محققان به دنبال تولید یک نوع موش خاص و بسیار نایاب هستند تا بتوانند برای آزمایش‌ها درباره ویروس کرونا از آن استفاده کنند. این موش‌ها ژن‌هایی مشابه ژن‌های انسانی دارند.

موش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بلومبرگ، در گرماگرم رقابت جهانی برای تولید واکسن ضد ویروس کرونا، آزمایش بر روی موش‌های معمولی امکان پذیر نیست، بلکه این آزمایش‌ها باید بر روی موش‌هایی انجام شود که دارای ژن‌های مشابه ژن انسان باشند.

معمولاً قبل از شروع آزمایش‌های بالینی بر روی  انسان، هرگونه مواد تزریقی، سرم یا واکسن‌های جدید به روی موش‌ها و حیوانات آزمایشگاهی آزمایش می‌شود تا علاوه بر رصد هرگونه عارضه جانبی، از ایمنی و اندازه گیری اثربخشی آنها نیز اطمینان حاصل شود.

ریچارد بوون، پژوهشگر و استاد دامپزشکی دانشگاه ایالتی کلرادو، می‌گوید: «ویروس را می‌توان به موش‌ها تزریق کرد، اما موش‌ها به ندرت دچار بیماری‌ بالینی می‌شوند، بنابراین دانشمندان به دنبال انجام آزمایش‌های بر روی موش‌هایی هستند که  با ژن‌های انسانی اصلاح ژنتیکی شده باشند» زیرا وجود این ژن‌ها، ویروس را تحریک می‌کند و باعث تهاجمی‌تر شدن آن می‌شود. در نتیجه می‌توان به بهترین نتایج در هنگام آزمایش واکسن در موش و حصول اطمینان از تاثیر مثبت واکسن، دست یافت.»

یافتن موش‌های اصلاح شده ژنتیکی مورد نیاز برای مطالعه ویروس کرونا، تقریباً غیرممکن است. هیچ آمار جهانی در مورد این نوع موش‌ها، وجود ندارد و بسیاری از ارائه دهندگان موش‌های اصلاح شده ژنتیکی گفته اند که چنین موش‌هایی فعلا در دسترس نیستند، بنابراین محققان پیش‌بینی می‌کنند، تامین منابع کافی از این نوع موش‌ها، هفته‌ها یا ماه‌ها به درازا بکشد.

پروفسور استنلی پرلمن، از دانشکده پزشکی دانشگاه آیووا، می‌گوید: «کاملا منطقی است که نتوان موش‌های لازم و مطلوب برای هر نوع بیماری محتمل را در دسترس داشت.»

اگرچه ویروس‌های خانواده کرونا مانند ویروس سارس قبلا در سال ۲۰۰۳ چین، هنگ کنگ و سایر مناطق آسیا همه‌گیری پیدا کرده‌اند، اما بیشتر حیوانات آزمایشگاهی در دسترس قعلی برای برای تحقیقات دارویی و سرطان، هپاتیت و سایر بیماری‌های مزمن تولید شده‌اند، بنابراین أنواع تازه‌ای از این نوع حیوانات آزمایشگاهی نیز مورد نیاز است.

قادر تیام، سرپرست بخش موش اصلاح ژنتیکی شده در آزمایشگاه ویژه حیوانات آزمایشگاهی در لیون فرانسه، توضیح می‌دهد که: «دانشمندان عمدتاً بر روی تومورها و اختلالات متابولیسم غذایی؛ متمرکز بوده‌اند و موش‌های آزمایشگاهی هم برای این هدف‌ها تولید شده‌اند.»

آزمایشگاه جکسون، یک سازمان غیرانتفاعی در ایالت مین ایالات متحده، متخصص در تامین حیوانات آزمایشی را برای تحقیقات پزشکی، بیش از ۱۱ هزار گونه موش را تأمین می‌کند اما با شیوع ویروس کرونا در ژانویه، آزمایشگاه جکسون فاقد موش یا حیوان اصلاح شده ژنتیکی بود که حاوی ژن‌های لازم برای آزمایش ویروس کرونا باشد.

با سرازیر شدن تقاضا، کارکنان آزمایشگاه جکسون، تحقیق در مورد مدارک پزشکی را آغاز کردند که شامل بانک اطلاعات افرادی است که بر روی موش های سازگار با انسان کار کردهاند تا برخی از آنها را به تحقیقات جاری در مورد کرونا، دعوت کنند.

آنها از طریق دنبال کردن این لیست‌ها به پرلمن رسیدند که کارشناس خانواده ویروس کرونا است که از موش‌های اصلاح ژنتیکی شده، برای مقابله با ویروس سارس، استفاده کرده است. پرلمن هیچ موش زنده اصلاح شده ای نداشت، زیرا یک دهه پیش تصمیم گرفت آزمایشگاهش را به علت امکان تامین هزینه‌های مراقبت از حیوانات تعطیل کند.د

اما خبر مسرت‌بخش این بود که پرلمن، نمونه‌های اسپرم منجمد موش‌های اصلاح شده ژنتیکی را حفظ کرده بود. ماه گذشته، کار تلقیح موش‌ها با این اسپرم‌های منجمد شده برای تهیه نسل تازه‌ای از موش‌های آزمایشگاهی مطلوب، آغاز شد.

چارلز میلر، رئیس بخش خدمات تدارکات جهانی در آزمایشگاه جکسون می‌گوید: «گروه اول موش‌ها اصلاح شده، تامین شده و گروه دیگری برای پاسخگویی به نیازهای علمی تحقیقات برای یافتن واکسن ویروس کرونا، در اسرع وقت، تولید خواهد شد.»

کد خبر 493498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha