مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

«عقاب‌کوه» یکی از جالب‌ترین و دیدنی‌ترین کوه‌های استان یزد است که در شهرستان تفت قرار دارد.

عقاب کوه

همشهری‌آنلاین: عقاب‌کوه به صورت یک کوه نسبتا بلند حدود دو هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد. تنها بودن این کوه و زیبایی خیره‌کننده‌اش همانند یک عقاب در دل کویر، نشان از پادشاهی این کوه در منطقه دارد.

عقاب‌کوه یزد در نزدیکی روستای فراشاه یا اسلامیه واقع شده و منظر طبیعی این کوه به شماره ۳۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

روستای فراشاه که در امتداد محور یزد ـ شیراز و ۳۰ کیلومتری جنوب ‌غربی مرکز استان و ۱۰ کیلومتری شهرستان تفت قرار دارد، از شمال به کوه انجیرایی، از جنوب به کوه سهراب و  شیرکوه، از شرق به کوه گلوبادام و از غرب به عقاب‌کوه متصل است.

 ارتفاع این روستا از سطح دریا هزار و ۷۶۰ متر است و به دلیل رودخانه فیض‌آباد که از کنار آبادی می‌گذرد، آب‌وهوای آن در فصل‌های بهار و پاییز معتدل، در تابستان نسبتاً گرم و در زمستان سرد است.

صعود به قله

قله زیبای عقاب‌کوه در ارتفاع ۱۴۰ متری از سطح روستای فراشاه قرار دارد. برای صعود به قله باید با طی ۱۰ کیلومتر از تفت به سمت این روستا رفت. پس از رسیدن به فراشاه، باید از قسمت غربی روستا به سمت دامنه  شمال غربی عقاب‌کوه که شیب کمتری دارد، حرکت کرد .

قدمت عقاب‌کوه را به اوایل دوره دوم زمین‌شناسی نسبت داده‌اند. در اواخر دوره دوم، ساختار بخش‌های دیگر کوه تغییر کرد و ارتفاع بیشتری به خود گرفت. در دوره چهارم زمین‌شناسی، بافت آهکی عقاب کوه یزد به خاطر افت دما، یخ بندان شدید و سپس ذوب شدن آن، به شدت دچار فرسایش شیمیایی و مکانیکی شد.

فرسایش کوه

متفاوت بودن جنس سنگ‌های اطراف کوه و فرآیندهای فرسایشی آبی و بادی باعث تشکیل عقاب‌کوه شده است. کوه‌های بلند انجیرایی، سهراب و شیرکوه که اطراف این کوه را گرفته‌اند، یک تونل باد را به وجود آورده‌اند که همراه باد و باران باعث ایجاد این شکل دیدنی شده‌اند.

به علت فرسایش و آهکی بودن جنس کوه، هیچ گیاه و چشمه‌ای بر روی آن وجود ندارد. حفره‌های بسیاری در قسمت فوقانی به چشم می‌خورد که جانوران از آن به عنوان لانه استفاده می‌کنند.

توده گرانیتی در غرب عقاب‌کوه، این تشکیلات آهکی را به سمت بالا آورده و حتی باعث دگرگونی بعضی قسمت‌های زیرین کوه نیز شده است.

خطرات طبیعی و انسانی

فرسایش همان‌طور که موجب شکل‌گیری چنین جاذبه‌ای شده، در حال حاضر نیز به آن صدمه وارد کرده است. وجود سنگ‌ها و حفره‌های بزرگ و کوچک که در دامنه کوه هستند، نشان از همین فرسایش دارد.

بومیان معتقدند که بدنه عقاب‌کوه در طی سال‌های اخیر دچار تغییر و تکه‌هایی از آن نیز جدا شده‌است.

کد خبر 501278
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    0 0
    خيلي زيبا هستش