بیماری «کووید 19» ،این میهمان ناخوانده، این روزها همه را به اجبار خانه نشین زندگی کرده است. البته اگر خوش بین باشیم و از همه این تلخی ها و فاصله گذاری های اجتماعی نیمه پر لیوان را ببینیم از این خانه نشینی می توانیم به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

کتابخوانی

همشهری آنلاین/ بهاره خسروی : فرصت هایی مانند مطالعه، آموزش، افزایش اطلاعات، کار آفرینی و از همه مهمتر همدلی و مهربانی کردن که سوغات همین خانه نشینی است، شاید در شرایط عادی کمتر فرصت تجربه آن را به صورت جمعی داشته باشیم. به همین بهانه، اعضای «انجمن کتابخوانی» مسجد جامع «محمدیه» محله «دبستان»، در این روزهای «کرونایی» برای پرکردن اوقات فراغت خانه نشینان در فضای مجازی یک گروه کتابخوانی از اهالی راه اندازی کرده اند و با برپایی جلسات کتابخوانی به روش «اسکایپ»، دست به ابتکار جالبی زده اند. اهالی محله دبستان، در دنیای مجازی دور هم جمع می شوند و درباره کتاب های روز دنیا بحث و تبادل نظر می کنند. در این گزارش با «زهرا شاه حسینی»، یکی از مدیران انجمن کتاب خوانی مسجد جامع محمدیه درباره این ابتکار جالب و دستاوردهای آن گفت و گو کرده ایم.

  • کتابخوانی با صدای بلند 

از آبان ماه سال 1397 با ایده جوان خوش ذوق سید «محمدعلی صفوی پور» در مسجد جامع محمدیه، پس از نماز مغرب و عشا، برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی میان اعضای مسجد، جلسات کتابخوانی با صدای بلند راه افتاد. در این دورهمی که هنوز در فضای مجازی اجرا می شود، با نظر جمع، کتابی برای مطالعه انتخاب و آقایان با صدای بلند به نوبت شروع به کتابخوانی می کردند. خانم ها هم در بخش زنانه این خوانش را دنبال می کردند. 

زهرا شاه حسینی، از مدیران انجمن کتاب خوانی مسجد جامع محمدیه در محله دبستان با بیان این مطلب و تعریف ماجرای شکل گیری این انجمن می گوید: «کتاب های مورد مطالعه جلسات کتابخوانی تنها به موضوعات مذهبی محدود نیست. با توجه به عضویت گروه های مختلف سنی در انجمن، اغلب برای مطالعه کتابی از کتاب های چاپ شده روز دنیا انتخاب می شود. این کتاب ها شامل کتاب های فلسفی، روانشناسی، رمان یا حتی علم و فناوری است. یکی از عوامل مهم جذب مخاطب میان اهالی همین تنوع انتخاب است. البته حمایت و حضور حجت السلام سید «جواد میر شریفی»، امام جماعت مسجد، در تدوام جلسات کتاب خوانی به ویژه در ایجاد اشتیاق میان جوانان محله تاثیر بسزایی داشته و همین حضور موجب استمرار آن حتی در این روزهای کرونایی و خانه نشینی شده است.»
به گفته شاه حسینی، پس از خوانش کتاب، نوبت ارائه نظرات و نقد بررسی و تحلیل موضوعات مورد مطالعه شرکت کنندگان می رسد. موضوعی که سنگ بنای یک ارتباط صمیمانه را میان اعضا برقرار می کند. گاهی حتی مشکلات ساده و کوچک محلی را هم همین دورهمی تبادل نظر حل می کند. او در ادامه توضیح می دهد: «از دل کتاب، سوال هایی مطرح می شود و علاقهمندان بر اساس دیدگاه و برداشتی که از کتاب داشته اند به سوال ها پاسخ می دهند.»

  •  کرونا و کتابخوانی مجازی 

اما با گذشتن کووید 19 از مرز کشور و پهن شدن بساطش در ایران، بسیاری از کارهای روزمره مختل شد. ولی مراسم کتابخوانی همچنان به قوت خود باقی ماند. در صورت تمایل اعضا و آمادگی لازم، این جلسات در میان اهالی به صورت اسکایپ  در میان آقایان برگزار می شود و گاهی هم این جلسات در گروه واتسابی برای همه اهالی خانم ها و آقایان برگزار می شود. شاه حسینی با بیان این مطلب در ادامه می گوید: «خانه نشینی بهترین فرصت برای مطالعه است. با توجه به شرایط روز امکان دسترسی به کتاب مانند سایر مایحتاج زندگی سخت است. شاید بعضی ها با توجه به شرایط و برای پیشگیری از انتشار بیماری کرونا، کتاب خریدن را تعطیل کنند. برای همین از اسفند ماه سال گذشته که این بیماری اعلام شد، فعالیت کتابخوانی را با تشکیل یک گروه در «واتساب» ادامه دادیم. در این روزها، اهالی فرصت بیشتری برای مطالعه دارند و بیشتر می توانند برای مطالعه رغبت نشان دهند. چند بار هم این جلسات را به روش اسکایپ آقایان اجرا کردند که مورد استقبال اعضا قرار گرفت. البته جمع شدن در اسکایپ به سبب مشکل سرعت اینترنت و تمایل نداشتن اهالی، همیشه شدنی نیست. ولی جلسات واتساب به صورت مستمر برگزار می شود و اهالی هم استقبال خوبی دارند.»
به باور شاه حسینی، این تغییر روند در واقع یک تیر و دو نشان است: «با این روش هم جلسات کتابخوانی حفظ می شود و هم اهالی از هم بی خبر نمی مانند.» 

کد خبر 501306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha