اصفهان از دیرباز در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق ایران قرار داشته و به همین دلیل شاهد حجم بالایی از مسافرت‌ها بوده؛ در این گزارش به میزان مسافرت‌های زمینی، ریلی و هوایی و اولویت هر کدام از نظر هزینه، ایمنی و سرعت پرداختیم.

سفر و حمل و نقل

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس از اصفهان، حوزه حمل و نقل در سال‌های اخیر هم از نظر تنوع و هم از نظر سرعت پیشرفت قابل توجهی داشته به طوری که امروزه صحبت از تاکسی‌های پرنده و پرواز انسان با جت پک در ارتفاع چندصدمتری می‌شود.

در ایران هر چند هنوز بستر برای قالب‌های نوین حمل و نقل فراهم نشده و به نظر می‌رسد جای پیشرفت بسیاری در این حوزه وجود دارد اما در این سال‌ها تلاش برای تسهیل مسافرت‌ها ادامه داشته به طوری که «سفر» از جنبه کاری یا زیارتی بیشتر به جنبه تفریحی برای اقشار مبدل شده است.

مسافرت با هواپیما که در گذشته تنها به قشر مرفه جامعه اختصاص داشت در حال حال حاضر عمومیت بیشتری پیدا کرده و سفرهای ریلی که به صورت محدود انجام می‌گرفت یکی از گزینه‌های جدی برای مسافران شده است.

استان اصفهان به دلیل قرار گرفتن در مرکز ایران از دیرباز در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب قرار داشته و به همین دلیل شاهد حجم بالایی از مسافرت‌ها بود که بعضاً نه مقصدشان اصفهان بوده و نه مبداشان اما ناگزیر از اصفهان تردد می‌کردند.

اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در رتبه نخست

سنتی‌ترین جابه‌جایی مسافران به صورت زمینی انجام می‌شود و در این میان اتوبوس‌ها اصلی‌ترین نقش را در این زمینه ایفا می‌کنند، در کلانشهر اصفهان تمرکز اصلی بر دو پایانه صفه و کاوه بود که به گفته عباس محبوبی، مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان در سال ۹۷ بیش از ۱۰ میلیون مسافر در پایانه‌های شهر اصفهان جابه‌جا شدند.

وی با بیان اینکه هزینه نگهداری پایانه‌ کاوه برای یک سال ۲ میلیارد تومان است، اظهار کرد: پایانه کاوه جزو بهترین پایانه‌های کشور است و از لحاظ امنیت نیز در وضعیت خوبی قرار دارد.

با وجود این و علی‌رغم به‌روز شدن اتوبوس‌ها، به نظر می‌رسد اقبال مردم نسبت به این وسیله حمل و نقل روبه کاهش است، به طوری که سالانه شاهد کاهش ۶ درصدی در این نوع از سفرها هستیم.

علیرضا جعفری، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با تاکید بر این موضوع گفت: در سال‌های اخیر اقبال عمومی به سمت وسیله شخصی بوده و هر ساله استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی (اتوبوس، مینی‌بوس و سواری) کاهش داشته است.

وی با بیان این که در سال ۹۸ حدود یک میلیون سفر در استان اصفهان انجام شد که طی این میزان سفر، ۱۱ میلیون مسافر جابه‌جا شدند، عنوان کرد: عمر ناوگان اتوبوسرانی ۱۱ سال، مینی‌بوس ۲۴ و سواری ۱۰ سال است که به میانگین کشوری نزدیک بوده و قابل قبول است.

قطارها، بازیگران جدید حمل و نقل در ایران

 اولین خط راه‌آهن ایران بین تهران و شاه‌عبدالعظیم حسنی در شهر ری ۱۳۰ سال قبل احداث شد اما تا همین چند دهه گذشته از این وسیله حمل و نقل بیشتر به عنوان باری استفاده می‌شد تا مسافربری.

نزدیک به ۱۱ شرکت مسافربری قطار در ایران وجود دارد که در مسیرهای ریلی کشور فعال هستند، در بین این شرکت‌ها برخی در زمینه قطارهای باری فعال هستند؛ ایران بر اساس اطلاعات سال ۹۵، ۱۳۴۳۷ کیلومتر شبکه ریلی استاندارد دارد.  

سید رضا سادات‌حسینی، مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان در خصوص میزان اقبال اصفهانی‌ها به حمل و نقل ریلی اظهار کرد: در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۸ با احتساب روزانه ۸ رام قطار ورودی و خروجی که به مقصد یا از مبدأ اصفهان حرکت کرده‌اند، بر این اساس مجموعاً از مبادی اصفهان و کاشان ۱.۲ میلیون مسافر جابه‌جا شدند.

مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان با بیان این که در مقایسه با سال گذشته در همین مدت ۶ درصد رشد مسافر داشته‌ایم، افزود: روزانه ۲۷ رام قطار هم به صورت ترانزیتی از اصفهان عبور و هر کدام بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ نفر مسافر را حمل می‌کنند.

وی با اشاره به استقبال رو به افزایش مردم از مسافرت با قطار عنوان کرد: بازسازی ناوگان ریلی، امنیت بیشتر، سبز بودن و کمک به محیط‌زیست و ... از جمله دلایلی است که تمایل به استفاده از حمل و نقل ریلی را افزایش داده است.

سادات‌حسینی اضافه کرد: مجموعه راه‌آهن برای فرهنگ‌سازی اقداماتی را انجام می‌دهد برای مثال آموزش لازم به مردمی که منازلشان در حاشیه ریل وجود دارد، اصفهان با اقداماتی از این دست توانسته رتبه نخست ایمنی را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص دهد.

وی یادآور شد: در استان اصفهان دو مبدأ اصلی داریم که شامل شهر اصفهان و کاشان می‌شود و از این دو مبدأ به شهرهای مشهد، کاشان، تهران، بندرعباس، کرمان، زاهدان، سمنان، یزد و شاهرود حرکت مستقیم قطار داریم.

مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان در پاسخ به سؤالی پیرامون تعداد کشته‌ و زخمی‌های احتمالی حوادث راه‌آهن اصفهان در سال ۹۸ گفت: چون قطار یکی از ایمن‌ترین وسایل حمل و نقل است، حوادث به صورت نادر رخ می‌دهد، در استان اصفهان در سال‌های اخیر هیچ حادثه منجر به جرح و فوت نداشتیم.

وی در رابطه با محدودیت‌های موجود در راه‌آهن استان اصفهان اظهار کرد: قبلاً ضریب اشغال قطار ۸۰ درصد بود، به این معنی که از مبدأ ۸۰ درصد قطار و مابقی در طی مسیر سوار می‌شدند اما در حال حاضر قطارها از اصفهان پر می‌شوند.

سادات‌حسینی با اشاره به کمبود زیرساخت‌ها تصریح کرد: چند پروژه در حال احداث داریم که با تکمیل آن‌ها شاهد افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی استان خواهیم بود؛ برای نمونه دو خطه شدن بافق-زرین‌شهر در حال انجام است که با تکمیل آن حجم خط ۴ برابر افزایش می‌یابد.

هواپیما، وسیله حمل و نقلی که دیگر لوکس نیست

امروزه با پیشرفت فناوری و سریع‌تر شدن کارها، همه در مسیری برای سرعت بخشیدن به امور زندگی و استفاده درست و بهینه از زمان تلاش می‌کنند، با این اوصاف استفاده از سریع‌ترین وسیله حمل و نقل دنیا برای جابهجایی و سفر کردن گزینه مناسب‌تری محسوب شود.

سفری هوایی با هواپیما از مبدا اصفهان به مقصد مشهد مقدس حدود ۱.۵ ساعت به طول می انجامد، این سفر به صورت ریلی و زمین بین ۱۶ تا ۱۸ ساعت وقت‌گیر خواهد بود، پس اگر رسیدن به مقصد اهمیت بیشتری از لذت بردن از راه دارد، حمل و نقل هوایی می‌تواند با صرف کمتر از یک‌دهم وقت، مسافر را به مقصد برساند.

البته نخستین مساله‌ای که در حمل و نقل هوایی موضوعیت پیدا می‌کند «هزینه» این نوع از سفر است، به طوری که در همان سفر به مشهد، بلیت اتوبوس (VIP) حدود ۱۰۰ هزار تومان و بلیت قطار برای همین سفر حدود ۲۰۰ هزار تومان بوده اما بلیت هواپیما به ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

با وجود این، حسن امجدی، مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان در سال ۹۷ از افزایش ۲۴ درصدی پروازهای فرودگاه اصفهان خبر داد و گفت: سالیانه حدود ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار مسافر از فرودگاه اصفهان استفاده می‌کنند.

وی همچنین در سال ۹۸ اظهار کرد: طی ۸ ماه ابتدایی سال ۹۸ بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ پرواز در فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان انجام شده که از این تعداد ۱۰ هزار و ۱۲۷ پرواز داخلی و ۱۴۹۰ پرواز بین المللی بوده‌اند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان از جابه‌جایی بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار مسافر در این مدت خبر داد و افزود: از این تعداد ۱۷۵ هزار مسافر در پروازهای خارجی فرودگاه اصفهان اعزام و پذیرش شدند و مابقی مربوط به پروازهای داخلی است.

امجدی تاکید کرد: فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان در این هشت ماه توانسته در بخش پروازهای خارجی رتبه سوم را در فرودگاه‌های کشور به خود اختصاص دهد، پروازهای خارجی این فرودگاه به مقاصد استانبول، دبی، دوحه، نجف، کویت و بغداد انجام می‌شود.

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان یادآور شد: این فرودگاه به طور میانگین ماهانه ۱۵۵۰ پرواز ورودی و خروجی در مسیرهای داخلی و ۱۳۰ پرواز در مسیر خارجی دارد.

در یک جمع‌بندی می‌توان گفت اگر نگاه اقتصادی داشته باشیم اولویت وسیله سفر به ترتیب اتوبوس، قطار، هواپیما خواهد بود، اگر ایمنی بیشتری مدنظر داریم قطار، هواپیما، اتوبوس و اگر زمان کافی برای سفر نداریم هواپیما، اتوبوس، قطار به ترتیب بهترین انتخاب‌ها خواهند بود.

به نظر می‌رسد با اطلاعاتی که مسئولان ارائه می‌کنند، به طور میانگین در سال ۹۸ هر ماه حدود ۹۰۰ هزار اصفهانی از حمل و نقل زمینی استفاده کرده، ۱۳۳ هزار نفر ریلی و ۱۵۶ هزار نفر هم حمل و نقل هوایی را برای سفر خود انتخاب کرده‌اند.

کد خبر 500620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha