شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: چوپان بجنوردی در حمله یک قلاده پلنگ، زخمی و راهی بیمارستان شد.

پلنگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  مهدی الله‌پور افزود: گزارش حمله پلنگ به چوپان بجنوردی روز جمعه  ۲۲ فروردین ۹۹ دریافت و در آن، این فرد از ناحیه بازوی دست راست زخمی شد.  

وی با بیان این‌که پلنگ در طبیعت اطراف روستای ناوه به چوپان ۵۶ ساله حمله ور شده است، گفت: البته این حیوان پس از حمله به سرعت از محل دور شده است.

الله‌پور بیان کرد: امروز  شنبه ۲۳ فروردین قرار است این چوپان زخمی، تحت عمل جراحی قرار گیرد.  

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی اظهار کرد: در این محل، به فرد دیگر یا دام گله، آسیبی وارد نشده است.  

۲ نفر از اهالی روستای قره‌نوده بجنورد هم در ۱۱ فروردین‌ماه جاری مورد حمله یک قلاده پلنگ قرار گرفته بودند.

کارشناسان محیط‌زیست عقیده دارند که کاهش طعمه وحوش در طبیعت، از علل نزدیک شدن آنها به زیستگاه انسان و حمله به افراد و دام‌های روستاییان است و در سال‌های اخیر شکار غیرمجاز سبب شده تا جمعیت گونه‌های مختلف که طعمه وحوشی از جمله پلنگ هستند، کاهش یافته است.

براساس اعلام مسئولان، بیشتر این حادثه‌ها در خارج از مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست رخ می‌دهد و از علل اصلی آن، شکار طعمه‌های گوشتخواران از جمله گونه‌های قوچ و میش، کل و بز و گراز است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشورزیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشورزیست می‌کنند.  

برخی از این گونه‌ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.  

اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل‌زیست پلنگ‌ها است، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می‌کند.  

کد خبر 499915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha