رئیس سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا ۱۰ بار کشنده‌تر از ویروس H۱N۱ است، از کشورها خواست در برداشتن شرایط قرنطینه با احتیاط بیشتر اقدام کنند.

يك بيمار مبتلا به كرونا روي تخت بيمارستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرانس۲۴، تدروس ادهانوم در یک نشست خبری مجازی از شهر ژنو از افزایش گام به گام دانسته‌های سازمان بهداشت جهانی از ویژگی‌ها و رفتار کروناویروس خبر داد و گفت: «ما حالا می‌دانیم که کووید-۱۹ خیلی سریع منتقل می‌شود و ۱۰ برابر مرگبارتر از ویروس آنفلوانزی خوکی است که سال ۲۰۰۹ جهان را درنوردید.»

سازمان بهداشت جهانی آمار مرگ و میر ناشی از آنفلوانزای موسوم به H۱N۱ را ۱۸۵۰۰ نفر اعلام کرد؛ ویروسی که نخستین بار در مارس ۲۰۰۹ در مکزیک و سپس ایالات متحده دیده شد اما هفته‌نامه معتبر لنست تعداد قربانیان آنفلوانزای خوکی را در جهان بین ۱۵۱۷۰۰ تا ۵۷۵۴۰۰ نفر می‌داند؛ رقمی که با آمار سازمان بهداشت جهانی تفاوت فاحش و معنادار دارد. لنست معتقد است مرگ و میر آفریقا و آسیای جنوب‌شرقی در آمار این سازمان در نظر گرفته نشده است.

با دنیاگیر شدن H۱N۱ اروپا و آمریکا خیلی زود به آن واکنش نشان دادند و واکسن این آنفلوانزای نوظهور را روانه بازار کردند اما کارشناسان و دانشمندان نسبت به بزرگ‌نمایی خطر آنفلوانزی خوکی انتقاد شدید داشتند. آنها می‌گفتند در شرایطی که آنفلوانزای فصلی هر سال دست‌کم جهان ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر را (بر اساس آمار رسمی سازمان بهداشت جهانی) در دنیا می‌گیرد، چرا باید نوع خوکی را چنین برجسته کرد.

ادهانوم از مقام‌های مسئول در سراسر جهان خواست برای شکست دادن ویروس کرونا اقدام گام به گام «یافتن مبتلایان، آزمایش، قرنطینه، درمان و یافتن افراد مشکوک» را پیگیری کنند. رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت: «سرعت انتقال و فراگیری ویروس بسیار زیاد و شتاب از بین رفتن آن بسیار کند است. از این رو، برداشتن قرنطینه باید با احتیاط و آرامش زیاد انجام می‌شود. نمی‌توان و نباید یک‌باره همه چیز را به شرایط عادی بازگرداند.»

در حالی که بیش از نیمی از جمعیت دنیا به دلیل شیوع و دنیاگیر شدن کرونا در قرنطینه خانگی به سر می‌برند، تنها راه متوقف کردن رشد تعداد مبتلایان شاید یافتن واکسنی موثر باشد؛ کاری که رئیس سازمان بهداشت جهانی هم بر آن تاکید می‌کند. تعداد مبتلایان کووید-۱۹ در دنیا از مرز دو میلیون نفر فراتر رفته و تعداد قربانیان آن به حدود ۱۲۰ هزار نفر رسیده است.

کد خبر 500988

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha