هجوم گسترده موج دوم ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی سه کشور شرق آفریقا چنان بزرگ و وحشتناک است که کارشناسان پیامدهای آن را ۲۰ برابر موج اول برآورد کرده‌اند.

حمله ملخ‌ها به شرق آفریقا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، سه کشور کنیا، اتیوپی و سومالی در ماه‌های ژانویه و فوریه بدترین بحران ناشی از هجوم صدها میلیارد ملخ را در ۷۰ سال اخیر پشت سر گذاشتند اما آنچه این روزها در آفریقای شرقی می‌گذرد، ترکیب دو بحران بسیار وحشتناک‌تر است؛ رسیدن ویروس کرونا و همزمان هجوم ملخ‌ها که کارشناسان گستردگی آن را ۲۰ برابر بیش از هجوم دو ماه پیش برآورد می‌کنند.

زندگی میلیون‌ها نفر از ساکنان شرق قاره سیاه با رسیدن میلیاردها میلیارد ملخ جوان و تازه‌نفس وارد فازی تازه می‌شود. این حشره‌های خوش‌اشتها به امید یافتن غذایی که با بارش باران‌های بهاری فراهم شده، فرسنگ‌ها راه را کوبیده و خود را به کنیا، اتیوپی و سومالی رسانده‌اند. حالا اهالی مناطق روستایی در تلاشی که معمولا دستاورد هم ندارد و بیهوده است، گرد هم می‌آیند تا با ملخ‌های گرسنه مبارزه کنند و زمین‌های خود را نجات دهند.

این گرد هم آمدن آن هم در زمانه شیوع بیماری کووید-۱۹ احتمال افزایش تعداد مبتلایان را در پی دارد اما برای مردم فقیر کشورهای فقیر آفریقایی، نجات دادن زمین‌های کشاورزی در اولویت است و آنچه کمتر اهمیت دارد، جان است. برخی مردم معتقدند ممکن است پای ویروس به محل زندگی آنها نرسد اما ملخ‌ها بی‌تردید از راه می‌رسند و همه چیز را از بین می‌برند.

برخی کشاورزان برای مبارزه با هجوم ملخ‌های ویرانگر دست به کار شده‌اند اما گروهی دیگر در قرنطینه کرونا در خانه مانده و تماشاکر از بین رفتن زمین‌های خود هستند. از سوی دیگر، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد فائو خواستار افزایش کمک‌ها برای جبران خسارت‌های ناشی از شیوع طاعون ملخ شده و پول درخواستی را از ۷۶ میلیون دلار به ۱۵۳ میلیون دلار رسانده است.

وزیر کشاورزی اوگاندا اعلام کرده کشورش به دلیل تعطیل شدن حمل و نقل دریایی و هوایی ناشی از شیوع کرونا هنوز نتوانسته سم مربوط به مبارزه با ملخ را از ژاپن وارد کند و باید چهار میلیون دلار دیگر برای این پروژه اختصاص دهد.

کد خبر 500844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha