"مهربانی کودکانه" طرحی است که مدیریت شهری مشهد برای ترغیب کودکان به درخانه ماندن و تهیه بسته‌های فرهنگی و اقلام بازی برای کودکان حاشیه شهر برنامه‌ریزی و عملیاتی کرده است.

مهربانی کودکانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، آمار کودکان زیر ۶ سال خراسان رضوی بیش از ۱۳۰ هزار نفر است که بیش از ۶۰ درصد این جمعت در مشهد ساکن است و این درحالی است که حدود یک سوم از جمعیت سه و نیم میلیونی کلان‌شهر مشهد نیز در مناطق حاشیه شهر ساکن هستند.

با شیوع ویروس کرونا افراد، نهادها و خیران در بخش‌های مختلف دغدغه معیشت جمعیت حاشیه‌نشین را داشته و دارند، اما در میان این جمعیت، کودکانی هستند که بیش از دو ماه است از فضای بازی با دوستان و همنوعان خود دور مانده و ناچار به درخانه ماندن شده‌اند اما کمتر به آنها توجه می‌شود.

کودکانی که به واسطه شرایط نامناسب اقتصادی خانواده مانند سایر همنوعان خود امکان برخورداری از بازی‌های کامپیوتری و سرگرمی‌های نرم افزاری را ندارند از این رو فرهنگسرای کودک و آینده و سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد طرح "مهربانی کودکانه" را برای پر کردن اوقات این کودکان برنامه‌ریزی و اجرا کردند.

توزیع بسته‌های سرگرمی و فرهنگی بین کودکان حاشیه شهر

معاون فرهنگی سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در این خصوص گفت: با شیوع ویروس کرونا، اقدامات مختلفی در حوزه سلامت، بهداشت و تامین کالاهای اساسی صورت گرفت اما در این میان بخش فرهنگی و به‌ویژه کالاهای فرهنگی مخصوص کودکان کمی مغفول ماند.

صدار یوسفی افزود: در شرایط فعلی و با در خانه ماندن، انرژی‌های کودکانه تخلیه نمی‌شود، همچنین در حاشیه شهرها نیز خانواده‌ها کمتر از اینترنت و بازی در فضای مجازی برخوردار هستند لذا این موضوع توسط فرهنگسرای کودک و آینده آسیب‌شناسی شد.

وی با اشاره به اجرای طرح مهربانی کودکانه برای تشویق کودکان حاشیه شهر مشهد ادامه داد: در مرحله اول اجرای این طرح که روز ۲۳ فروردین ماه کلید خورد به همت فرهنگسرای کودک و آینده و معاونت فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بیش از هزار و ۵۰۰ بسته فرهنگی برای توزیع در میان کودکان حاشیه شهر آماده شد.

معاون فرهنگی سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد گفت: این بسته‌ها شامل اقلام فرهنگی مختلف نظیر کتاب، لوح فشرده، پازل، اسباب بازی و دفتر نقاشی است.

یوسفی افزود: در این مرحله منابع مورد نیاز از سوی شهرداری تامین شد، اما با توجه به آمار بالای جامعه هدف، تلاش می‌شود از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و خیران هم در ادامه اجرای این طرح استفاده شود.

مهربانی کودکانه با آموزش‌های شهروندی

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در خصوص این طرح اظهار داشت: با توجه به تعطیلی مدارس و فضاهای بازی، توجه به کودکان و نوجوانان در شرایط فعلی بسیار ضروری است و نباید از این قشر غافل شد.

احسان اصولی افزود: در شرایط فعلی اوضاع اقتصادی برای خانواده‌های کم‌برخوردار بسیار سخت‌تر شده لذا باید این خانواده‌ها مورد حمایت قرار گیرند همچنین در کنار بحث‌های مبارزه‌ای و مقابله با شیوع ویروس کرونا، در زمینه روح و روان کودکان نیز باید متمرکز شویم.

وی ادامه داد: طرح مهربانی کودکانه ابتکار خوبی است که منجر به توجه به کودکان در شرایط قرنطینه می‌شود و در این طرح سعی شده با توزیع بسته‌های فرهنگی تا حدودی اوقات فراغت کودکان ساکن در مناطق کم‌برخوردار پر شود.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در این طرح سعی شده از اقلامی استفاده شود که منجر به افزایش سطح دانش شود و به آموزش‌های شهروندی هم در تهیه این بسته‌های فرهنگی توجه شده‌ است.

اصولی اظهار امیدواری کرد که با کمک و نقش‌آفرینی خیرین، تشکل‌های مردم‌نهاد و آحاد مردم، شرایط بهتری برای کودکان مناطق کم‌برخوردار شهر فراهم شود.

کد خبر 500190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha