یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: به مناسبت روز جهانی تئاتر 11 صنف خانه تئاتر با اجرای مراسم مختلف در تالار اصلی تئاتر شهر و خانه هنرمندان از 8 تا 14 اردیبهشت گردهم می‌آیند.

جشن هفته تئاتر همچون سال‌های گذشته و برای چهارمین بار در تالار اصلی تئاتر‌شهر و سالن‌های خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

شب گذشته طی مراسمی در خانه هنرمندان ایرج راد پیام روز جهانی تئاتر را قرائت کرد. در این مراسم همچنین گروه حرکت و گروه دف به اجرای برنامه پرداختند و محمود بخرد نیز شاهنامه‌خوانی کرد. ضمن آنکه در بخش تئاتر خیابانی نمایش فریاد زندگی به کارگردانی جمشید عسگری اجرا شد.

در متن پیام ایرج رادآمده بود: پیرامون خاستگاه هنر تئاتر حدس و گمان‌های بی‌شماری وجود دارد که از میان آن یکی بیش از بقیه ذهن من را به‌خود مشغول می‌دارد. شبی در روزگاران کهن انسان‌هایی در اندرون غاری، گرد آتش نشسته‌اند. گرما است و بیان ماجراهای شکار. کسی از آن میان برمی‌خیزد با این اندیشه که قصه خود را با پیکره خویش به تصویر بکشد. تصویری بزرگتر از پیکر قهرمان خود سایه‌وار. در پرتو شعله‌ها بر دیواره غار و غارنشینان حیرت‌زده از این دیدار. دیدار سایه‌های تنومند یا حقیر سرکوب‌گر یا سرکوب‌شده، آفریننده یا میرنده.

رمز ماندگاری تئاتر به قابلیت این هنر وابسته است. در ابداع انواع گوناگون ابتکارات صحنه‌ای و بیان تازه که اگر جز این بود چگونه می‌توانست دگرگونی‌های عصر خود را بازتاب دهد؟ چگونه می‌توانست نیکوترین تفاهم‌ها را در میان انسان‌ها گسترش دهد؟ چگونه اگر خود آزادمنش نبود می‌توانست در حل مشکلاتی نظیر تعصب، تحجر، انحصارطلبی و نژادپرستی به‌خود ببالد بی‌آنکه خود همگرا و سازگار باشد.

در پایان این پیام آمده است: هنرمند باید برای بازتاب مجموعه دشوار جهان شیوه‌ها و امکانات تازه‌ای پیشنهاد کند. به هوشمندی و درایت تماشاگران متفکر اعتماد کند به کسانی که توانایی تشخیص تصویر سایه انسان‌ها را در برابر بازی ابدی نور و تاریکی دارا هستند.
این نیز حقیقتی است که بازی بیش از حد با آتش خطرناک است و سوزاننده و در عین حال روشنایی‌بخش و شگفت‌انگیز.

 در ادامه این جشن‌ها شب گذشته جشن انجمن بازیگران برگزار شد که مدیریت آن بر عهده هوشمند هنرکاربود. برنامه این انجمن به‌دلیل داشتن اعضای زیاد در تالار اصلی تئاترشهر برگزار شد و اجرای آن بر عهده فرهاد آئیش بود.

نهم اردیبهشت ماه نیز جشن انجمن کارگردانان با مدیریت افسانه ماهیان برگزار می‌شود و دهم اردیبهشت ماه جشن انجمن نمایشنامه‌نویسان با مدیریت محمد یار‌احمدی برگزار خواهد شد.

11 اردیبهشت ماه جشن انجمن چهره‌‌پردازان و کارکنان فنی به‌صورت همزمان به‌ترتیب با مدیریت اسدی و امیر ترحمی برگزار خواهد شد و 12 اردیبهشت جشن انجمن تئاتر کودک و نوجوان با مدیریت بهرام شاه‌محمدلو برگزار می‌شود.

همچنین جشن انجمن‌های منتقدان و نویسندگان و طراحان صحنه و لباس نیز به‌صورت همزمان 13 اردیبهشت با مدیریت عباس غفاری و فریبرز قربان‌زاده برگزار می‌شود. انجمن‌ نمایش‌های عروسکی نیز 14 اردیبهشت برنامه‌های خود را با مدیریت نازیلا نوری‌شاد اجرا می‌کند.

جشن نمایشگران خیابانی نیز دهم اردیبهشت ماه با جشن نمایشنامه‌نویسان برگزار می‌شود. همچنین دو انجمن «نمایشگران بی‌کلام» یا «حرکات موزون» و «طراحان موسیقی» نیز همزمان با دیگر انجمن‌ها مراسم را اجرا خواهند کرد.در ایام برگزاری این جشن، برنامه‌ها شامل فضای درونی و بیرونی است. فضای بیرونی در محوطه خانه هنرمندان از ساعت 15 تا 18 برگزار می‌شود که شامل برنامه‌های گروه‌های نمایش خیابانی، عروسکی، کودک و نوجوان و بی‌کلام است.

همچنین برنامه فضای درونی نیز در سه سالن عزت‌الله‌انتظامی، ناصری و تجربه برگزار می‌شود که شامل سخنرانی، اجرای نمایش‌های کوتاه «فارل فالنتین» و تقدیر از هنرمندان تئاتر در هر عرصه است. در فضای بیرونی نیز غرفه‌های محصولات فرهنگی، چهره‌پردازان برگزار می‌شود و سالن اصلی «بتهوون» نیز پذیرای مراسم اصلی جشن خانه تئاتر است.
انجمن منتقدان و نویسندگان هر‌ساله همزمان با این جشن سمینار تخصصی و آسیب‌شناسی برگزار می‌کرد اما امسال قصد دارد در طول برنامه‌ دو ساعته خود تنها یک مقاله ارائه کند.

ساسان پیروز عضو هیأت‌مدیره انجمن، کنفرانس 50 دقیقه‌ای درباره «تئاتر و مخاطبان آن طی 50 سال گذشته» ارائه خواهد کرد.

همچنین در این مراسم فیلم «دو پیش‌ پرده‌خوانی» با اجرای افشین‌هاشمی پخش می‌شود.

در ادامه این مراسم کلیپی با موضوع «تئاتر و مخاطب» که توسط بهمن سلطانی و رامتین شهبازی ساخته شده پخش می‌شود. در این دوره از جشن انجمن به رسم سال‌های گذشته از یک عضو انجمن و یکی از اعضای منتقد خارج از انجمن تقدیر می‌شود.
تالار مولوی نیزدر همین ایام میزبان نمایش‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران است.

جدیدترین خبرها از این جشنواره، اعلام اسامی داوران بخش مسابقه نمایش‌های خیابانی است.

ستاد خبری این جشنواره اعلام کرد: بخش مسابقه اجرای خیابانی جشنواره را هیات سه نفره متشکل از محمود صابری، حسین شوندی و وحید لک داوری خواهند کرد. در این بخش 14 اثر آئینی سنتی و موضوعات آزاد در هفت مکان دانشگاهی و عمومی شهر تهران اجرا می‌شود.

همچنین همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی، بخش مقالات سایت اطلاع‌رسانی این دوره از جشنواره نیز فعال شد. با فعال شدن این بخش تمامی مقالات و ترجمه‌های برگزیده دوره‌های گذشته جشنواره روی سایت www.iifut.net قرار گرفته است.

کد خبر 50076

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز