شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

فعال محیط زیست خوزستان نسبت به انتقال آب سرشاخه‌های رودخانه کارون و عواقب بسیار خطرناک این اقدام توسط مسئولان حوزه آب هشدار داد و گفت: انتقال آب رودخانه کارون به فلات مرکزی ایران صد برابر بیشتر از بیماری کرونا برای مناطق پایین‌دست خوزستان خطرآفرین و ویرانگر است.

آب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، مسعود کنعانی، معروف به خادم النخیل درباره انتقال آب سرشاخه‌های رودخانه کارون به فلات‌مرکزی ایران بیان کرد: در صورت اجرایی‌شدن این طرح استان خوزستان و به ویژه شهرهای پایین دست آن از جمله آبادان، خرمشهر، شادگان و دشت آزادگان موجب شیوع انواع بیماری در این شهرها خواهد شد. آلودگی آب، خاک و هوا باعث بیماری‌های لاعلاج و انواع سرطان‌ها در بین اهالی بومی منطقه می‌شود که می‌تواند صد برابر بیشتر از بیماری کرونا برای مردم منطقه خطرآفرین باشد.

سموم آب، خاک و هوای خوزستان مرتبط به انتقال آب

وی ادامه داد: سموم فراوانی که در آب، خاک و هوای مناطق پایین دست رودخانه کارون خوزستان وجود دارد به صورت مستقیم و غیرمستقیم به موضوع انتقال آب مرتبط است. به طور مثال سرانه فضای سبز در شهر آبادان ۲/۵ متر است و در شهر کویری اصفهان که می‌خواهند آب خوزستان را به آنجا منتقل کنند این سرانه ۱۲ متر است؛ پس چگونه می‌توان سلامتی مردم آبادان را که یک پالایشگاه فرسوده دارد و انواع آلودگی را در شهر منتشر می‌کند، کنترل کرد. تنها در صورتی آلودگی هوا قابل کنترل است که فضای سبزی وجود داشته باشد که آن نیز وابسته به وجود آب است.

نابودی ۷ میلیون نخل در خوزستان

این فعال محیط زیست ادامه داد: ۷ میلیون نخل به دلیل انتقال آب سرشاخه‌های کارون در خوزستان نابود شد. شوری روز افزون زمین‌های کشاورزی باعث نابودی باغ‌ها و نخیل‌های پایین دست رودخانه کارون شده و پارسال باغداران توانستند فقط ۳۰ درصد محصول را جمع آوری‌ کنند که آن هم به دلیل بی‌کیفیتی ارزش انتقال به بازار را نداشت و حتی به سختی توانستند پول کارگران را پرداخت کنند.

کنعانی گفت: وزیر نیرو باید بداند که مسئولان محلی با پرونده سازی برای کنشگران مدنی و دغدغه‌مندان به نوعی به مردم خوزستان دهن‌کجی می‌کنند چرا که کشاورزان و دامداران زجرکشیده تنها از طریق فعالان مدنی و نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی می‌توانند صدای‌شان را به مسئولان بالا دست برسانند نه آنهایی که وابسته به سازمان های دولتی هستند و با بذل و بخشش آب که حیات منطقه استان خوزستان است منطقه را به نابودی می کشند.

وی گفت: در جلسات شورای عالی آب مسئولان امر بدون حضور نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی و کنشگران تشکیل و تصمیمات نهایی در خصوص انتقال آب از سرشاخه‌های کارون گرفته می‌شود. بگذارید نمایندگان مردم حرف بزنند و این مشکل برطرف شود چرا که ما صدای ۸۰ هزار کشاورز و دامدار استان خوزستانیم.

این فعال محیط زیست عنوان کرد: خوزستان را فدای فلات مرکزی ایران نکنید؛ شاید طی سال‌های آینده نیز با خشکسالی مواجه شویم. مردم خوزستان به راحتی دست از مطالبات خود دست برنخواهند داشت چدا که معیشت و حیات شان به آب بستگی دارد.

کنعانی به نابودی تالاب‌های بام "دژ " و "منصوری" نیز اشاره کرد و گفت: این تالاب ها روزگاری دارای آب فراوان و سکونتگاه پرندگان و آبزیان بودند ولی الان به دلیل بی‌آبی تبدیل به شوره‌زار شده‌اند و همچنین در حد فاصل بین اهواز و آبادان در منطقه دارخوین که از شمال به تالاب بین المللی شادگان، در جنوب به رودخانه بهمنشیر، در شرق به رودخانه کارون و در غرب به خلیج فارس متصل است به دلیل بی آبی‌ صد هزار هکتار از زمین‌های حاصلخیز آن خشک شده و خاکی که نه از این تالاب‌ها بلکه تمامی تالاب‌ها حاوی اورانیوم برمی‌خیزد به اعتقاد متخصصان پزشکی در بروز سرطان مردم تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: این انتقال غیرکارشناسانه آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی از جمله فقر، بیکاری، حاشیه‌نشینی را در پی خواهد داشت.

کد خبر 499911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha