تماشای انیمه‌ خوب ژاپنی می‌تواند راهی برای غلبه بر بی‌حوصلگی ناشی از کاهش چشم‌گیر ارتباطات اجتماعی باشد؛ چیزی که به خاطر شیوع کرونا و توصیه به در خانه ماندن، بسیاری گرفتار آن هستند.

توتورو

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، به انیمیشن‌های ساخت استودیوهای ژاپنی به اختصار انیمه گفته می‌شود. آثاری که بسیاری از آن‌ها بر اساس یک مانگا یا کمیک ژاپنی ساخته می‌شوند. اغلب ما فوتبالیست‌ها، دیجیمون، آن شرلی، بابا لنگ‌دراز و انیمه‌های دیگری از این دست را که بارها از تلویزیون پخش شده‌اند دیده‌ایم و البته طرفدار چند تایی از آن‌ها بوده‌ایم.

هایائو میازاکی یک طراح و کارگردان انیمیشن ژاپنی است که اغلب نام او را با انیمیشن شهر اشباح می‌شناسند که در سال ۲۰۰۱ برنده اسکار بهترین انیمیشن شد. و البته باقی آثار درخشان استودیو جیبلی. ایساکو تاکاهاتا و هایائو میازاکی در سال ۱۹۸۵ بعد از سال‌ها کار برای استودیوهای مختلف، استودیو جیبلی را تاسیس کردند. جایی برای آنکه بتوانند هر قدر که می‌خواهند برای خلق آثارشان دقت و وسواس به خرج دهند و ایده‌های خلاقانه خود را پیگیری کنند. 

یکی از آثار مشهور استودیو جیبلی، همسایه من توتورو است که به گفته تری گیلیام، انیماتور و فیلمساز بریتانیایی-امریکایی، بهترین انیمیشن تاریخ است. همسایه من توتورو، داستان دو دختر بچه است که مدتی خانه شهریشان را ترک می‌کنند و در خانه‌ای روستایی ساکن می‌شوند. مادر این دو دختربچه بیمار است و در بیمارستانی نزدیک به محل اقامت آن‌ها بستری. آن‌ها پس از مدتی با ارواح جنگل آشنا و به زودی با آن‌ها دوست می‌شوند. دوست صمیمی آن‌ها، توتورو، یک روح جنگل، کسی است که می‌تواند اندوه و دلتنگی این دو دختر را تسکین دهد. شاید به نظر بیاید توتورو داستان اشباح است، اما شاید بیش از آن، راهی است برای بیرون آمدن از غم و اندوه و دلتنگی.

لاپوتا: قلعه‌ای در آسمان یکی دیگر از آثار استودیو جیبلی است که این روزها می‌تواند در خانه مانده‌ها را سرگرم کند. این انیمه داستان یک دختر و پسر نوجوان ماجراجو است که قصد کرده‌اند به لاپوتا بروند. لاپوتا قلعه‌ای است در آسمان که سال‌ها قبل محل زندگی انسان‌ها بوده است اما به دلیل نامعلوم، امروز خالی از سکنه است. شیتا و پازو، قهرمانان داستان، در خیال رسیدن به لاپوتا تنها نیستند. یک گروه راهزن نیز به طمع گنج‌های لاپوتا به دنبال آنند و شخصی دیگر که می‌خواهد به کمک ارتش، به انرژی جادویی لاپوتا دسترسی پیدا کند و به کمک آن صاحب جهان شود. میازاکی در داستان لاپوتا از قصه‌ها شرقی بهره برده و البته نام قلعه را نیز از جزیره‌ای متحرک در سفرهای گالیور نوشته جاناتان سوئیفت وام گرفته است.

اثر سرگرم‌کننده دیگر جیبلی، پورکو روسو porco rosso است. پورکو روسو به معنای خوک سرخ، داستان خلبانی است که در جنگ جهانی اول برای ایتالیا جنگیده است و به خاطر یک جادوی ناشناس، به آدمی خوک‌نما تبدیل شده است. پورکو روسو بعد از جنگ، خلبانی مستقل است که زندگی خود را با ماجراجویی‌ها می‌گذراند. پورکو روسو، بازتابی از نگاه ضد جنگ میازاکی است.

تماشای این انیمه‌ها شاید بتواند اندکی از کسالت خانه‌نشین‌ها بکاهد. یا در گوشه‌ای از ناخودآگاه بنشیند و زمانی که گرفتار اندوه و خستگی شدیم یا ملال زندگی روزمره دلتنگمان کرد، از گوشه‌های ذهن بیرون بخزند و تسکینمان دهند.

کد خبر 501289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha