«حسن انوشه» نویسنده، پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و سرپرست نویسندگان دانشنامه ادب فارسی ۲۳ فروردین ماه در ۷۵سالگی به دلیل بیماری سرطان درگذشت. او از چهره های ماندگار منطقه ۲ بود که تالیفاتش در حوزه زبان شناسی و تاریخ ایران زبانزد خاص و عام است .

حسن انوشه

همشهری آنلاین-زهرا کریمی:پروفسور«ژاله آموزگار» یگانه پژوهشگر ایرانی فرهنگ و زبان باستانی در بسیاری از جلسات مشترک با استاد انوشه حضور داشته است و اکنون او با اشاره به آثار ارزشمند مرحوم استاد انوشه درباره فعالیت های فاخری که در مسیر ادب زبان فارسی داشته برایمان گفت.

  •   جلسات متعددی با حضور دکتر انوشه با موضوع زبان و ادبیات برگزار می شد. درباره او و شناختی که از فعالیت هایش داشته اید برایمان بگویید؟

او فرهیخته نسل این زمان بود. چند ماه پیش در جلسه شورای عالی دایره المعارف بزرگ اسلامی ایشان را برای آخرین بار ملاقات کردم. همیشه برایش احترام قائل شده ام. ادبیات ایران نیاز به وجود چنین فرهیختگانی دارد. افرادی که در زندگی بتوانند برای ایران قدم هایی در مسیر شکوفایی علم بردارند و این قدوم سبز و جاودان باشد. روحش شاد. به خانواده عزیز ایشان و پسرش مزدک انوشه که او هم از زبان شناسان متخصص ایران است تسلیت عرض می کنم. متأسفانه این بزرگمرد ایران در روزهای بحرانی کرونا به رحمت خدا رفت و امکان حضور برای شرکت در مراسم نیست و چه کار ارزنده ای بود که در فضای مجازی این امکان را برای عرض تسلیت باز گذاشتند.

  • اگر آثاری از آثار استاد را بخواهید به عنوان مرجع معرفی کنید کدام اثر است؟

کتاب «تاریخ ایران کمبریج» نمونه بارز یک اثر کامل و جامع از ایشان است. در این کتاب از ظهور اسلام تا آمدن سلجوقیان، از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانیان، از آمدن سلجوقیان تا فروپاشی دولت ایلخانان، از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانیان پرداخته شده است. برای این کتاب نیاز به زمان و علم است و این فرهیخته برای آن زمان گذاشته و نباید از کنار چنین مرجعی به راحتی بگذاریم. آثار فاخر در کارنامه زیاد دارد. باید زبان شناسان و علاقه مندان به آثار این مرحوم مراجعه کنند و از علوم ایرانی بهره مند شوند.

کد خبر 500414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha