پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

موشهایی که با شیوع ویروس کرونا گرسنه مانده‌اند ممکن است به هم‌نوع‌خواری روی آورند و این امر می‌تواند منجر به ایجاد نژاد موش‌های تهاجمی و مقاوم شود.

موش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اینسایدر، به گفته متخصصان متعدد، موشهایی که در اثر کمبود مواد غذایی گرسنه مانده‌اند برای زنده ماندن به هم‌نوع‌خواری روی می‌آورند. کارشناسان هشدار می‌دهند که هم‌نوع‌خواری می‌تواند منجر به تولید یک نژاد موش هوشمندتر و پرخاشگرتر در آینده شود. 

موشها به سرعت و با دوره بارداری ۲۳ روزه زاد و ولد می‌کنند و موش‌های پرخاشگر و باهوش می‌توانند نسلی با مقاومت بیشتری ایجاد کنند که به هر وسیله به جستجو و پیدا کردن غذا می‌پردازند.

در آمریکا و در پی محدودیت‌های ناشی از بحران کرونا، موش‌های زیادی گرسنه مانده‌اند که تصور می‌شود برای زنده ماندن به هم‌نوع‌خواری روی آورده‌اند. ادامه یافتن این روند در آینده می‌تواند به تولید موش‌های باهوش‌تر و تهاجمی‌تر منجر شود.

 موش‌هایی که پیش از این معمولا از زباله‌های رستوران‌ها و فروشگاه‌ها تغذیه می‌کردند، گرسنه مانده‌اند زیرا این مکان‌ها برای کمک به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بسته شده‌اند. اکنون موش‌ها در تنازع برای بقا به دنبال منابع غذایی جدید هستند اما گزینه‌ها بسیار ناخوشایند است.

یکی از اساتید دانشگاه فرودم که مطالعه‌ای پیرامون موش‌ها و بیماری کووید۱۹ را آغاز کرده است گفت اغلب، موش‌های کم‌رو و کم‌تر اجتماعی بودند که از کلونی‌های خود خارج و به چشم مردم دیده می‌شدند اما اکنون به دلیل کمبود مواد غذایی، کل کلونی به محیط‌های جدید نقل مکان خواهد کرد.

این اتفاق باعث خواهد شد ما با یک گروه باهوش‌تر و حتی مقاوم‌تر از جمعیت موش‌ها روبرو شویم که پیش از این توسط انسان به طور مستقیم مشاهده نشده بودند. موش‌هایی که از یک رستوران تغذیه می‌کردند ممکن است برای دهه‌ها در آن منطقه زندگی می‌کرده‌اند و اکنون که با بسته شدن منبع غذایی خود دچار بحران شده‌اند چند انتخاب بیشتر ندارند: 

به احتمال زیاد موش‌ها برای زنده ماندن به هم‌نوع‌خواری و کودک‌خواری (در بین کلونی خود) روی می‌آورند.

این دقیقا به معنای جنگ با مرگ است؛ در بهترین حالت و در کوتاه مدت، با کاهش جمعیت موش‌ها روبرو خواهیم شد اما در بلند مدت یک نوع جدید و مقاوم از موش‌ها به وجود خواهد آمد. موش‌های بازمانده از این بحران با ورود به فضای زندگی انسان‌ها بیماری‌ها متعددی را با خود خواهند آورد؛ عفونت‌های باکتریایی، انگلی و هنتاویروس!

توصیه دانشمندان این است که با بررسی و پاک‌سازی محیط زندگی خود از زاد و ولد موش‌ها ممناعت کنیم و راه را برای مشکلات ناشی از سایر بیماری‌ها هموار نکنیم زیرا یک موش حامل ویروس می‌تواند پاتوژن (عامل بیماری زا) قوی‌تری را به انسان منتقل کند.

کد خبر 501273
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • SG ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    0 0
    جای موش در شهر نیست . موش باید به صحرا رانده شود جای واقعی موش صحرا است نه شهر