نام سرمایه گذاری تامین اجتماعی موسوم به شستا به عنوان بزرگترین هلدینگ چند رشته‌ای ایران روی تابلوی بورس تهران درج شد. شستا در ۲ دهه گذشته همواره به عنوان بزرگترین شرکت شبه دولتی ایران معرفی شده؛ قرار است ۱۲ درصد از سهام این شرکت به زودی در بورس عرضه شود.

بورس

همشهری آنلاین - بهزاد رنجبر: به نظر می‌رسد این گام نخست و البته قدمی بزرگ برای شفاف‌سازی عملکرد شبه‌دولتی‌ها در اقتصاد ایران به شمار می‌آید. پیش بینی می شود نزدیک به ۲ میلیون نفر در جریان عرضه اولیه سهام شستا شرکت کنند و این شرکت در کنار فولاد مبارکه و پتروشیمی خلیج فارس در زمره بزرگ ترین شرکت های پذیرفته شده در بورس قرار بگیرد.

 ۴ سال پیش حسن روحانی رئیس جمهوری وعده داد سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) و همین طور شرکت های زیر مجموعه آن در بورس عرضه می‌شود؛  از زمان طرح بحث واگذاری شستا در بورس تاکنون چندین مدیر در این مجموعه تغییرکرده و هربار واگذاری به تعویق افتاده اما بعد از آنکه پارسال این شرکت در بورس پذیرفته شد نام این شرکت بر روی تابلوی بورس درج شد قرار است به زودی سهام این شرکت در بورس عرضه شود. به نظر می رسد سهام شستا چهارشنبه هفته جاری در بورس عرضه شود. چهارشنبه هفته قبل هم ۱۲ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری صبا تامین یکی دیگر از شرکت های زیر مجوعه شستا متعلق به تامین اجتماعی درفرا بورس عرضه شده بود که با استقبال سرمایه گذاران مواجه شد و یک میلیون و ۹۴۴ هزار نفر سهام آن شرکت را خریدند.

  • ارزش شستا چقدر است؟

به گزارش همشهری، هنوز به طور دقیق برآوردی از ارزش کل سهام شرکت  شستا انجام نشده و مشخص نیست قیمت پایه هر سهم چه میزان ارزش گذاری شده اما اطلاعات عملکرد شستا نشان می دهد این شرکت در حال حاضر مالک اصلی هلدینگ‌های بزرگی مانند؛ هلدینگ صبا تامین، صدر تامین، سرمایه گذاری سیمان تامین، تاپیکو، تاصیکو، مدیریت صنایع نوین تامین، سرمایه گذاری توسعه انرژی تامین و بسیاری دیگر از شرکت های سرمایه گذاری است که ارزش آنها ده ها هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

گفته می‌شود جمع کل ارزش سهام شرکت هایی که شستا از طریق هلدینگ هایش در آنها سهم دارد ۴۴ هزار میلیارد تومان است. این شرکت هم اکنون ۱۲ درصد سهام فولاد مبارکه، ۷درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس، ۳۳ درصد از سهام شرکت ملی نفتکش، ۲۶ درصد از سهام شرکت کشتیرانی، ۴۳ درصد از سهام شرکت پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس را در اختیار دارد که هریک از این شرکت ها در زمره بزرگ ترین شرکت های ایران هستند. شستا همچنین سهام بسیار از شرکت های بزرگ ایران در حوزه نفت و گاز، پتروشیمی، سیمان، داروسازی و معادن و فلزات را در اختیار دارد.

در حال حاضر هلدینگ خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس جمعا با ارزشی معادل ۲۸۰ هزار میلیارد تومان بزرگ ترین شرکت های بورس هستند و شستا نیز بخشی از سهام هریک ازاین شرکت ها را در اختیار دارد. پیش بینی می شود در جریان عرضه اولیه سهام شستا ۲ میلیون سهامدار مشارکت کنند و این عرضه به بزرگ ترین عرضه اولیه تاریخ تبدیل شود. شرکت هایی که شستا در آنها به صورت مستقیم و غیر مستقیم سهامدار است سالانه ۳۲ هزار میلیارد تومان محصول می فروشند و جمع کل سود سالانه این مجموعه در سال ۹۷ از ۳ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت.

 این هلدینگ با سرمایه اسمی ۸ هزار میلیارد تومان در گزارش ۱۲ ماه تلفیقی، ۷ هزار میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده و سود اصلی شرکت ۴ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان است. همچنین سود هر سهم شستا در سال مالی قبل و منتهی به ۳۱ خرداد سال گذشته ۵۶۵ ریال و در ۶ ماه منتهی به پایان آذر سال گذشته ۱۳۱ ریال است. این شرکت دارای ۲۰۰ زیرمجموعه، ۱۰۰۰ عضو هیأت‌مدیره و  ۴۴ هزار و ۲۸۹ نیروی انسانی است. همچنین ۱۷۰ هزار نفر در شرکت های زیر مجموعه شستا به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به فعالیتند.

برخی اطلاعات نشان می دهد جمع کل اوراق بدهی شامل اسناد خزانه  و اوراق مشارکت متعلق به شستا ۱۵۰ میلیارد تومان است و جمع مطالبات شستا از دولت در پایان سال قبل ۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در حال حاضر ۱۰ درصد از تولید فولاد خام، ۳۴ درصد تولید سیمان، ۴۷ درصد از تولید مس نورد و اکستروژن و بخشی از تولیدات محصولات ساختمانی، پتروشیمی و پالایشگاهی  را در ایران در اختیار دارد این ارقام نشان می دهد احتمالا پس از عرضه سهام این شرکت در بورس احتمالا این شرکت به بزرگ ترین شرکت بازار سهام ایران تبدیل خواهد شد.

  • فروش زیر مجموعه ها

براساس برنامه های قبلی قرار است به موازات عرضه سهام شرکت مادر سهام شرکت های زیر مجموعه شستا هم در بورس و فرا بورس عرضه شود. آن طور که حسن روحانی رئیس جمهوری در سال نخست ریاست جمهوری اش وعده داد شستا باید تا سال ۱۴۰۱ سهام کل ۱۵۷ شرکتی که وعده داده است را از طریق بورس بفروشد. درحال حاضر تامین اجتماعی در مالکیت و مدیریت ۱۲۸ شرکت نقش دارد و سهام برخی شرکت ها را هم به صورت غیر کنترلی در اختیار دارد.

قرار است با فروش ۱۵۷ شرکت زیر مجموعه شستا تعداد هلدینگ های زیر مجموعه این مجموعه بزرگ اقتصادی از ۹ شرکت به ۵ هلدینگ شامل نفت و گاز، بانک وبیمه، دارو، معادن وفلزات کاهش یابد. فروش سهام سرمایه گذاری دارویی تامین که به تاصیکو معروف است در سال جاری نیز در ادامه همین سیاست انجام شد. در این برنامه شستا تنها نیست و بقیه صندوق های بازنشستگی مانندصندوق بازنشستگی کشوری، صندوق نفت و فولاد هم حضور دارند که باید سهام شرکت های زیر مجموعه شان را بفروشند اما به غیر از شستا از واگذاری سهام بقیه صندوق های بازنشستگی فعلا خبری نیست.

  • دستور رئیس جمهوری برای عرضه سهام همه شرکت های دولتی

همزمان با عرضه سهام شرکت شستا به عنوان بزرگترین شرکت شبه دولتی یا خصولتی ایران، حسن روحانی رئیس جمهوری هم به وزیر اقتصاد دستورداد هرچه سریع تر مقدمات عرضه بقیه سهام شرکت های دولتی را فراهم کند. هفته قبل هیات دولت تصویب کرد بقیه سهام شرکت های دولتی هم از طریق صندوق های سرمایه گذاری به عموم مردم واگذار شود. قرار است در گام نخست سهام دولت در بانک ها، بیمه ها، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها  و شرکت های فعال در حوزه معادن و فلزات در قالب سه صندوق سرمایه گذاری به عموم مردم و به هر نفر ۲ میلیون تومان فروخته شود. بر همین اساس دیروز رئیس جمهوری در گفت و گویی با فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی دستور داد سریعا طبق مصوبه اخیر دولت، سازوکار عرضه سهام بنگاه هایی را که در اختیار دولت، نهادهای عمومی و نیروهای مسلح هستند، در بورس فراهم کند.

کد خبر 499710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha