‌دیدگی ستون فقرات الکساندرو کاربونی، کارگردان ایتالیایی این نمایش است که قرار بود در سومین روز جشنواره تئاتر دانشگاهی اجرا داشته باشد.

مسئولان جشنواره در اقدام هوشمندانه‌ای برای اینکه برنامه تغییر نکند دی‌وی‌دی کار را به ایران آورده‌اند و به جای اجرای زنده، برای تماشاگران پخش می‌کنند. نمایشگاه پوستر، عکس و ماکت هم از دیروز در گالری هنر افتتاح شده است و از ساعت
10 تا 19 دایر است.

کد خبر 50146

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز