همه منتظر شنیدن یک بله از خانم روسیو ناهله، وزیر نفت مکزیک هستند.

اوپك

همشهری آنلاین - رضا کربلایی: ۱۰ ساعت و ۳۰ دقیقه گفت‌وگوی فشرده و به گفته وزیر نفت ایران بی‌سابقه، برای نجات بازار جهانی نفت، به دلیل جواب منفی وزیر نفت مکزیک، به جمع‌بندی نهایی نرسید تا امروز که رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ به عنوان کشورهای دارای بزرگترین اقتصاد دنیا تصمیم بگیرند که آیا می‌توانند وزیر نفت مکزیک را راضی کنند تا برای بار آخر بله را بگوید؟

اما این یک روی سکه است و روی دیگر سکه توافق بی‌سابقه برای نجات نفت از پرتگاه، به اراده مرد شماره یک ایالات متحده آمریکا یعنی دونالد ترامپ، بستگی دارد. فعلا ولادیمیر پوتین و محمد بن سلمان قبول کرده‌اند به جنگ نفت پایان دهند و وزیران نفت روسیه و عربستان سعودی قول داده‌اند تا تولید نفت‌شان را در مجموع تا ۵ میلیون بشکه در روز کم کنند. ۵ میلیون بشکه هم دیگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت یعنی اوپک و دیگر کشورهای غیراوپک کم خواهند کرد. با توافق بر سر کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای نفت، بازهم قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی چند دلاری پایین آمد تا همه نگاه‌ها به آمریکا دوخته شود که آیا حاضر می‌شود از تولید خود کم کند؟

از طرف دیگر سرسختی وزیر نفت مکزیک بر سر کاهش تولید، هرچند باعث شد تا مذاکرات به نشست وزرای اقتصاد گروه ۲۰ کشیده شود، اما اینکه مکزیک خود خواسته ۱۰۰ هزار بشکه از تولیدش کم کند یا ناخواسته ۴۰۰ هزار بشکه، بازار جهانی نفت نشان داد برای بازگشت به سطح قیمت مورد انتظار نفت فروشان دست‌کم ۵ میلیون بشکه دیگر هم باید کمتر تولید و به بازار عرضه شود. گفت‌وگوی ولادیمیر پوتین، دونالد ترامپ و محمد بن سلمان نشان داد دست‌کم ۲ نفر اول قبول کرده‌اند که پرچم سفید را به نشانه پایان جنگ نفتی پایان ببرند اما این آتش‌بازی باعث نخواهد شد تا ریزش ارزش طلای سیاه پایان یابد.

  • بیانیه اوپک پلاس

نهمین نشست وزیران نفت و انرژی ۲۳ کشور عضو وغیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک روز پنج‌شنبه  ۲۱ فروردین‌ به دلیل شیوع ویروس کرونا از طریق ویدیو کنفرانس به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان به همراه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه برگزار شد و همه به این نتیجه اولیه رسیدند که بر اساس یک توافق‌نامه همکاری به گونه‌ای عمل کنند که هم ثبات بازار نفت حفظ و هم منافع کشورهای تولیدکننده تامین شود که برآیند آن اقتصاد کارآمد، تضمین عرضه منظم نفت برای مصرف‌کنندگان و بازگشت سرمایه مطمئن برای سرمایه‌گذاران باشد.

همه به جز وزیر نفت مکزیک پس از ۱۰ ساعت جلسه آنلاین قبول کردند از ابتدای می سال جاری میلادی تولید نفت را ۱۰ میلیون بشکه کم کنند و این توافق ۲ ماهه خواهد بود. پس از آن تا ۶ ماه بعد هم توافق کاهش تولید از ۱۰ میلیون به ۸ میلیون بشکه خواهد رسید و از ابتدای سال آینده میلادی تا ۱۶ ماه بعد میزان کاهش تولید از ۷ میلیون بشکه به ۶ میلیون بشکه محدود خواهد شد.

نفت فروشان دنیا قول دادند تا به این توافق ۲ ساله و به گفته وزیر نفت ایران بی سابقه تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ پایبند بمانند. اوپک پلاسی‌ها در نهایت در بیانیه پایانی از از دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان (به طور مشخص آمریکا) برای مشارکت در این تلاش به‌منظور ثبات بخشی به بازارهای جهانی نفت خام درخواست همکاری دادند و البته مشروط به رضایت وزیر نفت مکزیک که با افلاین شدن و ترک جلسه همه را منتظر نگه داشت. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با بیان اینکه ایران از کاهش تولید نفت مستثنی است، اعلام کرد: برای نخستین بار در تاریخ اوپک، تصمیمی دو ساله اتخاذ می‌شود و این جزو بی‌سابقه‌ترین ارقام کاهش تولید در تاریخ اوپک و غیراوپک هست، البته قرار است دیگر کشورهای تولیدکننده نفت مانند آمریکا، کانادا و برزیل به این توافق بپیوندند.

  • واکنش های اولیه

عبدالعزیز بن سلمان، پسر پادشاه عربستان و وزیر انرژی این کشور اعلام کرد او پیش‌بینی می‌کند که آمریکا، کانادا و برزیل نیز به توافق اوپک پلاس برای ثبات در بازار نفت بپیوندند. او افزود: توافق اوپک پلاس بستگی به پیوستن مکزیک به این توافق دارد. سران روسیه، آمریکا و عربستان سعودی در گفت وگوی تلفنی درخصوص وضع بازار جهانی نفت و اقدامات برای تثبیت این بازار مذاکره کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز جمعه در گزارشی اعلام کرد: ولادیمیر پوتین در گفت وگوی تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، با آنها درخصوص اوضاع بازار جهانی نفت ازجمله با توجه به نشست فوق العاده وزیران اوپک پلاس و نشست ویدئویی وزیران انرژی گروه ۲۰ که قرار است برگزار شود، گفت وگو و تبادل نظر کرد. حالا باید منتظر نشست وزرای اقتصاد ۲۰ کشور موسوم به گروه ۲۰ ماند و دید آمریکا حاضر به کاهش تولید خود خواهد شد یا اینکه موج مکزیکی‌ای که وزیر نفت مکزیک ایجاد کرده، توافق را در شرایط لرزان نگه خواهد داشت.

کد خبر 499714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha