همشهری آنلاین: گروه ژاپنی توشیبا جمعه 29 سپتامبر اعلام کرد ‪ ۸۳۰‬هزار باتری بکار گرفته در لپ تاپ‌های این شرکت به دلیل بروز برخی مشکلات فنی در آنها، تعویض می‌شود.

بر اساس گزارش شرکت توشیبا، تعویض این باتری‌ها که از نوع "‪"Lithium-ion‬ است که توسط گروه ژاپنی سونی ساخته شده، و در سطح جهانی صورت خواهد گرفت، به‌طور مجانی انجام خواهد شد.

به گزارش توشیبا باتری‌های یاد شده در ‪ ۲۸‬مدل از تولیدات این شرکت برای مصرف در بازار ژاپن از جمله مدل‌های "‪" Satellite L 10" ، "Dynabook L 10‬ و "‪ "Portage S 100‬استفاده شده‌اند.

پیشتر توشیبا 340 هزار باتری را که عمدتاً در لپ‌تاپ‌های مدل Dynabook Satellite و Dynabook به کار رفته بودند را برای تعویض فرا خوانده یود. [سابقه موضوع]

توشیبا اعلام کرده است که مشکلات فنی یافت شده در باتری‌های یادشده متفاوت با مشکلاتی است که پیشتر در باتری‌های استفاده شده درتولیدات رایانه‌ای شرکت های "دل" و "اپل" دیده شده‌است.

باتری‌های بکار گرفته شده در رایانه‌های شرکت‌های دل و اپل نیز توسط شرکت سونی ساخته شده بودند.

شرکت‌های رایانه‌ای دل و اپل به دنبال دیده شدن مواردی از داغ شدن بیش از حد باتری‌های به‌کار گرفته شده در برخی از رایانه‌های آنها، خواستار باز گرداندن باتری‌های مذکور شده‌اند.

بر اساس گزارش توشیبا، مدل‌های لپ‌تاپ که برای بازارهای خارجی تولید شده‌اند و مشمول این تعویض می‌شوند، بعداً از سوی شرکت‌های محلی اعلام خواهد شد.

در همین حال گروه سونی نیز امروز اعلام کرد که باتری‌های "‪"Lithium-Ion‬ ساخت این شرکت که در لپ‌تاپ‌ها ‬در سراسر جهان به‌کار گرفته شده است، باز پس گرفته می‌شوند.

به گزارش شرکت سونی، این اقدام به منظور رفع نگرانی مشتری‌هایی‌است که در رایانه‌های آنها از این نوع باتری استفاده شده‌است.

شرکت سونی همچنین اعلام کرده است که در راستای این موضوع، قصد دارد که لپ‌تاپ تولیدی این شرکت مدل "‪ "Vaio‬که درآن ازباتری‌های مذکوراستفاده شده به کارخانه فراخواند.

بر اساس گزارش رسانه‌های جمعی ژاپن تاکنون تنها دو نفر درسراسر جهان به دلیل گرمای شدید ایجاد شده توسط باتری‌های یاد شده در رایانه‌های دل و اپل دچار سوختگی سطحی شده‌اند.

بر اساس همین گزارش ، تنها هفت مورد صدمه به لپ‌تاپ به دلیل اشکال فنی در باتری‌های مذکور گزارش شده است.

گفته می‌شود که اشکال فنی باتری‌های بکار گرفته شده در لپ‌تاپ‌های توشیبا این است که ممکن است انرژی این باتری‌ها به یک‌باره تخلیه شده و در برخی موارد نادر این باتری‌ها از کار بیفتند.

این گزارش حاکی است که جمع‌آوری باتری‌های بکار گرفته شده در رایانه‌های دستی دل و اپل برای شرکت سونی بین ‪ ۲۰‬تا‪ ۳۰‬میلیارد ین هزینه دربردارد.

شرکت دل خواستار بازگرداندن یک میلیون و ‪ ۸۰۰‬هزار باتری و شرکت اپل خواستار بازگرداندن چهار میلیون و یکصد هزار باطری ساخت سونی به کارخانه شده‌اند.

هزینه تعویض باتری‌های رایانه‌های شرکت توشیبا و سونی هنوز اعلام نشده است.

کد خبر 5012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز