رضا کربلائی - یک ماه پس از گزارش اختصاصی همشهری با عنوان دیپلماسی سلامت علیه تحریم، روزنه‌هایی از گشایش احتمالی در شکسته شدن تحریم سلامت ایرانیان گرفتار کرونا و تحریم‌های آمریکا ایجاد شده است.

صندوق بین المللی پول

به گزارش همشهری آنلاین، این روزها رایزنی مقامات بانک مرکزی و وزارت خارجه برای استفاده از حق قانونی ایران جهت بهره‌مندی از منابع مالی کمک سریع صندوق بین‌المللی پول شدت گرفته و وارد فاز تازه‌ای شده است. روز پنج‌شنبه عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از ارسال دومین نامه خود به رئیس صندوق بین المللی پول خبر داد و اعلام کرد: انتظار داریم که صندوق به سرعت، به درخواست ایران، پاسخ مثبت دهد. ایران خود ازبنیانگذاران صندوق بین المللی پول بوده و در ۵۰ سال گذشته از تسهیلات این نهاد جهانی استفاده نکرده است.

سکاندار بانک مرکزی که یکی از اولویت های کاری یک ماهه اخیرش را شکستن بن بست دریافت کمک از منابع صندوق بین المللی پول قرار داده، ۲۲ اسفند سال گذشته اعلام کرد؛ یک هفته قبل از آن، در نامه ای به کریستالیناگئورگیوا رئیس صندوق بین المللی پول، استفاده از حق ایران برای بهره مندی از طرح ۵۰ میلیارد دلاری تسهیلات سریع آن صندوق را، برای استفاده در روند پیشگیری و درمان و مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا، خواستار شده است. روزنامه همشهری ۱۹ اسفندماه سال گذشته در گزارشی نوشت: صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تاکنون ۶۲میلیارد دلار برای مقابله با ویروس کرونا درنظر گرفته‌اند اما اصلی‌ترین پرسش این است که سهم ایران از این میزان اعتبار جهانی چیست؟

  • دستور روحانی به همتی

همزمان با رفع توقیف ۱.۶ میلیارد دلاری از دارایی های توقیف شده بانک مرکزی نزد کلیر استریم لوکزامبورک آن‌هم پس از ۴ سال، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در گفت وگو با عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی این کشور گفت: ''صندوق بین‌المللی پول باید به وظیفه خود نسبت به تعهدات بین‌المللی عمل کند. '' او تاکید کرد: ''صندوق بین المللی پول باید بدون هرگونه تبعیض بین ایران و دیگر کشورها در این شرایط باید بدون تاثیرپذیری از شیطنت‌های دشمنان ملت ایران، به وظیفه خود نسبت به تعهدات بین‌المللی عمل کند. '' رئیس کل بانک مرکزی هم در گفتگو با حسن روحانی با اشاره به اقدامات انجام گرفته گفت که درخواست ایران از صندوق بین المللی پول، در مرحله طرح در هیأت اجرایی صندوق است و ما مصمم به پیگیری آن هستیم.

  • گزارش رئیس کل به مردم

ساعتی پس از گفت‌وگوی رئیس کل بانک مرکزی با رئیس جمهوری، همتی با صدور بیانیه‌ای با عنوان گزارش به مردم اعلام کرد: یکماه پیش، بعدازاعلام رسمی آمادگی صندوق بین المللی پول برای کمک سریع و بدون قید و شرط به کشور هایی که درگیر مقابله باویروس کرونا هستند، درخواست ایران را، برای استفاده ازحق ایران از این حمایت صندوق اعلام کردم، اما افرادی درخارج، درصدد وارونه جلوه دادن تلاش‌ها و انحراف درخواست‌های به‌حق ایران بوده‌اند.

اشاره رئیس کل بانک مرکزی ایران به برخی انتقادها و البته شیطنت‌ها برای جلوگیری از کمک صندوق بین المللی پول به ایران است که امیدوارند نماینده آمریکا و کشورهای همسو در این نهاد بین‌الملللی با درخواست ایران مخالفت کنند. مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با بی بی سی فارسی گفته؛ ایالات متحده موضع خود را برای "صندوق بین‌المللی پول و جهان" روشن کرده و مخالفت خود با هرگونه تخصیص وامی به ایران را اعلام کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، ایران از صندوق بین المللی پول درخواست ۵ میلیارد دلار کمک فوری کرده و محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهوری ایران شایعه رد درخواست ایران در صندوق بین‌المللی پول را مردود دانسته، در این میان رئیس کل بانک مرکزی هم اعلام کرده است: سازوکار اروپا اینستکس و حتی، کانال مالی سوییس که به ادعای خود آمریکا، از تحریم های یکجانبه آمریکا، مستثنی هست، کانال‌های در دسترس برای انجام برخی از مبادلات کمک‌های انسان دوستانه و از جمله، منابعی است که صندوق دراختیار ایران قرار خواهد داد و کشورهای اروپایی و سایر کشورها، در روند استفاده از این دو کانال قرار دارند. همتی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مخالفت آمریکا، به وجهه تخصصی صندوق و نیزکارکرد آن برای کمک به کشورهای عضو، به‌ویژه ایران، آسیبی نرساند، گفت: ما مصمم به پیگیری درخواست خود در قالب «تامین مالی سریع هستیم.

اشاره همتی به ۲ کانال مالی اینستکس و کانال مورد نظر دولت آمریکا یعنی کانال مالی سوئیس نشان دهنده ایران است که مسیر انتقال پول درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول از ۲ مسیر فراهم است و بهانه احتمالی آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه در صورت تصویب پیشنهاد ایران امکان انتقال پول وجود ندارد را مخدوش می سازد.

هرچند جزییاتی از نامه رئیس کل بانک مرکزی و رایزنی‌های صورت گرفته با صندوق بین المللی پول منتشر نشده اما به نظر می رسد در صورت مخالفت این نهاد بین المللی با درخواست ایران تحت فشار آمریکا، ایران در صدد توقف پرداخت حق عضویت خود برخواهد آمد که هنوز درباره قطعیت این فرضیه نمی‌توان به محکمی قضاوت کرد.  

کد خبر 499705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha